همشهری آنلاین: دکتر محمد باقر قالیباف 15 اردیبهشت در مراسم افتتاح چهل و نهمین کنگره انجمن دندانپزشکی ایران در مرکز همایش‌های برج میلاد درباره ویژگی‌های توسعه پایدار شهری به سخنرانی پرداخت

شهردار تهران گفت: اگر می‌خواهیم در شهر توسعه پایدار را پیگیری کنیم باید شهری مولد در زمینه‌های قدرت، ثروت، معرفت و منزلت داشته باشیم و اگر شهر یا کشوری قدرت مولد بودن را نداشته باشد یقین کنید که نمی‌تواند استقلال خود را حفظ کند و توسعه‌اش را پیش ببرد.

به گزارش خبرنگار سما، دکتر محمد باقر قالیباف افزود: ما در مجموعه شهرداری تهران تلاش بسیاری کرده‌ایم تا در این راستا گام برداریم. البته هنوز در گام‌های نخست هستیم.

وی با اشاره به اهمیت موضوع سلامت گفت: سلامت به معنای عام خود مهمترین موضوع زندگی انسان‌هاست و نیازمند این است که در مقوله‌های اجتماعی در اولویت قرار گیرد.

قالیباف ادامه داد: همانطور که ما در عرصه فرهنگی تلاش می‌کنیم تا در سطح شهر در مقیاس یک یکم برنامه اجرا کنیم، تلاش می‌کنیم تا در عرصه سلامت هم در مقیاس یک یکم فعالیت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه شهرداری‌ها در کشور ما نتوانستند جایگاه واقعی خود را پیدا کنند گفت: متاسفانه در کشور ما شهرداری‌ها بیشتر جنبه یک سازمان خدماتی دارند، این درحالی‌ است که شهرداری باید از یک سازمان خدماتی به یک نهاد اجتماعی تبدیل شود.

شهردار تهران در ادامه گفت: شهرداری باید خود را مکلف بداند به روح، جسم، رفتار و نیازهای اجتماعی و فرهنگی شهروندان در زمینه‌های مختلف توجه کند.

قالیباف ادامه داد: از روزی که توفیق خدمت در مجموعه شهرداری تهران را پیدا کردم پارادایم توسعه پایدار شهری را پیاده سازی کرده و بر اساس آن گام برداشته‌ایم.

به گفته وی مهمترین عنصر تاثیرگذار، داشتن یک شهروند سالم است و طبیعی است که بدون داشتن محله سالم نمی‌توانیم شهروندی سالم داشته باشیم.

شهردار تهران در ادامه گفت: یکی از مهمترین دغدغه‌هایی که امروز داریم این است که نگاه مردم و حتی نخبگان به مجموعه شهرداری مثبت نیست.

وی با اشاره به اینکه ذهن تاریخی مردم نسبت به برخی مجموعه‌ها منفی است، تصریح کرد: در نگاه اولیه عموم مردم در 100 سال گذشته که تقریبا شاهد دولت‌های جدید و مدرن در ایران هستیم نسبت به سه مجموعه نظمیه، بلدیه و عدلیه نگاه مثبتی ندارند که در این زمینه برای حل این مشکل و تغییر این دیدگاه ابتدا باید خود این مجموعه‌ها و نهادها گام نخست را بردارند.

قالیباف افزود: زمانی که در نیروی انتظامی خدمت می‌کردم بسیار تلاش کردم تا رفتار مجموعه را تغییر دهم تا دید مردم هم نسبت به آن تغییر کند زیرا داشتن چنین ذهن منفی به نفع جامعه نیست.

وی ادامه داد: امروز در مجموعه شهرداری به عنوان یک نهاد اجتماعی بستر بیشتری برای ما فراهم است. اگر به مجموعه حرکات شهرداری با دقت بیشتر توجه کنید، متوجه می‌شوید که مجموعه اقدامات ما بر اساس یک چارچوب کاملا برنامه ریزی شده و مشخص انجام می‌شود.

قالیباف به بخشی از مشکلات شهر اشاره کرد و گفت: شهر ما بسیار استرس زاست، از سوی دیگر آلودگی هوا ، آلودگی صوتی و عصبانیت‌ها از دیگر مشکلات است. فردی که مدتی از جامعه دور بوده بعد از ورود به جامعه عصبانیت را در چهره مردم، شهر و قریب به اتفاق آن‌ها می‌بیند.

وی ادامه داد: عدم دسترسی متوازن به همه خواسته‌ها در سطح شهر، فشارهای اقتصادی و چالش‌های اجتماعی از جمله موضوعاتی است که دغدغه جدی در شهر به وجود آورده است.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات اساسی در حوزه سلامت جسمی اشاره کرد و گفت: همواره توجه به ورزش عمومی و قهرمانی در دستور کار مجموعه شهرداری تهران بوده به طوری که حجم سرانه‌‌ها در این بخش افزایش یافته است.

وی از ارائه آمار در این بخش خودداری کرد و گفت: متاسفانه این روزها دادن اطلاعات و آمار یک مقدار شبهه انگیز شده و من هم از این کار پرهیز می‌کنم.

قالیباف ادامه داد: به جرات می‌گویم که امروز هیچ نوجوان و جوانی در شهر وجود ندارد که اگر اراده کند، نتواند در زمین چمن شهرداری با نازل ترین قیمت و حتی در جنوب شهر به صورت رایگان فوتبال بازی کند.

وی تعداد زمین‌های احداثی چمن مصنوعی سطح شهر تهران در سه سال گذشته را 600 زمین اعلام کرد.

وی افزود: در اکثر پارک‌ها تجهیزات ورزشی قرار داده‌ایم و در برخی نقاط در زمین‌های کوچک پارک‌های کوچک احداث کرده‌ایم. هرچند زخم زبان‌های زیادی شنیدیم که می گفتند چرا گل می کارید. این کار اسراف است. اما من نمی‌دانم اینکه روح انسان‌ها را خرد کنیم اسراف است یا اینکه روحشان را آرامش دهیم و محیط را چشم نواز کنیم. آیا اینکه طول عمر انسان‌ها را که مهمترین سرمایه اجتماعی هستند را کوتاه کنیم اسراف نیست؟

وی در ادامه از زحمات تمامی پزشکان و دندان پزشکان به خاطر خدمت در عرصه بهداشت و درمان قدردانی کرد و گفت: از شما می‌خواهم که در حوزه مدیریت سلامت هم در سطح شهر به ما کمک کنید.

قالیباف اضافه کرد: امروز در مرکز مطالعات شهرداری بیش از 25 گروه علمی متشکل از نخبگان در رشته‌های مختلف مشغول فعالیت هستند که یکی از این گروه‌ها در خصوص بحث سلامت و بهداشت فعالیت می‌کند.

وی در ادامه به تغییر ساختار در مجموعه شهرداری اشاره کرد و گفت: ساختار شهرداری را که قریب به 60 سال تغییر نکرده بود، در اوج آرامش و بدون تنش متحول کرده‌ایم و رویکرد محله محوری و تمرکز زدایی را اساس کار قرار داده‌ایم و کار را سلامت محور دنبال کردیم.

شهردار تهران با اشاره به بحث آموزش شهروندان گفت: زمانی فکر می‌کردیم مردم ما آموزش پذیر نیستند ولی با اقداماتی که در زمینه آموزش انجام شد، دیدیم مردم ما بیش از آن چیزی که فکر می‌کنیم آموزش پذیرند و در حین اینکه در فشارهای اقتصادی هستند به موضوع سلامت به درستی توجه می‌کنند.

شهردار تهران در پایان گفت: امیدوارم روزی شاهد شهری توسعه یافته و سالم با شهروندانی سالم و محلاتی سالم باشیم.

کد خبر 80670

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز