همشهری آنلاین: شهردار تهران عصر روز شنبه 12اردیبهشت در مراسم تجلیل از کارگران نمونه شهرداری تهران گفت : نابرابری اجتماعی فضای کارگری با اقشار دیگر، یکی از ضعف‌های جامعه محسوب می‌شود و زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست.

به گزارش سما، محمد باقر قالیباف با بیان این مطلب افزود: کار کانون اصلی یک جامعه است و نظام اقتصادی و اجتماعی هر جامعه‌ای بستگی به نیروی کار آن دارد و کارگران نقش بسیار مهمی در هر نظام اجتماعی دارند.

شهردار تهران با بیان اینکه اگر جامعه‌ای از کار گریزان باشد و کار، فعالیت، تلاش در آن جایی نداشته باشد، به طور حتم آن جامعه موفق نخواهد بود و پیشرفت نمی‌کند خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه حرکت و پیشرفت جامعه در گرو کار و فعالیت است و کارگران به عنوان کسانی که این مهم را تحقق می بخشند باید کانون توجه در هر جامعه‌ای باشند و اینجاست که ارزش و اهمیت کارگر مشخص می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در نظام جمهوری اسلامی ایران و در مکتب اسلام خارج از بحث اهمیت موضوعات اقتصادی و اجتماعی به کار و کارگر اهمیت ویژه‌ای داده شده است گفت: متاسفانه ما در تحقق باورها و اعتقادات آنچنان که باید و شاید موفق عمل نکرده‌ایم و باید هم در مسائل صنفی و هم مسائل اجتماعی توجه بیشتری به کارگران و مشکلاتشان داشته باشیم.

شهردار تهران مشکلات صنفی کارگران را از مهمترین موضوعاتی دانست که باید مورد توجه قرار گیرد و گفت: بحث حقوق و دستمزد، امنیت شغلی همواره از مهمترین دغدغه‌های کارگران در مقاطع مختلف بوده است که باید در جهت رفع این دغدغه ها اقدامات اساسی انجام دهیم.

وی ادامه داد: بهداشت و ایمنی در محیط کار نیز از دیگر موضوعاتی است که باید به آن توجه ویژه شود تا کارگران با امنیت خاطر بتوانند کار کنند و مشکلی در حین کار برایشان به وجود نیاید.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: طی سال‌های گذشته شهرداری تهران با کمک شرکت شهر سالم اقدامات زیادی را در راستای تامین بهداشت و ایمنی در محیط کار صورت داده و در تلاشیم که در این بخش به ایده‌آل‌ها برسیم.

دکتر قالیباف در ادامه با تاکید براینکه متاسفانه به موضوع کیفیت زندگی کارگران توجه نشده است افزود: شاید کارگری به خاطر مشکلات زیادی که پیش رو دارد به حداقل‌ها راضی باشد اما باید به سطح کیفیت زندگی آن‌ها توجه و مشکلات آن‌ها را برطرف کنیم زیرا داشتن زندگی مناسب و با کیفیت بالا حق هر فردی در جامعه بوده و این حق برای کارگران زحمت کش نیز محفوظ است.

وی با بیان اینکه باید تشکل‌های صنفی با مجموعه مدیریتی به صورت مستمر در ارتباط باشند تا مشکلات و مسائل کارگران به درستی منتقل و نسبت به حل آن اقدام شود گفت: در گذشته برخی اقدامات نادرست در مجموعه اتوبوسرانی تحت عنوان حرکت‌های صنفی صورت گرفت اما واقعیت این بود که این اقدامات از سوی کارگران صورت نمی‌گرفت و عده ای سودجو به فکر منافع شخصی خود بودند که با کارهایشان، حقوق کارگران را نیز ضایع کردند، حال آنکه تشکل‌های صنفی می توانند مسائل و مشکلات کارگران را به مجموعه‌های مدیریتی به خوبی منتقل کنند و کمکی باشند برای رسیدن هرچه سریعتر کارگران به حقوق خود.

شهردار تهران ادامه داد: اگر شهردار تهران در بین شهرداران دنیا جایگاهی پیدا کرده و شهر تهران تغییرات یافته به دلیل تلاش و جنب و جوش شما کارگران بوده است.

وی در ادامه گفت: با وجود آنکه هیچ کجای دنیا شهروندان اینقدر زباله تولید نمی‌کنند و تا این حد به رعایت نظافت بی‌توجه نیستند اما با تلاش کارگزران خدمات شهری و کارگران گاه روزی 3 بار زباله‌های شهر جمع آوری می‌شود تا شهر تهران یکی از تمیز ترین شهرها باشد، چنانچه شهر تهران اکنون می‌تواند با شهری مانند پاریس از نظر تمیزی و نظافت رقابت کند و چیزی کم از شهرهای تمیز دنیا ندارد.

شهردار تهران با بیان اینکه اکنون در پایتخت هر نقطه‌ای که ممکن باشد با تلاش کارگران زحمت کش به فضای سبز تبدیل می شود گفت: تمام موفقیت‌ها و تغییرات شهر با تلاش و زحمت شما کارگران صورت می‌گیرد و با وجود اینکه نمی‌توانم تمام خواسته‌هایتان را برآورده کنم اما قدر شناس شما هستم و تا جایی که در توان داشته باشم در جهت رفع مشکلات شما تلاش خواهم کرد.

کد خبر 80445

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز