مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گردوغبار از برگزاری جلسه‌ مشترک با عربستان برای بررسی جریانات جنوبی گرد و غبار و تاثیراتش بر شهرهای ایران خبرداد.

گردو غبار - گرد و خاك - خوزستان

همشهری آنلاین: همکاری‌های مشترک ایران و عربستان برای مبارزه با کانون‌های گرد و غبار این کشور گسترش می‌یابد. محور نخستین برنامه مشترک دوکشور بررسی جریانات جنوبی گرد و غبار است که از کانون‌های بحرانی گرد و غبار عربستان، شهرهای ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گردوغبار در این باره گفت:به دنبال برگزاری اجلاس بین المللی مقابله با توفان های ماسه و گرد و غباردر ایران که طرف عربستانی با هیات ۱۲ نفره در ایران حضور پیدا کرد، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به عربستان سفر کرد با طرف عربستانی دیدار وگفت‌وگو کرد و قرار شد روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف محیط زیستی گسترش یابد.

همکاری ایران و عربستان در یک مسئله مهم
علی محمد طهماسبی

علی محمد طهماسبی درگفت‌وگو با همشهری آنلاین یکی از زمینه های همکاری محیط زیستی میان دو کشور را اجرای برنامه های مقابله با کانون های گرد وغبار عنوان کرد و گفت: «مباحث مربوط به گرد و غبار، منطقه ای است و منحصر به یکی دو کشور نیست. بر این اساس، قرار است در حاشیه اجلاس کاپ ۲۸ درباره تغییرات اقلیمی که کمتر از یک ماه دیگر در کشور امارات برگزار می شود، قرار است برخی از بندهای منطقه‌ای بیانیه پایانی اجلاس ایران را پیگیری کنیم. یکی از این رویدادهایی که در حاشیه اجلاس کاپ۲۸ امارات با عربستان برگزار می شود، پیگیری تاثیر جریانات جنوبی بر مناطق جنوبی و جنوب غربی کشور خواهد بود. البته رویداد بین المللی کاپ ۲۸ درباره تغییرات اقلیمی است اما یکی از اثرات عمده تغییرات اقلیمی، پدیده گرد و غبار است.

او به اهمیت ویژه کشور عربستان در اجرای طرح های مقابله با گرد و غبار اشاره کرد وگفت: برای مقابله با گرد و غبار کانو های خارجی، برنامه ریزی مدون نسبتا طولانی کرده‌ایم که عربستان اهمیت ویژه‌ای در اجرای این برنامه ها دارد. چشم انداز همکاری های محیط زیستی ایران و عربستان مثبت است و طرف عربستانی هم تمایل زیادی در این زمینه نشان داده است. ضمن اینکه نفوذ عربستان بر کشورهای عربی نتایج مثبتی برای ایران، ‌عربستان و منطقه خواهد داشت. در واقع معتقدم تفاهم با عربستان می تواند کشورهای دیگر عربی را بیشتر و بهتر پای کار بیاورد. از سوی دیگر، رخدادهای عربستان عمدتا در فصل زمستان است و با وجودی که تعدادشان کمتر از رخدادهای عراق و سوریه است، اما جریانات جنوبی با شدت بسیار بالایی بر کشور ما تاثیر می‌گذارد که نمونهاش را در سال ۱۳۹۶ برکشور دیدیم.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اقدامات مشترک دو کشور برای مقابله با گرد و غبار، گفت: هنوز به اقدامات عملیاتی نرسیده ایم اما به دنبال امضای تفاهم نامه ای با عربستان مانند تفاهم نامه با عراق هستیم و بعد از آن اقدامات عملیاتی هم در زمینه مبارزه با گرد و غبار تعیین خواهد شد.

حدود ۲۷۰ میلیون هکتار در اطراف کشور ما کانون‌های گرد و غبار هستند که بالاترین وسعت با حدود ۹۰ میلیون هکتار متعلق به عربستان است که رخدادهای شدیدی را ایجاد می‌کند. پس از آن ترکمنستان قرار دارد اما از نظر تکرار رخدادهایی که کشور ما را درگیر کرده است، بالای ۹۰ درصد طوفان‌ها از عراق و سوریه وارد کشور می‌شوند.

کد خبر 806113
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha