زاکانی گفت: جمهوری اسلامی ایران در مناسبات جدید برای خود نقشی تازه تعریف کرده است.

سفر چین

همشهری_زینب زینال‌زاده؛ آیین افتتاحیه دهمین دوره اجلاس «یک کمربند، یک جاده» با حضور نمایندگان و مسئولان بیش از ۱۳۰کشور و ۳۰سازمان بین‌المللی در پکن برگزار شد. در این مراسم رؤسای جمهور کشورهای چین، روسیه، آرژانتین، اندونزی، قزاقستان، شیلی، کنیا، ازبکستان، ویتنام، لهستان، سران کشورهای آفریقایی و هیأت‌های عالی‌رتبه از کشورهای دیگر حضور داشتند. همچنین در این مراسم، یک نفر به نمایندگی از هر قاره سخنرانی کرد و از جمهوری اسلامی ایران، علیرضا زاکانی، شهردار تهران و محسن بختیار، سفیر ایران در چین حضور داشتند.

پیوند شرق و غرب آسیای کهن در یک جاده

سومین اجلاس کلانشهرهای «راه ابریشم» با حضور سران و مقامات عالی‌رتبه از ۱۳۰کشور دنیا به میزبانی چین در شهر پکن برگزار شد. علیرضا زاکانی، شهردار تهران در این مراسم به تشریح تحولات جهانی اشاره کرد و با بیان اینکه تاریخ جهان در آستانه یک دگرگونی مهم قرار دارد، گفت: «شواهد نشان می‌دهد نظم آینده جهان بسیار متفاوت‌تر از آنی است که در ۱۰۰سال اخیر رقم خورده است. عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای و بریکس حکایت از عزم ایران برای همکاری با قدرت‌های مستقل و نوظهور دارد. این اقدام به‌معنای پیوند شرق و غرب آسیای کهن است. جمهوری اسلامی ایران در مناسبات جدید برای خود نقشی تازه تعریف کرده است. در این مسیر اگرچه سختی فراوان است، تحریم‌های ظالمانه نیز وجود داشته، اما به موفقیت‌های متعددی دست یافته که روایت آن برای اندیشمندان جهانی مسرورکننده است.»

ارتباط با همسایگان، اولویت ایران است

ارتباط با همسایگان کشورهای مسلمان و کشورهای منطقه و کشورهای آسیایی، در صدر اولویت‌‎های ارتباطی جمهوری اسلامی به شمار می‌رود. علیرضا زاکانی با بیان این مطلب تأکید کرد: «ما خواهان تمدن و پیشرفت هستیم که روح شهرها را دگرگون سازد و سرنوشت مشترک بشری را با عدالت برای همه گروه‌ها فراهم آورد. یکی از مهم‌ترین اقدامات در این راستا، مشارکت و همدلی بین شهرهای مهم دنیا با محوریت اشتراک تجربیات در حوزه‌های شهری، روستایی و رعایت مسائل زیست‌بوم‌های محلی و فرهنگ‌های قومی برای تحقق آینده‌ای تازه برای همه شهرها در راستای آینده جدید است. ابتکار «یک کمربند، یک جاده» فرصت‌های بی‌نظیر پیش‌روی شهرها و کشورهاست تا در این بستر فراتر از مبادلات تجاری، به هم‌افزایی در فرهنگ‌ها و تقویت اجتماعات انسانی و تقویت صلح جهانی همت کنند.»

موقعیت ممتاز ایران در جاده ابریشم

«براساس شواهد متقن تاریخی کشورم و شهرهایی باتمدن در غرب آسیا از موقعیتی ممتاز و منحصربه‌فرد در جاده باستانی ابریشم برخوردار هستند.» این بخشی از سخنرانی شهردار تهران است که در ادامه گفت: «در دنیای پیچیده امروز شهرها و کلانشهرها می‌توانند از تجربیات خود برای غلبه بر چالش‌ها و تهدیدات حوزه‌های شهری، امنیتی، ترافیکی و سایر موضوعات بهره‌برداری کنند. صاحبان هر شهر افق‌ها و برنامه‌هایی را برای آینده خود تصویر کرده‌اند و گفت‌وگو پیرامون این برنامه‌ها از مهم‌ترین اقداماتی است که در بستر یک کمربند، یک راه می‌توان انجام داد.»

ترسیم افق ۱۰ساله پایتخت در پکن

زاکانی افق ۱۰ساله چشم‌انداز تحولی تهران را دارای ۴رویکرد کلان دانست و در تشریح آن عنوان کرد: «این رویکردها شامل تحول درون‌زاست. در این تحول می‌خواهیم به مدیریت شهری الگو دست پیدا کنیم. در گام نخست مدیریت شهری را با اتکا به تخصص، تجربه، جوان‌گرایی و اعتقاد و استفاده از دانش و فرهنگ متحول کنیم. دومین محور تحول پایتخت، سخت‌افزاری و کالبدی است. در این محور می‌خواهیم شهر تهران را در همه ابعاد به شهری الگو بدل کنیم. در تحول درون‌زا و روحی به‌دنبال متحول کردن فضای شهری برای زیست‌انسانی هستیم. در این هدف‌گذاری به‌دنبال شهروند الگو هستیم؛ کسانی که مسئولیت‌پذیر و مشارکت‌جو هستند. چهارمین محور تحولی هم محور فناوری است که تهران جدید با شعار شهر هوشمند آغوش خود را روی علم و فناوری گشوده است. تهران می‌خواهد علم و دانش را در مؤثرترین حالت به متن زندگی مردم بیاورد.»

آخرین اخبار از سفر شهردار تهران به چین | ترسیم افق ۱۰ ساله پایتخت در پکن

احیای جاده ابریشم به‌عنوان کریدور شمال به جنوب

در نشست سران کشورهای گروه ۲۰(G۲۰) که در هند برگزار شد، آمریکا و برخی از کشورهای غربی طرحی را ارائه دادند مبنی بر احداث جاده ریلی و دریایی که از هند به فلسطین اشغالی و شرق دریای مدیترانه و در نهایت به اروپا متصل شود. درواقع با این تحرکات، قصد جایگزین‌سازی برای جاده ابریشم را دارند و می‌خواهند مانع از احیای آن شوند؛ بنابراین به ابتکار چین طرح احیای جاده ابریشم به‌عنوان کریدور شمال به جنوب و یکی از شاهراه‌های تاریخی ارتباط شرق و غرب آسیا هدف‌گذاری شد و امسال سومین جلسه آن با حضور شهرداران کلانشهرها در پکن در حال برگزاری است.

حضور شهردار تهران در اجلاس راه ابریشم فرصت است

احیای جاده تاریخی ابریشم می‌تواند دستاوردهای مختلفی در حوزه‌های سیاسی، تجاری، شهری و... داشته باشد و به‌گفته احسان فروزنده، فعال اقتصاد حمل‌ونقل و استاد دانشگاه حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران در اجلاسیه شهرداران کلانشهرها می‌تواند فرصتی باشد برای تبدیل تهران به‌عنوان پایتخت ایران به هاب منطقه‌ای. او در گفت‌وگو با همشهری اهمیت احیای جاده ابریشم را از ابعاد مختلف تشریح کرد.

نقش استراتژیک ایران در جاده ابریشم

جاده ابریشم بازار جمعیتی تقریباً ۴میلیارد نفری دارد و ایران با توجه به موقعیت استراتژیک و ژئوپلیتیک قطعا یکی از کشورهایی است که در این حوزه می‌تواند نقش بی‌بدیلی را ایفا کند. کشورمان در موقعیتی قرار گرفته که احیای راه ابریشم می‌تواند مزیت‌های ترانزیتی خوبی برای آن داشته باشد؛ چرا که براساس موقعیت جغرافیایی ایران با ۱۵کشور جهان مرز آبی و خاکی دارد و می‌تواند نقش پل ارتباطی میان کشورهای شرق و غرب را داشته باشد.

توسعه شهرها در راستای تجارت جهانی

همه کشورها (۱۵کشور) که با ایران دارای مرز آبی و خاکی هستند، مناسبات مختلف و ثروت‌های ملی دارند که مراودات بین آنها سبب شکل‌گیری بازارها و تجارت منطقه‌ای شده و به واسطه همین موضوع شهرهایی که در مسیر این جاده تاریخی قرار دارند، توسعه می‌یابند. در این میان برقراری ارتباط کشورهای آسیای میانه و خلیج‌فارس و اروپایی از طریق ایران مزیت‌هایی چون مقرون به صرفه بودن، کم‌هزینه بودن و سرعت بالای جابه‌جایی کالا و بار را برای کشورها خواهد داشت. همین امر قطعا نیاز به تبلیغ دارد تا شرکت‌ها، سازمان‌ها و کشورها با این مزیت‌ها آشنا شوند و مسیر ایران را به‌عنوان مسیر ترانزیتی انتخاب کنند.

تأثیرگذاری شهردار تهران در اجلاس

اجلاس شهرداران کلانشهرهای جاده ابریشم و حضور شهردار تهران در آن فرصتی است که می‌توان از آن برای تبلیغ و معرفی ایران به‌عنوان مسیر ترانزیتی امن و ارزان و پرسرعت جاده ابریشم استفاده کرد. زاکانی می‌تواند در این اجلاس با سخنرانی خود ایران و ویژگی‌های این مسیر تاریخی شرق به غرب را بیان کند و شرکت‌کنندگان در اجلاس را تحت‌تأثیر قرار دهد.

تبدیل تهران به کانون فعالیت شرکت‌های خارجی

نکته دیگر که در جاده ابریشم نباید مورد غفلت قرار گیرد، عبور بخشی از این مسیر از تهران و امتداد آن به سمت تبریز و گذر از مرز رازی و در نهایت رسیدن به ترکیه و اتصال به شبکه ارتباطی کشورهای اروپایی است. این مسیر فرصتی ایجاد می‌کند تا شرکت‌های حمل‌ونقل و ترانزیتی تهران را به‌عنوان کانون فعالیت خود انتخاب و دفاتر خود را در آن راه‌اندازی کنند. حضور نیروی کار خارجی شرکت‌ها باعث آموزش ضمنی و انتقال تجارب میان شرکت‌های داخلی و خارجی می‌شود و چه‌بسا در آینده‌ای نزدیک شرکت‌های حمل‌ونقل داخلی در قالب بازارهای رقابتی جایگزین شرکت‌های خارجی شوند.

فراهم‌کردن زیرساخت‌ها برای مراودات جهانی

وقتی قرار است تلاش کنیم تا ایران به‌عنوان مسیر ترانزیتی نقل‌وانتقال کالا و خدمات شود، قطعاً این کار نیاز به فراهم‌کردن برخی از زیرساخت‌ها دارد. به‌هرحال باید پذیرفت در برخی از شهرها مانند چابهار که تنها بندر اقیانوسی کشور محسوب می‌شود، محرومیت‌ها و کمبودهایی وجود دارد. با افزایش مراودات جهانی از طریق جاده ابریشم حتما این مناطق دستخوش تحولات می‌شود و فراهم‌کردن زیرساخت‌ها لازم و ضروری است. این توسعه‌یافتگی شهر حتماً مزیت‌ها و مواهبی هم برای شرکت‌ها و کشورهای خارجی و ساکنان شهرها خواهد داشت.

توسعه ناوگان حمل‌ونقل همگانی

قطعاً وقتی در چنین اجلاسی شهردار تهران حضور دارد، اگر قرار است گامی در راستای تبدیل‌شدن به هاب منطقه‌ای برداشته شود، باید در مقیاس کوچک اول شرایط را برای خودمان فراهم کنیم. از حضور شرکت‌ها و سایر کشورها در این اجلاس باید برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل همگانی و تجاری‌سازی و فراهم‌کردن زیرساخت‌ها بهره‌مند شویم. درواقع یک دادوستد برد- برد است که ما شرایط را برای ترانزیت کالا و خدمات را برای کشورهای خارجی فراهم می‌کنیم و آنها می‌توانند در راستای توسعه حمل‌ونقل همگانی درون‌شهری تجارب و ظرفیت‌هایشان را در اختیار ما قرار دهند. پس باید از فرصت پیش‌آمده در اجلاس جاده ابریشم برای توسعه حمل‌ونقل تهران به‌عنوان پایتخت و هاب منطقه نهایت استفاده را کرد.

صهیونیسم و ۷۵سال نقض مکرر حقوق بشر

شهردار تهران در سومین اجلاسیه کلانشهرهای راه ابریشم که در ساختمان مشهور «تالار بزرگ خلق» در پکن برگزار شد، سخنرانی کرد و ضمن محکوم‌کردن جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین، گفت: «بر خود لازم می‌دانم به مهم‌ترین رخداد اخیر در عرصه جهانی که همانا حمله رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه است، اشاره کنم. حمله هولناک رژیم غاصب صهیونیستی با همه ابزار و تجهیزات خود به بیمارستان المعمدانی غزه، جنایاتی ددمنشانه را رقم زد که موجب شهادت صدها نفر از مردم مظلوم فلسطین شد.» علیرضا زاکانی با بیان اینکه جنایت اسرائیل تصویری تلخ اما واقعی از نسل‌کشی رژیم صهیونیستی به جهانیان ارائه داد، تأکید کرد: «با این جنایت، رژیم صهیونیستی خوی درندگی خود را در چشم همه جهان به تصویر کشید و به‌طور عملی ثابت کرد هیچ‌گونه پایبندی به اصول بین‌المللی ندارد. ۷۵سال است رژیم صهیونیستی در نقض مکرر موازین و حقوق بین‌المللی شناخته شده و عملیات طوفان‌الاقصی در حقیقت اقدام خودجوش، مردمی و برآمده از سال‌ها رنج مردمی بود که برای دفاع از خود و در پاسخ به اقدامات ضدبشری رژیم صهیونیستی و اقدامات نخست‌وزیر افراطی و ماجراجوی آن انجام شد که لبریز از ننگ و خون، فریب و ترور، نسل‌کشی و کودک کشی است.

انتقال تجربیات حوزه شهری از پکن به تهران

عباس شعبانی، معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران: سفر به چین که از کشورهای قدرتمند دنیا محسوب می‌شود می‌تواند در حوزه شهری دستاوردهای خوبی برای تهران داشته باشد؛ تا جایی که اطلاع دارم در این سفر شهردار تهران و معاون حمل‌ونقل و سایر دوستانی که حضور دارند در تلاش هستند تا مذاکرات و تفاهمات خوبی در رفع کمبودهای موضوعات شهری ازجمله ناوگان حمل‌ونقل عمومی صورت گیرد. مذاکراتی در حوزه مسکن با سازندگان بزرگ و موفق داشته‌اند که از دستاوردهای این مذاکره می‌توان در نوسازی بافت‌های فرسوده تهران استفاده کرد. رایزنی‌هایی در حوزه تامین واگن و اتوبوس و تاکسی‌های برقی صورت‌گرفته که قطعاً منجر به تحولات عظیمی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی خواهد شد. تفاهماتی دانشی و فناورانه درخصوص انتقال تجربیات موفق در حل مشکلات شهر ازجمله ترافیک و... صورت می‌گیرد. به‌هرحال پکن و سایر شهرهای بزرگ چین تجربیات موفقی در مدیریت امور شهری دارند که انتقال آنها به تهران می‌تواند دستاورد مهم این سفر باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 799039

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha