سومین اجلاس کلانشهرهای «راه ابریشم» باحضور سران و مقامات عالی‌رتبه از ۱۳۰ کشور دنیا به میزبانی چین در شهر پکن برگزار شد. شهردار تهران در این مراسم به تشریح تحولات جهانی و افق ۱۰ ساله پایتخت پرداخت و گفت: ارتباط با همسایگان مسلمان، کشورهای منطقه و کشورهای آسیایی در صدر اولویت‌‎‌های ایران است.

سخنرانی زاکانی در چین

به گزارش همشهری آنلاین؛علیرضا زاکانی شهردار تهران در آیین اجلاس شهرداران کلانشهرها «راه ابریشم» به تشریح تحولات جهانی پرداخت و با بیان این که تاریخ جهان در آستانه یک دگرگونی مهم قرار دارد، گفت: «شواهد نشان می‌دهد نظم آینده جهان بسیار متفاوت‌تر از آنی است که در صد سال اخیر رقم خورده است. عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای و بریکس حکایت از عزم ایران برای همکاری با قدرت‌های مستقل و نوظهور دارد. این اقدام به معنای پیوند شرق و غرب آسیای کهن است. جمهوری اسلامی ایران در مناسبات جدید برای خود نقشی تازه تعریف کرده است. در این مسیر اگرچه سختی فراوان است، تحریم‌های ظالمانه نیز وجود داشت، اما به موفقیت‌های متعددی دست یافته که روایت آن برای اندیشمندان جهانی مسرورکننده است.»

ارتباط با همسایگان کشورهای مسلمان و کشورهای منطقه و کشورهای آسیایی در صدر اولویت‌‎های ارتباطی جمهوری اسلامی به شمار می‌رود. علیرضا زاکانی با بیان این مطلب تاکید کرد: «ما خواهان تمدن و پیشرفت هستیم که روح شهرها را دگرگون سازد و سرنوشت مشترک بشری را با عدالت برای همه گروه‌ها فراهم آورد. یکی از مهم‌ترین اقدامات در این راستا، مشارکت و همدلی بین شهرهای مهم دنیا با محوریت اشتراک تجربیات در حوزه‌های شهری، روستایی و رعایت مسائل زیست بوم‌های محلی و فرهنگ‌های قومی برای تحقق آینده‌ای تازه برای همه شهرها در راستای آینده جدید است. ابتکار «یک کمربند، یک جاده» فرصت‌های بی‌نظیر پیش روی شهرها و کشورهاست تا در این بستر فراتر از مبادلات تجاری، به هم‌افزایی در فرهنگ‌ها و تقویت اجتماعات انسانی و تقویت صلح جهانی همت کنند.»

پیوند شرق و غرب آسیای کهن در یک جاده | تشریح افق 10 ساله تهران در پکن

موقعیت ممتاز ایران در جاده ابریشم

بر اساس شواهد متقن تاریخی کشورم و شهرهایی با تمدن در غرب آسیا از موقعیتی ممتاز و منحصر به فرد در جاده باستانی ابریشم برخوردار هستند. این بخشی از سخنرانی شهردار تهران است که در ادامه گفت: «در دنیای پیچیده امروز شهرها و کلانشهرها می‌توانند از تجربیات خود برای غلبه بر چالش‌ها و تهدیدات حوزه‌های شهری امنیتی، ترافیکی و سایر موضوعات بهره‌برداری کنند. صاحبان هر شهر افق‌ها و برنامه‌هایی را برای آینده خود تصویر کرده‌اند و گفتگو پیرامون این برنامه‌ها از مهم‌ترین اقداماتی است که در بستر یک کمربند، یک راه می‌توان انجام داد.»

ترسیم افق ۱۰ ساله پایتخت در پکن

زاکانی افق ۱۰ ساله چشم‌انداز تحولی تهران را دارای ۴ رویکرد کلان دانست و در تشریح آن عنوان کرد: «این رویکردها شامل تحول درون‌زا است. در این تحول می‌خواهیم به مدیریت شهری الگو دست پیدا کنیم. در گام نخست مدیریت شهری را با اتکا بر تخصص، تجربه، جوان‌گرایی و اعتقاد و استفاده از دانش و فرهنگ متحول کنیم. دومین محور تحول پایتخت سخت‌افزاری و کالبدی است. در این محور می‌خواهیم شهر تهران را در همه ابعاد به شهری الگو بدل کنیم. در تحول درون‌زا و روحی بدنبال متحول کردن فضای شهری برای زیست انسانی هستیم. در این هدف‌گذاری بدنبال شهروند الگو هستیم، کسانی مسؤلیت‌پذیر و مشارکت‌جو هستند. چهارمین محور تحولی هم محور فناوری است که تهران جدید با شعار شهر هوشمند آغوش خود را روی علم و فناوری گشوده است. تهران می‌خواهد علم و دانش را در مؤثرترین حالت به متن زندگی مردم بیاورد.»   

کد خبر 798965
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha