متخصصان می‌گویند حدود ۱۵ درصد از دلایل ناباروری نه دست زن است و نه تقصیر مرد، و علت یا علل آن هنوز در علم پزشکی ناشناخته است اما دلایل ۸۵ درصد ناباروری‌ها به خود زن و مرد برمی‌گردد و می‌توان آن را تا حدی با تکنیک‌های مختلف برطرف کرد.

ناباروری

همشهری‌آنلاین - پروانه بندپی: حدود ۲۰ درصد از زوج‌های ایرانی نابارور هستند؛ یعنی تقریبا از هر ۵ زوج ایرانی، یک زوج مشکل ناباروری دارند. متخصصان می‌گویند حدود ۱۵ درصد از دلایل ناباروری نه دست زن است و نه تقصیر مرد و علت یا علل آن هنوز در علم پزشکی ناشناخته است اما دلایل ۸۵ درصد ناباروری‌ها به خود زن و مرد برمی‌گردد و می‌توان آن را با درمان‌ها و تکنیک‌های مختلفِ کمک باروری تا حدودی حل و برطرف کرد.

یکی از روش‌های درمان ناباروری، تکنیک IVF یا کاشت بچه است که بین خود پزشکان به «باروری آزمایشگاهی» معروف است. IVF مخفف In Vitro Fertilization و به معنی «بارور کردن تخمک در آزمایشگاه» است. در این روش، اسپرم مرد و تخمک زن در یک آزمایشگاه ترکیب می‌شوند و جنین‌های حاصل‌شده در رحم قرار داده می‌شوند. این روش به گفته کارشناسان بین ۳۰ تا ۳۷ درصد جواب می‌دهد؛ یعنی از حدود ۱۰۰ زوج که انجام می‌دهند، فقط ۳۷ درصد بارور می‌شوند.

بسیاری از زوج‌ها علاوه بر انجام IVF، تمایل به تعیین جنسیت فرزند خود نیز دارند و پول بیشتری می‌پردازند تا جنینی با جنسیتی که خود می‌خواهند، تشکیل شود. دکتر محمدابراهیم پارسانژاد، فلوشیپ نازایی (IVF) و رئیس هیات مدیره انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران در گفتگو با همشهری‌آنلاین، در پاسخ به این سوال که آیا تعیین جنسیت در روش IVF صد درصد جواب می‌دهد، می‌گوید: اگر علمی برخورد کنیم، تعیین جنسیت ۱۰۰ درصد جواب می‌دهد. چون ما از همان ابتدا جنسیت جنین را تعیین می‌کنیم و در رحم زن می‌گذاریم. فقط بستگی دارد که زن با روش IVF بارور شود که باید بگویم احتمال باروری با این تکنیک فقط ۳۷ درصد است.

این فلوشیپ نازایی درباره احتمال باروری با تکنیک IVF توضیح می‌دهد و می‌گوید: در این تکنیک، تخمک از زن و اسپرم از مرد گرفته می‌شود و در لوله آزمایش با هم ترکیب می‌شوند که تبدیل به جنین می‌شود. جنین ایجادشده ۴ تا ۵ روز در آزمایشگاه نگهداری می‌شود و بعد به رحم زن منتقل می‌شود. از شروع پروسه IVF تا زمان تشکیل جنین حدود یک ماه یا کمی بیشتر طول می‌کشد. یکی دو روز هم طول می‌کشد تا جنین از لوله رحم وارد رحم شود.

به گفته دکتر پارسانژاد، بارداری به روش IVF در بهترین مراکز ناباروری دنیا هم بین ۳۰ تا ۳۷ درصد جواب می‌دهد؛ یعنی از حدود ۱۰۰ زوج که IVF انجام می‌دهند، فقط ۳۷ درصد (حدود یک‌سوم) بارور می‌شوند. با این توضیحات باید بگویم تعیین صد درصدی جنسیت فقط به احتمال باروری زن در این تکنیک بستگی دارد. اگر باروری زن با تکنیک IVF موفقیت‌آمیز باشد، جنسیت جنین هم قطعا همان خواهد شد که خود والدین در ابتداری کار خواسته بودند.

رئیس هیات مدیره انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دوقلوزایی و چندقلوزایی در روش IVF بالا است، می‌گوید: القای این حرف که کاری می‌کنیم که شما بیشتر از تک‌قلو به دنیا بیاروی، جسارت به شعور مردم است. داروهایی که ما تجویز می‌کنیم، احتمال دوقلوزایی را کمی بالا می‌برد اما این‌طور نیست که بگوییم احتمال چندقلوزایی در روش IVF بالا و ۱۰۰ درصدی است.

به گفته این فلوشیپ نازایی، احتمال دوقلوزایی در روش IVF هفت تا هشت درصد و احتمال سه‌قلوزایی فقط دو درصد است. حالا نه این که هرکس سه‌قلو دارد، حتما IVF کرده است. من خودم سه‌قلو دارم و آن زمان هم IVF هنوز ابداع نشده نبود.

رئیس هیات مدیره انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران درباره شرایط تعیین جنسیت می‌گوید: این طور نیست که هرکس از راه رسید، بگوید جنسیت بچه‌ام فلان باشد و ما هم قبول کنیم. چون اگر بخواهیم دست باز عمل کنیم، توازن بین جمعیت دختران و پسران در جامعه به هم می‌خورد. تعیین جنسیت هم جنبه اخلاقی و قانونی دارد و هم جنبه علمی.

دکتر پارسانژاد با اشاره به این که این کار شیوه‌نامه و قانون دارد، توضیح می‌دهد: یکی از قوانین این است که هیچ زنی در بارداری اول نمی‌تواند چنین درخواستی داشته باشد. اگر زنی دو فرزند پسر دارد و یک دختر بخواهد یا برعکس، می‌تواند درخواست تعیین جنسیت بدهد.

بیشتر بخوانید؛

کد خبر 806508
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha