اجلاس «یک کمربند، یک جاده» به میزبانی کشور چین با حضور کشورها و سازمان‌های بین المللی در پکن برگزار شد.

اجلاس شهرداران کلانشهرها جاده ابریشم

به گزارش همشهری- زینب زینال زاده: آیین افتتاحیه دهمین دوره اجلاس «یک کمربند، یک جاده» با حضور نمایندگان و مسئولان بیش از ۱۳۰کشور و ۳۰سازمان بین‌المللی در پکن برگزار شد. در این مراسم رؤسای جمهور کشورهای چین، روسیه، آرژانتین، اندونزی، قزاقستان، شیلی، کنیا، ازبکستان، ویتنام، لهستان، سران کشورهای آفریقایی و هیأت‌های عالی‌رتبه از کشورهای دیگر حضور داشتند.

همچنین در این مراسم، یک نفر به نمایندگی از هر قاره سخنرانی کرد و از جمهوری اسلامی ایران، علیرضا زاکانی، شهردار تهران و محسن بختیار، سفیر ایران در چین حضور داشتند.

احیای جاده ابریشم به‌عنوان کریدور شمال به جنوب

در نشست سران کشورهای گروه ۲۰(G۲۰) که در هند برگزار شد، آمریکا و برخی از کشورهای غربی طرحی را ارائه دادند مبنی بر احداث جاده ریلی و دریایی که از هند به فلسطین اشغالی و شرق دریای مدیترانه و در نهایت به اروپا متصل شود. درواقع با این تحرکات، قصد جایگزین‌سازی برای جاده ابریشم را دارند و می‌خواهند مانع از احیای آن شوند؛ بنابراین به ابتکار چین طرح احیای جاده ابریشم به‌عنوان کریدور شمال به جنوب و یکی از شاهراه‌های تاریخی ارتباط شرق و غرب آسیا هدف‌گذاری شد و امسال سومین جلسه آن با حضور شهرداران کلانشهرها در پکن در حال برگزاری است.

تبدیل شدن ایران به جاده ترانزیتی | حضور شهردار تهران در دهمین دوره اجلاس «یک کمربند، یک جاده»، چه دستاوردهایی دارد؟

۷۵سال نقض مکرر حقوق بشر

 شهردار تهران در سومین اجلاسیه کلانشهرهای راه ابریشم که در ساختمان مشهور «تالار بزرگ خلق» در پکن برگزار شد، سخنرانی کرد و ضمن محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین، گفت: «بر خود لازم می‌دانم به مهم‌ترین رخداد اخیر در عرصه جهانی که همانا حمله رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه است، اشاره کنم. حمله هولناک رژیم غاصب صهیونیستی با همه ابزار و تجهیزات خود به بیمارستان المعمدانی غزه، جنایاتی ددمنشانه را رقم زد که موجب شهادت صدها نفر از مردم مظلوم فلسطین شد.»

علیرضا زاکانی با بیان اینکه جنایت اسرائیل تصویری تلخ اما واقعی از نسل‌کشی رژیم صهیونیستی به جهانیان ارائه داد، تأکید کرد: «با این جنایت، رژیم صهیونیستی خوی درندگی خود را در چشم همه جهان به تصویر کشید و به‌طور عملی ثابت کرد هیچ‌گونه پایبندی به اصول بین‌المللی ندارد. ۷۵سال است رژیم صهیونیستی در نقض مکرر موازین و حقوق بین‌المللی شناخته شده و عملیات طوفان‌الاقصی در حقیقت اقدام خودجوش، مردمی و برآمده از سال‌ها رنج مردمی بود که برای دفاع از خود و در پاسخ به اقدامات ضدبشری رژیم صهیونیستی و اقدامات نخست‌وزیر افراطی و ماجراجوی آن انجام شد که لبریز از ننگ و خون، فریب و ترور، نسل‌کشی و کودک کشی است.

حضور شهردار تهران در اجلاس راه ابریشم فرصت است

احیای جاده تاریخی ابریشم می‌تواند دستاوردهای مختلفی در حوزه‌های سیاسی، تجاری، شهری و... داشته باشد و به‌گفته احسان فروزنده، فعال اقتصاد حمل‌ونقل و استاد دانشگاه حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران در اجلاسیه شهرداران کلانشهرها می‌تواند فرصتی باشد برای تبدیل تهران به‌عنوان پایتخت ایران به هاب منطقه‌ای. او در گفت‌وگو با همشهری اهمیت احیای جاده ابریشم را از ابعاد مختلف این‌گونه تشریح کرد:

جاده ابریشم بازار جمعیتی تقریباً ۴میلیارد نفری دارد و ایران با توجه به موقعیت استراتژیک و ژئوپلیتیک قطعا یکی از کشورهایی است که در این حوزه می‌تواند نقش بی‌دیلی را ایفا کند. کشورمان در موقعیتی قرار گرفته که احیای راه ابریشم می‌تواند مزیت‌های ترانزیتی خوبی برای آن داشته باشد؛ چرا که براساس موقعیت جغرافیایی ایران با ۱۵کشور جهان مرز آبی و خاکی دارد و می‌تواند نقش پل ارتباطی میان کشورهای شرق و غرب را داشته باشد.

تبدیل شدن ایران به جاده ترانزیتی | حضور شهردار تهران در دهمین دوره اجلاس «یک کمربند، یک جاده»، چه دستاوردهایی دارد؟

توسعه شهرها در راستای تجارت جهانی

همه کشورها (۱۵کشور) که با ایران دارای مرز آبی و خاکی هستند، مناسبات مختلف و ثروت‌های ملی دارند که مراودات بین آنها سبب شکل‌گیری بازارها و تجارت منطقه‌ای شده و به واسطه همین موضوع شهرهایی که در مسیر این جاده تاریخی قرار دارند، توسعه می‌یابند. در این میان برقراری ارتباط کشورهای آسیای میانه و خلیج‌فارس و اروپایی از طریق ایران مزیت‌هایی چون مقرون به صرفه بودن، کم‌هزینه بودن و سرعت بالای جابه‌جایی کالا و بار را برای کشورها خواهد داشت. همین امر قطعا نیاز به تبلیغ دارد تا شرکت‌ها، سازمان‌ها و کشورها با این مزیت‌ها آشنا شوند و مسیر ایران را به‌عنوان مسیر ترانزیتی انتخاب کنند.

تأثیرگذاری شهردار تهران در اجلاس

اجلاس شهرداران کلانشهرهای جاده ابریشم و حضور شهردار تهران در آن فرصتی است که می‌توان از آن برای تبلیغ و معرفی ایران به‌عنوان مسیر ترانزیتی امن و ارزان و پرسرعت جاده ابریشم استفاده کرد. زاکانی می‌تواند در این اجلاس با سخنرانی خود ایران و ویژگی‌های این مسیر تاریخی شرق به غرب را بیان کند و شرکت‌کنندگان در اجلاس را تحت‌تأثیر قرار دهد.

فراهم‌کردن زیرساخت‌ها برای مراودات جهانی

وقتی قرار است تلاش کنیم تا ایران به‌عنوان مسیر ترانزیتی نقل‌وانتقال کالا و خدمات شود، قطعاً این کار نیاز به فراهم‌کردن برخی از زیرساخت‌ها دارد. به‌هرحال باید پذیرفت در برخی از شهرها مانند چابهار که تنها بند اقیانوسی کشور محسوب می‌شوند، محرومیت‌ها و کمبودهایی وجود دارد. با افزایش مراودات جهانی از طریق جاده ابریشم حتماً این مناطق دستخوش تحولات می‌شوند و فراهم‌کردن زیرساخت‌ها لازم و ضروری است. این توسعه‌یافتگی شهر حتماً مزیت‌ها و مواهبی هم برای شرکت‌ها و کشورهای خارجی و ساکنان شهرها خواهد داشت.

تبدیل تهران به کانون فعالیت شرکت‌های خارجی

نکته دیگر که در جاده ابریشم نباید مورد غفلت قرار گیرد، عبور بخشی از این مسیر از تهران و امتداد آن به سمت تبریز و گذر از مرز رازی و در نهایت رسیدن به ترکیه و اتصال به شبکه ارتباطی کشورهای اروپایی است. این مسیر فرصتی ایجاد می‌کند تا شرکت‌های حمل‌ونقل و ترانزیتی تهران را به‌عنوان کانون فعالیت خود انتخاب و دفاتر خود را در آن راه‌اندازی کنند. حضور نیروی کار خارجی شرکت‌ها باعث آموزش ضمنی و انتقال تجارب میان شرکت‌های داخلی و خارجی می‌شود و چه‌بسا در آینده‌ای نزدیک شرکت‌های حمل‌ونقل داخلی در قالب بازارهای رقابتی جایگزین شرکت‌های خارجی شوند.

توسعه ناوگان حمل‌ونقل همگانی

قطعاً وقتی در چنین اجلاسی شهردار تهران حضور دارد، اگر قرار است گامی در راستای تبدیل‌شدن به هاب منطقه‌ای برداشته شود، باید در مقیاس کوچک اول شرایط را برای خودمان فراهم کنیم. از حضور شرکت‌ها و سایر کشورها در این اجلاس باید برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل همگانی و تجاری‌سازی و فراهم‌کردن زیرساخت‌ها بهره‌مند شویم. درواقع یک دادوستد برد، برد است که ما شرایط را برای ترانزیت کالا و خدمات را برای کشورهای خارجی فراهم می‌کنیم و آنها می‌توانند در راستای توسعه حمل‌ونقل همگانی درون‌شهری تجارب و ظرفیت‌هایشان را در اختیار ما قرار دهند. پس باید از فرصت پیش‌آمده در اجلاس جاده ابریشم برای توسعه حمل‌ونقل تهران به‌عنوان پایتخت و هاب منطقه نهایت استفاده را کرد.

تبدیل شدن ایران به جاده ترانزیتی | حضور شهردار تهران در دهمین دوره اجلاس «یک کمربند، یک جاده»، چه دستاوردهایی دارد؟

انتقال تجربیات حوزه شهری از پکن به تهران

عباس شعبانی، معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران:سفر به چین که از کشورهای قدرتمند دنیا محسوب می‌شود می‌تواند در حوزه شهری دستاوردهای خوبی برای تهران داشته باشد؛ تا جایی که اطلاع دارم در این سفر شهردار تهران و معاون حمل‌ونقل و سایر دوستانی که حضور دارند در تلاش هستند تا مذاکرات و تفاهمات خوبی در رفع کمبودهای موضوعات شهری ازجمله ناوگان حمل‌ونقل عمومی صورت گیرد. مذاکراتی در حوزه مسکن با سازندگان بزرگ و موفق داشته‌اند که از دستاوردهای این مذاکره می‌توان در نوسازی بافت‌های فرسوده تهران استفاده کرد. رایزنی‌هایی در حوزه تامین واگن و اتوبوس و تاکسی‌های برقی صورت‌گرفته که قطعاً منجر به تحولات عظیمی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی خواهد شد. تفاهماتی دانشی و فناورانه درخصوص انتقال تجربیات موفق در حل مشکلات شهر ازجمله ترافیک و... صورت می‌گیرد. به‌هرحال پکن و سایر شهرهای بزرگ چین تجربیات موفقی در مدیریت امور شهری دارند که انتقال آنها به تهران می‌تواند دستاورد مهم این سفر باشد.

کد خبر 798905
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha