سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
۰ نفر

حدود نیم قرن پیش سیمین‌قلعه تفرجگاه دارآبادی‌ها بود. اهالی دارآباد و محله‌های اطراف روزهای تعطیل و هر وقت فرصتی برای دورهمی در طبیعت پیدا می‌کردند، راهی تپه تاریخی سیمین‌قلعه می‌شدند؛ تپه‌ماهوری مشرف به دارآباد با تاریخی کهن که بهار و تابستان رخت سبز می‌پوشید و می‌شد تفریحگاه شمیرانی‌ها.

محله 7

همشهری آنلاین حسن حسن‌زاده: اگرچه دارآبادی‌ها ارتفاعات مشرف به این آبادی قدیمی شمیران را با نام سیمین قلعه می‌شناسند اما روی این تپه تاریخی بر خلاف نامش هیچ اثری از قلعه نیست.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

بنابراین باید راز این نام را در روایت‌های محلی و اسناد تاریخی به دست آمده از دل این تپه باستانی جست‌وجو کرد. می‌گویند چون این تپه در دل خود گنج‌ها و آثار باستانی فراوان داشت، محلی‌ها نامش را سیمین‌قلعه گذاشتند و اکنون این نام قرن‌هاست که به ارتفاعات بخش جنوب غربی دارآباد اطلاق می‌شود. کاوش‌های باستانی ۶ دهه پیش در این تپه تاریخی نیز ادعای دارآبادی‌ها را تایید می‌کند. در این جست‌وجوها، سفال‌های تاریخی، اشیای عتیقه و آثار تمدنی بسیاری کشف شد که قدمت برخی از آنها آنها به دوران اشکانیان، ساسانیان و مادها و پارت‌ها می‌رسید.

اسرار عتیقه‌های تپه گنج و قلعه گمشده شمال تهران

اکنون سیمین‌قلعه که تپه ماهوری است پوشیده از فضای سبز، در بخش جنوب غربی محله درآباد و روی بلندی‌های مشرف به این محله قابل مشاهده است. این تپه تاریخی زمانی نه چندان دور با زمین‌های کشاورزی دارآبادی‌ها و اراضی بیابانی اطراف آن احاطه شده بود و حتی تا دهه ۴۰ و ۵۰ نیز محلی برای دورهمی‌های خانوادگی و تفریح و گذران اوقات فراغت در ایام تعطیل بود. هرچند حالا دیگر سال‌هاست که این تپه تاریخی در محاصره ساختمان‌ها قرار گرفته است.

کد خبر 794724

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    0 0
    در فرانسه و امارات دنبال اجناس گذشتگان مون بگردیم