دومین سفر محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق به تهران در شرایطی انجام شد که رایزنی درباره تحولات غزه اصلی‌ترین محور گفت‌وگوهای این سفر بود. این‌درحالی‌است که تهران و بغداد طی حدود یک ماه‌ گذشته از آغاز جنگ در غزه، رایزنی‌های مستمری در سطوح مختلف دراین زمینه داشته‌اند.

نخست وزیر عراق

همشهری‌آنلاین - گروه‌سیاسی: دیدار و گفت‌وگوی نخست‌وزیر عراق با مقام‌های ارشد ایرانی، ازجمله رئیس‌جمهور و رهبرمعظم‌انقلاب، در شرایطی انجام شد که «بررسی وضعیت توافق‌های دوجانبه»، «تاکید بر ضرورت ارتقای همکاری‌های دوطرف»، «ضرورت توقف فوری حملات رژیم‌صهیونیستی به سرزمین‌های اشغالی» و «امدادرسانی به مردم غزه» مهم‌ترین محور رایزنی‌های السودانی و رئیسی در تهران بود.

هماهنگی تهران – بغداد

سفر نخست‌وزیر عراق به تهران در شرایطی انجام شد که دو کشور از زمان آغاز جنگ در غزه، در سطوح مختلف، باهدف توقف جنایات رژیم‌صهیونیستی در غزه و کمک‌رسانی به مردم این منطقه به‌صورت مستمر مشغول هماهنگی و رایزنی بوده‌اند. برهمین اساس هم بود که در همان نخستین روزهای آغاز جنگ در غزه، بغداد به‌عنوان نخستین مقصد سفر منطقه‌ای وزیر امورخارجه ایران انتخاب و حسین امیرعبداللهیان در بیستمین روز مهرماه، راهی این کشور شد. دیدار با نخست‌وزیر عراق، مشاور امنیت‌ملی و وزیرخارجه این کشور، از جمله دیدارهای رئیس‌دستگاه دیپلماسی ایران در بغداد بود. علاوه‌براین، رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر عراق روز۲۲مهرماه درباره تحولات فلسطین به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کردند. ازسوی دیگر دراین مدت رایزنی‌های تلفنی میان وزرای خارجه دو کشور درجریان بوده‌است.

السودانی پیام «آتش‌بس» آورد؟ | 8 محور رایزنی‌های ایران و عراق

پیامی از واشنگتن برای تهران؟

السودانی روز دوشنبه درحالی وارد تهران شد که طی روزهای اخیر در بغداد، میزبان آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا بود؛ سفری که به‌نظر می‌رسد بیش‌از هرچیز، کاهش فشارهای منطقه‌ای به رژیم‌صهیونیستی و البته پایگاه‌های آمریکایی را دنبال می‌کند. این‌درشرایطی است که پایگاه‌های آمریکایی در عراق روزهای دشواری را پشت‌سر می‌گذارند و از حملات گروه‌های مقاومت در امان نیستند؛ موضوعی که اصلی‌ترین محور رایزنی‌های بلینکن در بغداد نیز بوده‌است. درچنین شرایطی برخی منابع خبری معتقدند السودانی احتمالا حامل پیامی ازسوی طرف آمریکایی برای جمهوری‌اسلامی خواهد بود. با توجه به اینکه جلوگیری از حملات گروه‌های مقاومت به اهداف آمریکایی، محور اصلی رایزنی‌های بلینکن در عراق بوده، برخی معتقدند نخست‌وزیر عراق احتمالا حامل پیامی دراین‌زمینه ازسوی آمریکایی‌ها برای ایران است.

آمریکا پیام آتش‌بس داد؟

گمانه‌زنی‌ها درباره پیام آمریکایی‌ها که احتمالا نخست‌وزیر عراق حامل آن بوده، در شرایطی است که روز دوشنبه وزیر امورخارجه ایران در تازه‌ترین موضع‌گیری خود درباره تحولات جاری در سرزمین‌های اشغالی، با بیان اینکه پوشیدن جلیقه ضد گلوله توسط وزیر امورخارجه آمریکا در بغداد، «واقعیت نقش آمریکا» است، اعلام کرد طی سه روز گذشته از طرفی آمریکایی‌ها پیام رسیده که به‌دنبال «آتش‌بس» هستند. امیرعبداللهیان با بیان اینکه آنها اقدام‌هایی را انجام دادند، اما در عمل فقط از نسل‌کشی در غزه حمایت کردند، ابراز امیدواری کرد آمریکا هرچه زودتر سیاست خود را در حمایت از طرف اشغالگر تغییر دهد. با این وجود اما هنوز مشخص نیست «پیام آتش‌بس» که امیرعبداللهیان به آن اشاره کرد، درجریان سفر اخیر السودانی به تهران، به ایران منتقل شده‌است یا نه.

محورهای رایزنی

رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر عراق روز دوشنبه پس‌از برگزاری مراسم استقبال رسمی در کاخ سعدآباد، به‌صورت دوجانبه گفت‌وگو کردند؛ دیداری که مهم‌ترین محورهای آن را در ادامه می‌خوانید.

  1. ابراز نگرانی عمیق از وقوع فاجعه انسانی در غزه
  2. ضرورت توقف فوری حملات و برقراری آتش‌بس
  3. رفع محاصره و ارسال کمک‌های امدادی به منطقه
  4. بررسی راه‌های ایجاد اجماع جهانی به‌منظور توقف جنگ
  5. تاکید بر مسئولیت نهادهای بین‌المللی و مجامع حقوقی نسبت به جنایات رژیم‌صهیونیستی در غزه
  6. همکاری و هماهنگی دولت‌های اسلامی برای کمک به مردم فلسطین
  7. مرور آخرین وضعیت تفاهم‌ها و توافق‌های دوجانبه
  8. تاکید بر ارتقای سطح همکاری‌های تجاری و اقتصادی

السودانی و رئیسی چه گفتند؟

برگزاری نشست مطبوعاتی مشترک ازسوی السودانی و رئیسی، از دیگر دستورکارهای سفر نخست‌وزیر عراق در تهران بود؛ نشستی که با تشریح مواضع دوطرف درباره تحولات جاری در سرزمین‌های اشغالی همراه بود.

رئیسی:

  • ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه به‌دنبال کمک به غزه و برقراری آتش‌بس هستند، دروغ است.
  • آمریکایی‌ها عملاً دست رژیم‌صهیونیستی را برای قتل و کشتار بازتر می‌کنند.
  • از نخست‌وزیر عراق برای اجرای قرارداد امنیتی فی‌مابین قدردانی می‌کنم.
  • امیدواریم خلع‌سلاح معاندان و ضدانقلاب به‌صورت کامل اجرایی شود.
  • گام‌های خوبی برای توسعه روابط تجاری به‌ویژه در زمینه شهرک‌های صنعتی در مرز دو کشور برداشته‌ شده‌است.
  • ایران و عراق درباره جنایات رژیم‌صهیونیستی در غزه مواضع مشترک دارند.

السودانی:

  • «طوفان الاقصی» واکنشی به سیاست‌های جنایتکارانه رژیم‌صهیونیستی علیه ملت فلسطین بود.
  • حمایت از مبارزه مشروع ملت فلسطین و تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف موضع اصولی عراق در قبال مسئله فلسطین است.
  • سال‌های طولانی است که ساکنان غزه درمقابل چشم جهانیان در زندانی بزرگ به‌سر می‌برند
  • نهادهای بین‌المللی در انجام وظایف و تعهدات‌شان در قبال جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه ناکام مانده‌اند.
  • باید با فشار آوردن به رژیم‌صهیونیستی این تجاوز و کشتار سازمان‌یافته را متوقف کرد.
  • عراق، آماده مشارکت در تشکیل صندوقی به‌منظور بازسازی غزه است.
  • دولت عراق به هیچ جریان و گروهی اجازه نمی‌دهد از خاک عراق خطری متوجه مرزهای ایران کند.

کد خبر 805132
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha