سازمان جهانی بهداشت می‌گوید بزرگترین بیمارستان در غزه که تا ۵۰ هزار نفر در آن پناه گرفته‌اند، در معرض بمباران قرار دارد.

Gaza

به گزارش همشهری آنلاین مقامات فلسطینی در غزه گفتند که رژیم صهیونیستی در روز جمعه حملات هوایی به چهار بیمارستان و یک مدرسه انجام داده است که در این حملات دست‌کم ۲۲ نفر کشته شده‌اند. این بمباران در حالی انجام گرفته است که نظام بهداشتی شکننده منطقه با هزاران نفر زخمی و آواره مواجه است.

ویدئوهای روزانه تکان‌دهنده‌ای که در اینترنت منتشر شده‌اند، به نظر می‌رسد افرادی جیغ‌زنان و خون‌آلود از جمله کودکان در محوطه بیمارستان الشفا در قلب شهر غزه را نشان می‌دهند. خبرگزاری رویترز اعلام کرده است که این ویدئوها را تایید کرده و یک نفر در این حمله کشته شده است. ویدئوی دیگری که در شب فیلم‌برداری شده، ظاهرا پیامدهای حمله قبلی را نشان می‌دهد.

مارگارت هریس، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی گفت ۲۰ بیمارستان در غزه غیرفعال شده‌اند و در بیمارستان شفا «خشونت شدیدی» در جریان است. او گفت: «جزئیاتی از وضعیت بیمارستان الشفا ندارم اما می‌دانیم آنها در معرض بمباران هستند.»

هریس گفت «بمباران گسترده‌ای» نیز بر بیمارستان رنتیسی وارد شده است که تنها بیمارستان ارائه دهنده خدمات کودکان در شمال غزه است. او گفت کودکان در این بیمارستان تحت درمان‌هایی مانند دیالیز و حمایت حیاتی بودند «که نمی‌توان آنها را بدون خطر به مکان امنی منتقل کرد.» در روز جمعه، بیمارستان رنتیسی توسط خودروهای زرهی اسرائیلی محاصره شده بود.

در همان نشست خبری، سخنگوی دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد گفت: «اگر امروز جهنمی بر روی زمین وجود دارد، نام آن شمال غزه است. زندگی در ترس روزانه و تاریکی شبانه است و چه باید به کودکان در چنین شرایطی گفت، تقریبا غیرقابل تصور است که آتشی که در آسمان می‌بینند برای کشتن آنهاست؟»

صلیب سرخ فلسطین گفت تک‌تیراندازان رژیم صهیونستی به بیمارستان القدس در جنوب شهر غزه تیراندازی کردند و درگیری خشونت‌باری رخ داد که طی آن یک نفر کشته و ۲۸ نفر زخمی شدند که اکثر آنها کودک بودند.

محمد ابو سلمیه، مدیر بیمارستان شفا گفت: «رژیم صهیونیستی حالا جنگی علیه بیمارستان‌های شهر غزه آغاز کرده است.»

صلیب سرخ گفت تأسیسات و کارکنان پزشکی در غزه باید مورد حفاظت قرار گیرند و هشدار داد که نظام بهداشتی در این منطقه به «نقطه غیرقابل‌بازگشتی» رسیده است.

ویلیام شومبورگ، رئیس زیرنمایندگی صلیب سرخ در غزه، در روز جمعه افزود: «ویرانی بیمارستان‌ها در غزه غیرقابل تحمل شده و باید متوقف شود.»

شرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه گفت در ساعات ابتدایی روز جمعه، حملاتی به حیاط و بخش زایمان بیمارستان شفا انجام شد.

رسانه‌های فلسطینی ویدئویی از بیمارستان شفا منتشر کردند که گفته می‌شود پیامد حمله رژیم صهیونیستی به پارکینگی را نشان می‌دهد که فلسطینی‌های آواره و خبرنگاران در آن پناه گرفته بودند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر هم اعلام کرد: «با توجه به ادامه حملات و درگیری‌های نزدیک بیمارستان شفا، بسیار نگران وضعیت هزاران غیرنظامی از جمله کودکانی هستیم که به دنبال درمان و پناه در آنجا هستند.»

القدره گفت: « تانک‌های نظامی رژیم صهیونیستی اکنون بیمارستان‌ها در غزه از جمله بیمارستان الرنتیسی، بیمارستان کودکان ناصر، خدمات چشم و بهداشت روان را محاصره کرده‌اند.»

بمباران بزرگترین بیمارستان غزه غیرنظامیان را به خاک و خون کشید| بیمارستان‌ها در محاصره تانک‌ها هستند

ارتش رژیم صهیونیستی مدعی است که بیمارستان الشفا در منطقه‌ای قرار دارد که آن را «قلب فعالیت‌های اطلاعاتی و امنیتی حماس» می‌نامد، اما حماس و کارکنان بیمارستان این ادعا را رد می‌کنند و می‌گویند این اتهامات به عنوان دستاویزی برای توجیه حمله به بیمارستان به کار می‌روند.

هزاران بیمار، کارکنان پزشکی و افراد آواره در داخل بیمارستان‌ها گیر افتاده‌اند و بدون دسترسی به آب، غذا و می‌توانند در هر لحظه هدف حمله قرار گیرند.

حداقل ۲۰ نفر در حملاتی که به مدرسه البراق در شهر غزه واقع شد، کشته شدند، به گفته ابوسلمیه، مدیر بیمارستان شفا که مجروحان به آنجا منتقل شده بودند.

این حملات موجب مهاجرت گسترده آوارگان شده است. هزاران فلسطینی در روز جمعه همچنان از شمال غزه به سمت جنوب فرار می‌کردند، از جمله برخی از افرادی که در بیمارستان‌های شفا و رنتیسی پناه گرفته بودند.

کاخ سفید در روز پنجشنبه اعلام کرده بود که قرار است رژیم صهیونیستی شروع به اجرای «وقفه‌های بشردوستانه» چهارساعته در بخش‌هایی از منطقه کند تا مردم بتوانند آنجا را ترک کنند.

اما در ساعات پس از این اظهارات، هیچ نشانه‌ای از کاهش درگیری‌هایی که منطقه ساحلی را ویران کرده دیده نشد.

مقامات بهداشتی غزه می‌گویند بمباران رژیم صهیونیستی در این منطقه تا به حال باعث کشته شدن بیش از ۱۱ هزار فلسطینی شده است و یک فاجعه انسانی در حال وقوع است زیرا مواد و تجهیزات حیاتی در حال اتمام است و موج زخمی‌ها نظام شکننده پزشکی را فرا گرفته است.

کد خبر 806119

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha