دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۸
۰ نفر

گروه حوادث- جواد عزیزی: 2 تبهکار ایرانی زمانی که با قاچاقچی اروپایی قرارداد میلیونی قاچاق دلارهای تقلبی را امضا می‌کردند، تصور نمی‌کردند ماموران وزارت اطلاعات تهران، تمامی حرکات آنها را زیر نظر دارند.

با دستگیری متهمان، راز 40 میلیون دلار اسکناس جعلی فاش و از توزیع آنها در کشور جلوگیری شد.

اواخر سال گذشته، ماموران وزارت اطلاعات استان تهران در جریان ملاقات 2 تبهکار ایرانی با یک جاعل اروپایی قرار گرفتند و در بررسی‌های تخصصی دریافتند این ملاقات بر سر قاچاق اسکنا‌س‌های 100 دلاری جعلی به ایران صورت گرفته است.

با این اطلاعات، ماجرا به جعفر صابری‌ذفرقندی - سرپرست دادسرای ویژه قاچاق کالا و ارز تهران - گزارش شد و با صدور دستور قضایی، رسیدگی به ماجرا در دستور کار اکیپ ویژه‌ای از ماموران اطلاعات قرار گرفت. 

قاچاقچیان که خبر نداشتند ماموران تمامی حرکات آنها را زیر نظر دارند، بعد از بستن قرار داد با جاعل اروپایی از وی خواستند، 40میلیون دلار اسکناس 100 دلاری جعلی برای آنها تهیه کند و در تهران تحویل‌شان دهد.

قرار بر این بود جاعل اروپایی بعد از تهیه اسکناس‌ها، توسط یک مرد کامرونی این محموله را به تهران منتقل کند و بعد از تحویل محموله چند میلیون دلار از تبهکاران ایرانی دریافت کند.

تحقیقات مخفیانه

مدتی بعد، درحالی‌که همه چیز برای انتقال محموله قاچاق به تهران آماده شده بود، ماموران دریافتند که این محموله قرار است ابتدا به یکی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و از آنجا به‌وسیله لنج به ایران منتقل شود.

با این اطلاعات، تعقیب سایه به سایه 2 تبهکار ایرانی که قرار بود محموله را در تهران تحویل بگیرند آغاز شد تا از این طریق ماموران بتوانند دلارهای جعلی را قبل از اینکه در کشور توزیع شود، توقیف کنند.

سرپرست دادسرای قاچاق کالا و ارز تهران با بیان این خبر گفت: چند روز به پایان سال نو مانده بود که ماموران دریافتند یک تبعه کامرونی از طریق یکی از شهرهای جنوبی، وارد کشور شده و به سمت تهران در حرکت است. این در حالی بود که بررسی‌ها نشان می‌داد 2 تبهکار ایرانی با رفتن به هتلی در تهران، خود را برای انجام معامله میلیونی آماده کرده‌اند.

دستگیری پیش از معامله

صابری‌ذفرقندی ادامه داد: ماموران وزارت اطلاعات که از همان ابتدای ماجرا همه چیز را تحت کنترل خود داشتند، عازم هتلی شدند که قرار بود معامله میلیونی در آنجا صورت بگیرد. به این ترتیب بعد از ورود مرد سیاهپوست به این هتل، عملیات ضربتی آغاز شد و ماموران موفق شدند 2 تبهکار ایرانی و مرد آفریقایی را دستگیر کنند.

وی افزود: با کشف 150 کیلو پول سیاه یا همان اسکناس‌های 100 دلاری جعلی از متهمان، تمامی آنها به دادسرای قاچاق کالا و ارز منتقل شدند و تحقیقات قضایی درخصوص این پرونده آغاز شد.

صابری‌ذفرقندی با بیان اینکه قاچاقچیان برای آنکه کسی به آنها شک نکند با افزودن موادی روی اسکناس‌های جعلی آنها را به کاغذهایی سیاه رنگ تبدیل کرده بودند، خاطرنشان ساخت: متهمان قصد داشتند بعد از دریافت پول‌های سیاه، با افزودن مواد شیمیایی آنها را به رنگ عادی کاغذ اسکناس درآورده و در سطح کشور توزیع کنند.

وی با اشاره به اینکه اسکنا‌س‌های 100 دلاری به حدی ماهرانه جعل شده بود که حتی کارشناسان نیز در تشخیص آنها دچار مشکل می‌شدند، تاکید کرد: در این عملیات 400 هزار برگ اسکناس 100 دلاری جعلی کشف شد که اگر این اسکناس‌ها در دیگر شهرها توزیع می‌شد، ضربه جبران‌ناپذیری به اقتصاد کشور وارد می‌شد.

قرار مجرمیت برای متهمان

سرپرست دادسرای قاچاق کالا و ارز تهران اظهار داشت: بعد از دستگیری متهمان، پرونده آنها در شعبه اول دادیاری، زیر نظر دادیار امانی تحت رسیدگی قرار گرفت و برای تبعه کامرونی که عبدالکریم نام دارد و همچنین 2 مرد ایرانی قرار وثیقه صادر شد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون برای متهمان این پرونده قرار مجرمیت صادر شده و پرونده به‌زودی با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال خواهد شد.

کد خبر 80030

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز