من با تو هر حرفی که می‌گفتم غزل می‌شد، وقتی زبان رسمی این سرزمین شعر است»؛ این قطعه‌ای از شعر محمدحسین نعمتی است که به همراه عکسش در برخی از پوسترهای شهر دیده می‌شود.

نعمتی

همشهری- مریم باقرپور:  نعمتی از سال‌های جوانی سرودن شعر را آغاز کرده و دوران دانشجویی‌اش همراه با سرودن گذشته، اکنون بیشتر وقتش را به مطالعه شعر جهان می‌گذراند و همزهان در حال تدوین و ساماندهی دو دفتر شعر است که از مدت‌ها پیش به‌دنبال انتشارش بود. نعمتی معتقد است که شعر هنوز هم هنر اول ایرانی‌هاست و کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که علاقه‌ای به شعر نداشته یا بیتی در حافظه‌اش نباشد. برخی هم که دلتنگی‌هایشان را با دیوان حافظ، سعدی و مولانا پر می‌کنند. از طرفی محور بسیاری از هنرهای دیگر در ایران از آواز و موسیقی ایران تا خوشنویسی و... را می‌توان شعر دانست. بنابراین چه خوب که سطح با شعر عجین شود. او می‌افزاید: به‌نظرم نصب بنرها ایده خلاقانه و خوبی بود؛ همانندکاری که در زمینه کتاب صورت گرفت. چون با این طرح‌ها می‌توان با استفاده از فضاهای شهری در ترویج شعر و گسترش ادبیات کمک کرد. بنابراین باید به خالقان و مجریان ایده تبریک گفت. به‌ویژه آنکه نوع انتخاب اشعار و تنوع طیف شاعران هم نسبت به طرح‌های پیشین حساب‌شده‌تر و با نگاه جامع‌تری بوده است.

افزایش انگیزه شاعران

نعمتی که به نوعی با دیدن شعرش در سطح شهر غافلگیر شده بوده، می‌گوید: شخصا از هر حرکتی که باعث برجسته‌شدن جایگاه شعر و شاعری در جامعه شود حمایت می‌کنم، نه برای اینکه شعر من در این میان است بلکه به‌عنوان یک شهروند دوست دارم تابلوهای شهرم به طیف وسیع‌تری از اهالی فرهنگ و هنر این سرزمین اختصاص یابد و تنها در انحصار مدل‌های تبلیغاتی یا عده محدودی نباشد. چون جدا از اثرات مثبت‌ ترویج شعر در روحیات شهروندان، تأثیرات مثبتی هم بر خود شاعران دارد. در واقع انگیزه‌بخشی به شاعران جوان است.

تولد: ۱۹ اسفند ۱۳۶۰
تحصیلات: فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد فیزیک دریا
ویژگی: شاعر سبک‌های غزل نیمایی و سپید، داور کنگره‌های مختلف ادبی و گردآوری اشعار شاعران معاصر.

کد خبر 799541
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha