جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۶
۰ نفر

گروه محیط‌زیست - سپیده سمائی: بارندگی‌های خوبی داشتیم، ولی نسبت به نیاز هنوز کمبود داریم.

محمدرضا عطار‌زاده معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به بارندگی‌های اخیر در کشور گفت: اگرچه بارندگی‌های خوبی داشتیم، ولی هنوز در بعضی از نقاط کشور مانند حوزه‌ خلیج‌فارس به جز هرمزگان کمبودهایی داریم.

مقداری از کمبودها با بارش‌های اخیر جبران شده و امیدواریم با بارش‌های آینده این کمبودها کمرنگ‌تر شود.

عطار‌‌‌زاده ضمن بیان این مطلب، از بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری به‌عنوان استان‌هایی نام برد که دارای این کمبود هستند و اظهار امیدواری کرد که با بارش‌های آینده وضعیتشان بهتر شود.

اظهارات معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در حالی است که در سال آبی جاری (اول مهر 87 تا اول اردیبهشت 88) در کل کشور میزان بارش 43/179 میلی‌متر بوده است که اگرچه نسبت به سال گذشته که در این بازه زمانی 54/110 میلی‌متر بارش داشتیم، افزایش خوبی نشان می‌دهد اما نسبت به میانگین طولانی مدت (1/213 میلی‌متر) هنوز با کمبود بارش مواجه هستیم.

محمد اصغری کارشناس هواشناسی در گفت‌وگو با همشهری، فارس،‌ کهگیلویه و بویر‌احمد، خوزستان و بوشهر را استان‌هایی می‌داند که امسال 30 تا 60 درصد کمتر از میانگین بارش داشته‌اند.

قزوین، آذربایجان شرقی ، کرمان، گلستان، اردبیل، کردستان، هرمزگان، تهران، کرمانشاه، لرستان، زنجان، چهارمحال و ایلام از دیگر استان‌هایی هستند که اگرچه نسبت به میانگین طولانی‌ مدتشان بارش کمتری داشته‌اند اما این اختلاف کمتر از 4 استان فارس، کهگیلویه ‌و بویر‌احمد، خوزستان و بوشهر است.

به گفته اصغری قم، خراسان رضوی و شمالی، گیلان، مرکزی، سمنان، آذربایجان غربی، همدان و اصفهان استان‌هایی هستند که امسال بارش نرمال داشته‌اند و تنها خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، یزد و مازندران در سال آبی جاری بارشی بیش از حد طبیعی داشته‌اند.

البته با توجه به اینکه سال آبی تا پایان شهریور ادامه دارد، این امیدواری وجود دارد که با افزایش بارندگی‌ها آثار مربوط به خشکسالی در دو سه سال گذشته نیز تا حدودی بهبود یابد؛ امیدواری‌ای که با وجود شدت بارش در روز‌های اخیر چندان هم دور از انتظار نیست و به‌نظر می‌رسد که اینک احتمال جیره‌بندی آب در تابستان نیز مرتفع شده است؛

چنان‌که عطارزاده تاکید می‌کند تابستان امسال «جیره‌بندی آب نخواهیم داشت». گفتنی است، بارش‌های شدید بهاری که چهره آخر هفته را در بسیاری از شهر‌های ایران دگرگون کرد، امروز نیز ادامه دارد.

بنابر اعلام سازمان هواشناسی کشور،  امروز با عبور یک موج کوتاه از نیمه شمالی کشور، وزش باد، رعد و برق و بارش باران استان‌های واقع در این منطقه را در بر می‌‌گیرد که پیش‌بینی می‌شود بارش با وزش باد در استان‌های سمنان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی از شدت بیشتری برخوردار باشد. همچنین امروز در استان‌های خوزستان و بوشهر وزش باد و گرد و خاک دور از انتظار نیست.

کد خبر 80259

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز