امیرمحمد یزدانی، نایب‌قهرمان کشتی جهان دیروز با یک استوری انتقادی علیه فوتبالیست‌ها خبرساز شد. او در گفت‌وگو با همشهری به سؤالات پیش‌آمده در این خصوص پاسخ‌های تندی داده است.

امیرمحمد یزدانی

همشهری آنلاین-محسن محمودصفری| صحبت‌های محمدحسین کنعانی‌زادگان درباره ماشین 100 میلیاردی‌اش که با مجوز پاداش جام‌جهانی وارد کرده بازتاب‌های زیادی در فضای مجازی و رسانه‌ها داشت. یکی از مهم‌ترین و پرسروصداترین بازتاب‌ها، استوری امیرمحمد یزدانی ملی‌پوش کشتی آزاد ایران بود. دارنده 2 مدال نقره جهان ویدئوی صحبت‌های پژمان درستکار درباره تبعیض در ورزش را بازنشر کرد و خودش هم در حاشیه این ویدئو، متنی تند با این مضمون نوشت: «خوبه که ببازی و جایزه بگیری. در جایی از کره خاکی هستیم که عدالت فقط یک واژه است و معنای خاصی ندارد. باز هم خدا را شکر که دنبال تی‌شرت کسی ندویدم. دم همگی گرم بابت حمایت‌تون.» این استوری انتقادآمیز، انعکاس زیادی در رسانه‌ها داشت و به همین دلیل با امیرمحمد یزدانی تماس گرفتیم و او در این زمینه به سؤالات همشهری پاسخ داد.

 استوری که درباره صحبت‌های کنعانی‌زادگان گذاشتی خیلی بازتاب داشت. چه اتفاقی افتاد که نسبت به صحبت‌های او چنین واکنش نشان دادی؟

واقعا خیلی به من فشار آمد. حتی یک متن مفصل‌تر از اینکه منتشر کردم نوشته بودم ولی خیلی‌هایش را پاک کردم و همین را گذاشتم. حرفم هم فقط عدالت بود. مگر می‌شود شما بروی ۶ گل از انگلیس بخوری یا به آمریکا ببازی و بعد پاداش هم بگیری!؟ مثلا فکر می‌کنند ولز را بردند کار بزرگی کردند؟ من فوتبال خارجی را دنبال می‌کنم و اطلاعاتم در این زمینه کم نیست، ولزی را که از پلی‌آف بالا آمده، بردند بعد سرود ملی پخش می‌کنند و شلوغش می‌کنند انگار چه اتفاقی افتاده! گرت بیل دارد گلف بازی می‌کند و سن و سالش را بروید ببینید چند سال است، بعد اسطوره‌سازی می‌کنید که فلان تیم را با ستاره‌هایش بردیم!

کسی با تو تماس نگرفت که استوری‌ات را پاک کنی؟

یکی از دوستانم گفت من هم قبول نکردم. همیشه وقتی ما می‌خواهیم به مسابقات اعزام شویم آقای دبیر رئیس فدراسیون کشتی ما را جمع می‌کند و می‌گوید با پول مردم دارید به مسابقات می‌روید پس با تمام وجود و با غیرت کشتی بگیرید و مردم را خوشحال کنید. تأکید دارد از بیت‌المال برای شما هزینه شده است. حالا من یک سؤال دارم، این مجوزی که داده شده شخصی بوده؟ از بیت‌المال هزینه نشده است؟ پس عدالت کجاست؟ اصلا بحث من کشتی نیست، بروید ورزش‌های دیگر را هم ببینید که شرایط‌شان بدتر از کشتی است. حرف من عدالت است. اسم ماشین را درست نمی‌توانند تلفظ کنند بعد با غرور و با خنده درباره ماشین ۱۰۰ میلیاردی صحبت می‌کنند!

توسط کاربران مجازی مورد هجمه قرار نگرفتی؟

برخی از طرفداران پرسپولیس دایرکت و کامنت‌هایی دادند و خب مشخص است که محتوایش چه بود. در مقابل استقلالی‌ها هم از من حمایت کردند. من از حمایت‌ها ممنونم ولی اهمیتی به این فضاها نمی‌دهم. بحث من اصلا قرمز و آبی نیست و ربطی به تیم‌های باشگاهی ندارد. صحبت من ملی است و حرفی که زدم فقط درباره عدالت بود. امسال تیم کشتی ما دوم دنیا شده است و باز هم مردم نقد می‌کنند، ما هم احترام می‌گذاریم. ولی باز هم می‌گویم خوردن ۶ گل از انگلستان پاداش ندارد. محمد نخودی دارنده ۳ مدال جهانی تا امروز فقط ۳ تا کارت هدیه پاداش گرفته! یا یونس امامی - طلایی بازی‌های آسیایی هانگژو- یک ربع‌سکه پاداش می‌گیرد! ورزش‌های دیگر را هم بروید ببینید چه چیزی گرفتند. حسن یزدانی طی ۹ سال ۹ مدال گرفته، آیا به او مجوز خودرو داده‌اند؟ حسن یزدانی اندازه کل فوتبال افتخار دارد آیا عدالت در مقابلش رعایت شده است!

حدود یک‌ماه پیش مدال نقره جهان را کسب کردی. چه جایزه‌ای در این مدت دریافت کردی؟

آقای دبیر بعد از مسابقات به من جایزه دادند و قرار است فردا به تهران بیایم و در مراسم تجلیل که فدراسیون برای ما می‌گیرد شرکت کنم. ۲ مراسم بوده هر دو را هم رئیس فدراسیون برایم گرفته است. من فقط یک سؤال دارم، این پول‌هایی که خرج می‌شود - این حاتم‌بخشی‌ها- از بیت‌المال نیست؟ من از اینکه کسی بعد از بازی دنبال لباس رونالدو بدود انتقاد کردم، الان هم می‌گویم آیا آقای دایی، آقای مهدوی‌کیا یا آقای باقری از این کارها می‌کردند؟ بعضی‌ها به من گفتند تو بودی دنبال لباس رونالدو نمی‌رفتی؟ معلوم است که نمی‌رفتم. در رشته ما اینقدر آدم بزرگ هست ولی من هیچ‌وقت به‌خودم اجازه نمی‌دهم به‌عنوان یک ملی‌پوش چنین کاری بکنم. احترام می‌گذارم ولی این کارها اصلا درشان ورزشکار ملی نیست. مردم قضاوت کنند. خیلی صحبت‌ها دارم ولی چه بگویم. ما برای کسی کیسه ندوخته‌ایم ولی از این رفتارها خسته‌ایم. تبعیض اذیت‌کننده است که عزمی هم برای رفع آن نمی‌بینم.

کد خبر 800160

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 15
  • هادی IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
    111 2
    راست گفته کلی پول میگیرن برای هیچی
  • سعید IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
    13 78
    چ ربطی داره برزیل با تمام اسطورهاش ۷ گل از المان شکست خورد بعضی هام در ده ثانیه خاک می شوند پهلوان همیشه تختی وار زندگی کنید
    • سید احمد IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
      74 7
      برزیلی که مثالش رو زدی به همه ی رشته هاش میرسه.فوتبالش هم ۵ بار قهرمان جهان شده نه مثل ما که سومی مشتزک تو جام ملت ها تنها دست آورد ۵۰ سال اخیرمونه.سرت رو از برف بیار بیرون و ببین آدمی میلیاردی میگیره که هیچ افتخاری برای ملت نداره و خرج تراشی کارشه.فوتبال هم پول سازه و پول بگیرن ولی ورزش های پر افتخار باید مورد توجه قرار بگیرن
  • حسن IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
    59 2
    والاتیم ملی ولزی رابرد که ده نفره بوداگه ولزده نفره نبودایرانوشش تایی میکرد دوماکنعانی توماشین سازی بود یدفعه امدپیروزی بزرگش کردن الکی.
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
      4 13
      اتفاقا زمانی که منصوریان بردش کیسه فکر کرد خبریه و شما کیسه ها گنده اش کردین
    • Mortez DE ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
      13 3
      دقیقا درود ب شرفت باید این فوتبال نکبت رو تعطیل کنند و تمام هزینش رو بدن ب کشتی
  • آقای یزدانی گل گفتی IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
    49 11
    بیخود ورزشکاران فوتبال را بزرگ میکنیم بعد با یک تریلی ۱۸ چرخ هم نمیتوانیم جمعشون کنیم، مثل همین علی کریمی. چرا مجوز ماشین ۱۰۰ میلیاردی دادید که فخر فروشی کنه به همه ورزشکاران ملی و حتی به مردم ایران، باور کنید هزینه فوتبال را صرف سایر ورزشها میکردید تو ۱۰۰ رشته الان مدال طلا یا نقره گرفته بودیم. ورزشکاران با پول زیاد خراب میشوند و پول زیاد غیرت ملی و تلاش برای بالا بردن پرچم را از ورزشکاران میگیرد.
  • ناشناس۱۱ IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
    57 4
    حرف حق زده، فوتبالیست بی اخلاق باید مانور اشرافی بده
  • معلم IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
    16 48
    چه حرف بدی زده. فوتبال و هر ورزش دیگه ای برد و باخت داره. حسن یزدانی هم ضربه فنی شد. ولی از ارزش او کم نمی شود‌ مهم اینه که زحمت میکشن و بازی میکنن. به نظرم ایشان هم مثل حسن یزدانی با اخلاق و با حیا باشه بهتره. حمله به دیگران شان کشتی گیر را پایین میاره. ما هم معلم هستیم و خقوق مان پایمال میشه ولی مقصر دولت هست نه فوتبالیست ها.
  • DE ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
    42 6
    درود به شرفت. خداوند متعال همیشه همراهت باشه. سالهاست میگم مافیا فوتبال خون مردم رو کرده تو شیشه. یکی از یکی بدتر، روز از روز قبل بیشتر بیت المال می خورند باز طلبکاران.
  • فروتن IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
    36 3
    بنده حقیر خودم فوتبالی هستم شدیدا ،البته منظورم هوادار فوتبال پرسپولیسی ام و اتفاقا همین اقای کنعانی رو هم علاقه بهش داشتم اما از اینکه ایشون تو یه برنامه بیاد اینجوری صحبت کنه بسیار زشته و به نظرم توهین به سایر اقشار جامعه اس نتنها سایر ورزشکارها ،البته حرکت و رفتار و نحوه صحبت های ایشون و امثال ایشون رو اینجوری توجیه میکنم ؛عزیزان هموطن ببینید یه شخصی که فوتبالیست شده به نظرم از لحاظ سطح معلومات و سواد در حد اسمی که بوسیله ورزش فوتبال بدست آورده تو یه سطح نیستن ،به طور مثال رسانه چه دیداری ،چه شنیداری چ جراید وقتی یه فوتبالیست رو میخوان ازش دعوت کنن فک کنم بایستی قبلش یه مقداری روی ادبیاتش لحن صحبتش و همچنین معلوماتش بایستی تمرکز داشته باشن چرا که درسته اونجا یه نفر به اسم مجری روبروش نشسته اما قراره مخاطباش حتی میلیونی باشه ،پس مقصر اقای کنعانی و امثال ایشون نیستن چراکه ماقبلا هم دیدیم فلان بازیکن محبوب و معروف تو صحبت هاش بخاطر سواد پایینش خیلی ها رو رنجونده .... بله ضرب المثل (تازه به دوران رسیده )رو فک کنم بشه واسه همچین اشخاصی بکار برد . اری !!!برادر کنعانی مطالعه......
    • SE ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
      13 6
      وقتی مربی مثل یحیی گل‌محمدی باشه ،شاگردان از این بیشتر نمی شه. ادب در فوتبال صفر ،
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    25 0
    آن پاداش هم داستانی داشت که دولت در حقیقت الکی به بازیکنان فوتبال داد
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    16 0
    حرف حق جواب نداره
  • من ایرانیم IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    14 1
    آفرین، در ایران با همه شعارها و ادعاها عدالت فقط یک واژه ست، عوام فریبانه و ادعای مضحک. بماند که کلا عدالت چیزی نیست جز حفظ منافع قشر غنی هر جامعه ای....
  • امین IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    14 1
    دمت گرم عالی
  • محمد IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    22 1
    حرفهامون با عملمان یکی نیست میخواهید پاداش بدهید از ماشینهای وطنی بدهید این تبعیضها یعنی جه
  • حزب الله سعید IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    16 0
    ای ولا به شما قهرمان خوب گفتی فوتبال ایران مفتضح ترین فوتبال دنیا همش فکر پول و مقام آخرش هم بدهی 😂😂😂😂
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    14 1
    حق دارد
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    24 3
    یک مشت آدم تازه به دوران رسیده،که گذشته شونو یادشون رفته،که الان فخرفروشی می کنند با پول ملت ننگ بر شما دقیقا درست میگه قهرمان دوست داشتنی امیرمحمد یزدانی
  • رسول IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    3 9
    خودتو سبک نکن مرد
  • فرهاد IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    14 1
    این پاداش و حق را باید به شهدا و جانبازان داد که از خود گذشتند برای دفاع از وطن ایران عزیز
  • ناشناس IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    5 0
    دیگه شانسش بوده دنیا همش از همین بی عدالتی ساخته شده دل من پر درده
    • +15 IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
      0 0
      چه بی ربط
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    14 0
    درود بر شرفش حقیقتو گفته چکار کردن مگه اینجوری پول میگیرن چرا دیگر ورزشکاران از وقت خودشون میگذرن مدال میارن بعد دس فروشن ... این چه عدالتیه
  • پرسپولیس قهرمان IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    6 0
    من بعنوان یه پرسپولیسی دوآتیشه جانب آقای یزدانی را میگیرم، حرف حق جواب نداره،این یک تبعیض آشکاره ودهن کجی به افرادی ازجامعه است که برای یک لقمه نون صبح تا غروب زحمت میکشن،صداوسیما نمیبایستی اشرافیت راتبلیغ کنه.
  • محمد IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    4 0
    فوتبال ریشه استعماری داره یه غلط مسطلح در بین همه دنیا جاافتاده از داشته هامون دور شدیم البته نباید مثل عقب موندهها عمل کنیم ولی یادمون باشه این بازیها ازطرف کشورهای بی ریشه اروپایی نشات گرفته ودنیا روی ان حساسه خب حالا که اینطوری شده باحسابو کتاب بریم جلو خیلی بهتره ولومپنهارو از دور این بازیهادور کنیم تاشایسته ها ظهور کنن خداقوت پهلوان وقهرمان یزدانی اجرت باخدا ولی اگه متحد باشید میتوانید احقاق حق بکنیدسلام بر کشتی سلام بر چوگان سلام براسبسواری سلام به همه ورزشهای بومی ومشترک همه ملتها ازبچها بخواهیم هدف دار باشیم مقلد نباشیم واستعدادهای خوبرا نشان بدیم صحبت زیاد میشه کرد علاقه مندان بیشتر مطالعه کنندعزت همه ورزشکاران روز بروز زیاد باد
  • سیدعلی FI ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    0 0
    با سلام.ب قول ما مازنی ها(کی بزو دره ، کی بورده بره)یعنی کی تلاش کرد ولی نتیجه و نفع رو یکی دیگه می‌بره.از کوخ نشینی ب کاخ نشینی این ادبیات رو هم داره.مرد حاج قاسم رحمت خدا بر او باد ک امثالش کم نیستن بود و تمام.حواسمون ب پایینی ها باشه زیر فشار اقتصادی دارن از بین میرن،باهم مهربون باشیم.کوچیک خدا ک باشی همه جا بزرگت می‌کنه.با تشکر و عذر تقصیر
  • یه نفر IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    3 0
    حرف حق زده .... والا فوتبال ما خیلی آش دهن سوز و خفنی نیست که این همه براش بریز و بپاش میکنن... خیلی فوتبال ما سطح پایینه
  • ناشناسر IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    4 0
    با سلام و احترام حرف ایشان درست است اما یک بعد دیگر را در نظر بگیرید چرا برای یک فوتبالیست یا کلا ورزشکاری که مدال می گیرد جایزه تعیین می شود ولی برای رتبه های بالای کنکور و المپیاد جایزه مادی در نظر گرفته نمی شود این یعنی ما برای ماهیچه ارزش قایلیم ولی برای مغز خیر .