آمارهای رسمی می‌گویند ۱۴ سد مهم با کاهش موجودی آب روبه‌رو شده‌اند که بخشی از این مسئله ناشی از تغییرات اقلیمی است و برخورداری از یک‌سوم بارش متوسط جهانی، توزیع نامتوازن زمانی و مکانی آن و بالا بودن تلفات تبخیر شرایط آبی کشور را بغرنج کرده و حالا این سدهای تشنه چشم‌ به راه بارش‌های پاییزی هستند.

سد

به گزارش همشهری، براساس آخرین آماری که شرکت مدیریت منابع آب ایران منتشر کرده،  ۱۴سد مهم کشور با کاهش آب از ۲۵ تا ۷۵درصد نسبت به سال گذشته روبه‌رو شده که بخشی از آن ناشی از نامتوازنی بارش‌هاست. به‌تازگی فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب گفته است: با توجه به کاهش ورودی آب به مخازن سدهای کشور در سال‌های اخیر، درصد پرشدگی مخازن سدهای مهم کشور متفاوت بوده و برخی سدهای کشور در شرایط کنونی خالی و برخی دارای شرایط پرشدگی کامل هستند.

به‌گفته او، همین موضوع باعث شده‌ برنامه منابع و مصارف سدها در سطح حوضه‌های آبریز کشور به‌صورت جدی و دقیق تنظیم و پایش شود و در سدهایی همچون کرخه، زاینده رود، سدهای استان تهران و مواردی از این قبیل که حجم ذخایر پایین است، تأمین آب با رعایت اولویت تأمین شرب و تضمین کاهش کمبود آب برای شرب در ماه‌های آینده دنبال شود.

کاهش موجودی ۱۴ سد مهم | آخرین میزان پرشدگی و درصد تغییر آب سدهای منتخب

کد خبر 802510
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار انرژی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha