در جریان سفر رئیس‌جمهوری به استان فارس، پروژه آزادراهی اصفهان - شیراز در کنار ۶۵ طرح آب و برق و ۱۰ هزار و ۲۰۰ واحد مسکن دولتی به بهره‌برداری رسید

آزادراه اصفهان - شیراز

به گزارش همشهری، بخش باقی‌مانده از پروژه آزادراهی اصفهان - شیراز بعد از ۱۳ سال انتظار در جریان سفر رئیس‌جمهوری به استان فارس زیر بار ترافیک رفت و زمان سفر بین دو شهر مهم گردشگری کشور ۲ دو ساعت کمتر شد.

سیدابراهیم رئیسی که در قالب دور دوم سفرهای استانی، صبح پنجشنبه گذشته وارد استان فارس شد، در نخستین برنامه این سفر، روبان افتتاح ۶ قطعه از پروژه بزرگ و ملی آزادراه شیراز-اصفهان به طول ۲۱۲ کیلومتر را برید و هم‌زمان دستور آغاز عملیات قطعه ۷ این پروژه را صادر کرد.

صرفه‌جویی ۶ همت سوخت

با افتتاح بخش باقی‌مانده از پروژه آزادراهی اصفهان – شیراز (حدفاصل ایزدخواست تا شیراز) زمان سفر در مسیر شیراز به اصفهان و مناطق مرکزی کشور بیش از دو ساعت کاهش یافت و مردم استان‌های هرمزگان و بوشهر نیز مسیر آسان‌تری برای ارتباط با مرکز و شمال کشور پیدا کردند. علاوه بر این، امنیت سفر و رفت‌وآمدهای خودرویی مردم در این مسیر نیز واسطه حذف نقاط حادثه‌خیز و جداسازی کل مسیر رفت‌وبرگشت، به شکل جدی ارتقا پیدا می‌کند.

ازجمله ثمرات افتتاح این قطعه آزادراهی، کاهش سالانه ۱۳۰ میلیون لیتر مصرف سوخت به ارزش ۶ هزار میلیارد تومان است؛ آن‌هم فقط با فعال شدن پروژه‌ای که تاکنون به ارزش روز ۲۵ هزار میلیارد تومان صرف احداث آن شده است.

با این حساب، بعد از ۴ سال فقط از محل صرفه‌جویی سوخت، کل هزینه این پروژه آزادراهی به دولت بازگردانده می‌شود. علاوه بر این، قطعه آزادراهی شیراز – اصفهان، یکی از حلقه‌های مفقوده کریدور آزادراهی شمال – جنوب کشور است که البته باید تا بوشهر ادامه پیدا کند.

افتتاح ۵۳ طرح وزارت نیرو

یکی دیگر از بزرگ‌ترین دستاوردهای سفر رئیسی به استان فارس، افتتاح ۵۳ طرح وزارت نیرو شامل ۴۱ طرح در بخش برق و ۱۲ طرح در بخش آبفا بود که با اعتباری بالغ‌بر ۱۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان آماده بهره‌برداری شده بودند. مهم‌ترین طرح آبی در جریان این سفر، بهره‌برداری رسمی از خط دوم آب‌رسانی به کلان‌شهر شیراز از سد درودزن بود که بزرگ‌ترین پروژه عمرانی استان فارس محسوب می‌شد و تنش آبی شیراز جلوگیری می‌کند.

این خط انتقال آب با طول ۷۸ کیلومتر لوله فولادی، یک باب ایستگاه پمپاژ، ۴۴۲۲ متر تونل و ۳ مخزن بتنی به ظرفیت ۶۰ هزار مترمکعب احداث شده و ظرفیت انتقال آن ۳ هزار لیتر در ثانیه معادل ۴۰ درصد کل نیاز آبی شیراز است. اعتبار هزینه شده این طرح ۶۵۰ میلیارد تومان است که ارزش روز آن ۶ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

واگذاری زمین و مسکن به شیرازی‌ها

رئیس جمهوری، دیروز در دومین روز از برنامه‌های سفر استانی به فارس، ضمن بازدید از عملیات ساخت پروژه ۱۲۶۰ واحدی ماهور و ۲۴۸۶ واحدی فرهنگ در شهر جدید صدرای شیراز که در قالب پروژه‌های نهضت ملی مسکن احداث می‌شوند، به‌صورت هم‌زمان و از طریق ویدئوکنفرانس دستور واگذاری ۱۰ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی شهری، روستایی، بافت فرسوده و خودمالکی و ۳۰ هزار قطعه زمین به متقاضیان مسکن در این استان را صادر کرد.

همچنین با دستور رئیسی، عملیات اجرایی ۵۵ هزار واحد مسکونی و آماده‌سازی ۲۸ سایت نهضت ملی مسکن به مساحت ۱۲۷۸ هکتار در شهرهای مختلف استان فارس آغاز شد.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در جریان واگذاری واحدهای نهضت ملی مسکن در شیراز، اعلام کرد: مجموعاً در کل کشور، یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب روستایی، شهری، بافت فرسوده و خود مالکی در حوزه نهضت ملی مسکن در دست ساخت است و امیدواریم با تمرکز ویژه در حوزه ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن، تا یک سال دیگر ساخت واحدهای مسکونی در کشور به میزان قابل‌توجهی افزایش یابد.

دستاوردهای اقتصادی سفر رئیسی به استان فارس | هزینه آزادراه شیراز - اصفهان چند ساله باز می گردد؟

کد خبر 796684
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha