مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان کره جنوبی می‌گویند که چهار سگ شکاری پاکوتاه را با استفاده از شیوه‌های همانندسازی طوری مهندسی ژنتیک کرده‌اند که می‌تواند در زیر پرتوهای ماورای بنفش با رنگ قرمز بدرخشند.

به گزارش آسوشیتدپرس این دانشمندان می‌گویند همانندسازی این سگ‌های درخشان می‌تواند به ایجاد شیوه‌هایی برای علاج بیماری‌های انسانی بینجامد.

 همه سگ‌ها، را "راپی" Ruppy نامیده‌اند، که ترکیبی از کلمات "روبی" به معنای قرمز و "پاپی" به معنای سگ است. این سگ‌ها در نور روز مانند سگ‌های معمولی به نظر می‌رسند.

اما هنگامی که آنها را زیر نور ماورای بنفش قرار می‌دهند، پنجه‌ها و شکم این سگ‌ها - که پوست نازکی دارند- حتی با چشم غیرمسلح قرمز به نظر می‌رسند.

سگ همانندسازی‌شده که زیر نور ماورای بنفش با رنگ قرمز می‌درخشد

 لی بیونگ- چان، استاد دانشگاه ملی سئول، پایتخت کره جنوبی و سرپرست این گروه پژوهشی، این سگ‌ها را اولین سگ‌های ترانس‌‌ژنیک دنیا نامید که دارای ژن‌های درخشش فلورسانس هستند.

 او گفت: "آنچه در این کار اهمیت دارد این نیست که این سگ‌ها با رنگ قرمز می‌درخشند، بلکه مسئله مهم این است که ما ژن‌هایی را درون آنها کاشته‌ایم."

این دانشمندان می‌گویند این سگ‌ها از یک سلول دهنده واحد همانند‌سازی شده‌اند و در اوائل این ماه این دستاورد را در مقاله‌ای در وب‌سایت جورنال Genesis منتشر کرده‌اند.

 دانشمندان در آمریکا، ژاپن و اروپا پیش از این موش‌ها و خوک‌های با درخشندگی فلورسان را همانندسازی کرده بودند، اما به گفته لی برای اولین بار است که سگ‌هایی با ژن‌های تغییریافته ایجادکننده درخشندگی همانندسازی می‌شوند.

ژ به گفته او، گروه تحقیقاتی سلول‌های پوست یک سگ پاکوتاه را گرفته، ژن‌های فلورسان را درون آنها وارد کردند،‌و بعد آنها آنها را به درون تخمک هایی وارد کردند و نهایتا آنها را در رحم یک مادر میانجی - یک سگ محلی از نژاد مخلوط - کاشتند.

 با این روش، شش سگ پاکوتاه ماده در دسامبر 2007 به دنیا آمدند که با ژنی همانند سازی شده بودند که یک پروتئین قرمز فلورسان تولید می‌کرد. این پروتئین باعث می‌شود که این سگ‌ها در زیر نور ماورای بنفش با رنگ قرمز بدرخشند.

لی گفت که گروه پژوهشی او شروع به کاشتن ژن‌های مربوط به بیماری‌های انسانی در روند همانندسازی سگ‌ها کرده‌اند، و افزود این کار به آنها کمک خواهد کرد که درمان‌‌های ژنتیکی برای بیماری‌هایی مانند پارکینسون پیدا کنند.

کد خبر 80210

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز