سخنگوی صنعت آب گفت: شورای عالی آب‌های ژرف برای نخستین بار در دولت سیزدهم تشکیل شد. این شورا با نهادسازی درست در زمینه آب‌های ژرف شکل گرفته و تاکنون چندین جلسه ذیل آن برگزار شده است.

چاه آب ژرف

به گزارش همشهری، عیسی بزرگ‌زاده، در نشست خبری افزود: دو کمیته بسیار مهم در این شورا شامل کمیته علمی و فنی و نیز کمیته عملیاتی و اجرایی، فعالیت‌های لازم درباره آب‌های ژرف را پیگیری خواهند کرد.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: طرح‌های مطالعاتی در کمیته علمی بررسی خواهند شد و اگر به تأیید برسند، در کمیته عملیاتی و اجرایی دنبال خواهند شد.

طبق اظهارات بزرگ‌زاده، اکنون تعدادی طرح درباره آب‌های ژرف در حال مطالعه است و تاکنون هفت چاه ژرف شد که سه چاه در سیستان، چاه چهارم در بلوچستان و پنجم در منطقه طبس حفر شده است.

به گفته او، نزدیک به هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های آب ژرف و طرح‌های فناورانه در بودجه در نظر گرفته شده و هدف اولیه حفر ۱۰ حلقه چاه ژرف بوده است که باید مورد بررسی مجدد قرار گیرند.

مبحث آب ژرف در شرایطی که کشور با کمبود منابع آبی مواجه است به یک بحث پرحاشیه تبدیل شده و برخی چنین وانمود می‌کنند که با حفر چاه‌های آب ژرف، بحران آب کشور رفع خواهد شد؛ اما واقعیت این است که آب ژرف و شیرین کردن آب دریا، راهکارهایی است که می‌تواند به جبران کم‌آبی در برخی مناطق کشور کمک کند و راهکار اصلی برای عبور از بحران آب، اصلاح الگوی مصرف و همزیستی با شرایط آبی کشور است.

در ایران قدیم، با توجه به اقلیم خشک و کم باران کشور، سازوکارهای متنوعی نظیر قنات و آب‌انبارها برای بهره‌مندی از منابع آبی طراحی شده بود و همچنان این سیستم‌ها جوابگوی نیازهای آبی مناطق کویری کشور هستند؛ اما با تغییر الگوی مصرف و تعریف مصارف جدید و ناموجه آب و به دنبال آن اجرای طرح‌های متعدد انتقال بین حوضه‌ای آب، این همزیستی از بین رفته است.

کد خبر 800556
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار انرژی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha