رییس اتحادیه گوشت گوسفندی از روند نزولی قیمت گوشت در بازار به دلیل استمرار و افزایش حجم واردات خبر داد و گفت: صورت تداوم و افزایش حجم واردات گوشت، بازار به‌زودی تنظیم خواهد شد.

گوشت قرمز

به گزارش همشهری آنلاین، علی‌اصغر ملکی در خصوص قیمت دام زنده و گوشت قرمز در بازار اظهار کرد: در حال حاضر گوشت گوسفندی مورد نیاز کشور از محل تولید داخل و واردات در حال تامین است، اما آنچه مهم است تقاضا برای فصل سرما افزایش می‌یابد که به طور حتم نیازمند افزایش حجم واردات خواهیم شد.

وی اضافه کرد: اکنون قیمت هر کیلوگرم دام زنده گوسفندی بره درجه یک بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است؛ بنابراین هر کیلوگرم لاشه بدون دنبه در بازار بین ۴۶۰ تا ۴۸۰ هزار تومان به فروش برسد.

رییس اتحادیه گوشت گوسفندی اظهار کرد: دام زنده گوسفندی ماده و میش و بز نیز قیمتی بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ هزار تومان دارد که لاشه آن باید با قیمت ۴۲۰ تا ۴۳۰ هزار تومان به فروش برسد، اما متاسفانه به دلیل عدم شناخت شهروندان از نوع دام‌های کشتاری گاهی در برخی فروشگاه‌ها با قیمت‌های لاشه درجه یک به فروش می‌رسد که این امر اجحاف به مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است؛ زیرا دام با قیمت پایین‌تر از تولیدکننده خریداری شده، اما لاشه با نرخ گوشت درجه یک به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

علت به هم ریختگی بازار گوشت قرمز چیست؟

ملکی ادامه داد: علت به هم ریختگی بازار گوشت قرمز طی ماه‌های اخیر، به کشتار دام مولد دو تا سه سال گذشته باز می‌گردد که به دلیل خشکسالی‌های پی در پی و کمبود نهاد در بازار تولیدکنندگان توان نگهداری از دام‌های خود را نداشتند؛ بنابراین به ناچار دام‌ها را روانه کشتارگاه‌ها کردند که همین امر باعث شده امروز کشور با کمبود دام روبرو شود.

وی بر این باور است که قیمت گوشت قرمز در بازار گران نیست؛ بلکه هزینه‌های تمام شده تولید بالاست که همین امر موجب افزایش قیمت نهایی گوشت قرمز در بازار می‌شود.

رییس اتحادیه گوشت گوسفندی اقدام دولت برای تامین و واردات گوشت قرمز را یکی از راهکارها و سیاست‌گذاری‌های مهم دانست و گفت: اکنون دولت با تمام قدرت در حال تامین و واردات گوشت قرمز گرم و منجمد است که همین امر باعث شده تا حدودی بازار گوشت گوسفندی به تعادل برسد و روند کاهشی به خود بگیرد.

ملکی اضافه کرد: اکنون گوشت دولتی وارداتی گرم و منجمد در میدان بهمن، میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قیمت‌های مناسب بین ۲۸۰ تا ۳۹۰ هزار تومان موجود است به طور مثال اکنون در میدان بهمن شقه گوسفندی با قیمت کیلویی ۲۸۰ هزار تومان در حال عرضه است که به طور حتم در بازار این محصول تاثیرگذار است.

وی افزود: اما برای ثبات در بازار گوشت قرمز لازم است دولت علاوه بر استمرار و افزایش حجم واردات، نظارت‌ها در بازار داخلی را افزایش دهد تا برخی سودجو موجب به هم ریختگی بازار نشوند.

رییس اتحادیه گوشت گوسفندی تداوم واردات را دوره تنفسی برای دامداران کشور و تمرکز روی تولید داخل عنوان کرد و افزود: دام سبک کشور به صورت سنتی و به طور عمده در غرب کشور یعنی استان کردستان تولید می‌شود؛ بنابراین تولیدکنندگان استان‌های تولیدکننده نیازمند حمایت‌هایی از سوی دولت هستند تا دام قبل از زایش روانه کشتارگاه‌ها نشود.

عرضه دام زنده گوساله به بازار کاهش یافت

ملکی گفت: اکنون قیمت هر کیلوگرم دام زنده سنگین گوساله بین ۲۰۰ تا ۲۱۰ هزار تومان است؛ بنابراین عرضه دام زنده گوساله به کشتارگاه‌ها کاهش یافته است.

وی علت کاهش عرضه دام را ناشی از هزینه‌های بالای تمام شده تولید دانست و افزود: دامدار برای تولید ۷۰۰ گرم گوشت، باید روزانه بین ۷ تا ۷.۵ کیلوگرم خوراک دام تامین کند، بنابراین تولیدکنندگان دام را با وزن پایین و قیمت ارزان روانه بازار نمی‌کنند، از سوی دیگر به دلیل گران بودن قیمت دام سنگین برخی واحدهای کشتارگاهی توان خرید ندارند به طور مثال یک دام زنده گوساله اگر وزنی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم داشته باشد با نرخ امروز بین ۸۰۰ میلیون و تا یک میلیارد تومان قیمت دارد که در کشتار تعداد بالا رقم قابل توجهی است.

این مقام صنفی تصریح کرد: همچنین به دلیل عرضه بی‌استخوان گوشت گوساله این محصول مورد اقبال قرار گرفته و میزان تقاضا برای آن نسبت به گوشت گوسفندی افزایش یافته است؛ بنابراین اکنون عرضه و تقاضا این محصول در بازار با یکدیگر همخوانی ندارد؛ بنابراین اکنون هم با کاهش کشتار و عرضه دام زنده گوساله و روبرو هستیم که این امر می‌تواند باعث نوسان بازار گوشت قرمز شود.

بازار گوشت به‌زودی متعادل خواهد شد

رییس اتحادیه گوشت گوسفندی اظهار کرد: اکنون دولت برای حمایت از مصرف‌کنندگان، اقدام به تامین ارز برای تجار جهت واردات گوشت گوساله منجمد از برزیل کرده تا این گوشت جذب صنف و صنعت شود و فشار از روی بازار گوشت داخلی برداشته شود.

ملکی بر این باور است که در صورت تداوم و افزایش حجم واردات گوشت گوسفندی و گوساله گرم و منجمد بازار به‌زودی تنظیم خواهد شد و ما در ماه‌های آینده نگرانی برای بازار این محصول نخواهیم داشت.

کد خبر 792745
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 47
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 32
  • سجاد IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    36 2
    چرا دروغ میگین گوشت کلیویی پنصد
    • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      22 1
      گوشت بد ، میوه بد ، مسکن بد ،پوشاک بد ، رفاه بد ، ......الان پیدا کن قند علی خان را با بارش که گم شده ؟ مردم را بی خیال بچسب به پند و اندرز و خیال بافی شاید فرجی شود؟
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    27 0
    بی سواد دام سنگین ۵۰۰ کیلو با احتساب کیلو ۲۰۰ هزار تومان میشه ۱۰۰ ملیون نه یک میلیارد
  • حق گو IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    33 2
    بسه دروغ،دیروز قیمت گرفتم گوشت گوسفندی معمولی ۴۵۰ ..‌‌‌....نگرفتم
  • علب IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    43 3
    سلام امروز خریدم کیلویی 580 هزار آخه چرا اینقدر دروغ میگید به خدا این دیگه ظلم است ...
  • جواد US ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    39 1
    یعنی واقعا یک کیلو استخوان و کمی گوشت نیمممممم میلیییییون
  • اشناس IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    20 1
    تو شهر اهواز گوشت کیلویی ۵۸۰ الی ۶۰۰ تومنه تو بازار نادری بازار یوسفی و سلطانی ؛ بازار آخر آسفالت
  • اتن IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    21 0
    نوشابه خانواده ۱ لیتری ۳۵ هزار شده بابا دیگه یه نوشابه هم نمیشه خرید واسه خونه
    • بهبود IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      17 1
      منصف باشید عوضش لوح هخامنشی را از امریکا گرفتیم
  • ایرانی IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    21 1
    خجالت هم نمیکشه یه جوری میگه 480انگاربایارانه ای که میده میشه 100کیلو گوشت خرید
    • سلطان IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      11 0
      نوشابه ضرر داره... همون بهتر نگیری دولت به فکرته چرا نمی فهمی
  • محمد IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    9 3
    وقتی کاسب وجدان ندارد دین ندارد فقط بفکر دخل خودش است بازاری آشفته و بی در وپیکر می شود رقابت آزاد حل مسئله ست انحصار را بردارید هرکس وارد کند و هرکس صادر دنیای آزاد تمام
  • بابک IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    30 1
    هزار رحمت به دوران روحانی..بدبخت همه روزنامه ها و ارگان ها،،باهاش بد بودند،،گوشت کیلویی هفتاد تومن بود..دولت محرومان ،اگه گوشت رو ریوند به کیلویی صد تومن،،بیاد جایزه بگیره
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      1 16
      بابک چرا دروغ میگی . زمان دولت روحانی یعنی زمان هجوم دام مولد به سوی کشتار قیمت گوشت گوسفند در روزهای آخر دولتمردان روحانی. هر کیلو حدود ۱۸۵ هزار تومان بود .
    • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      0 4
      داداش دوره قبل قیمت نهادهای دامی دوبرابر قیمت شیر بودبه همین خاطر تمامی دام دارای ها دام هاشون روونه بازار کردن (صرفه اقتصادی نداشت) الان هم مالی نمونده بیشتردامداری یک‌پنجم کار میکنن
  • پرستار IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    21 0
    این گوشت گرم تنظیم بازاری که میگید دقیقا کجاست؟ چرا در هیچ شهرستانی ما نمی بینیم همه جا گوشت ۵۰۰ تومنه ، لابد فقط واسه تهران وارد کردید بقیه ایران که ... ... ... ...
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      10 0
      طبق معمول آره همیشه بهترین و خوبترین ها مال پایتختی هاست
    • ح IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      7 0
      بفرض که راست گفته باشه ،آخه گوشت برزیلی به که اسم تنظیم بازار عرضه میشه به نظر شما گوشت هست؟
  • سعید دلفانی IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    16 0
    تولید یک گوسفند برای دامدار بیش از شش ماه طول میکشه. اون موقع ... دامداران محترم را ... ... ... مسخره میکرد تا به این روز افتاد. انشاال... در بحت کشاورزی هم یر آینده نه چندان دور به این روز می افتد
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    14 0
    خدایا ... ... ... ... ... خودت به دادمون برس. گرانی وبیکاری کم بود تازه هجوم بیش از حد افغانی‌ها داره بیچاره‌مون می‌کنه و طبق معمول همه فشارها روی قشر ضعیف و متوسط جامعه است ... ... ... ... ... ...
  • پروین IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    15 0
    ... ... ... ... که با افتخار هم میگین. گوشت کیلوی ۴۸۰؟ مدیران بیکفایت باید از خجالت مردم اب بشن بر زیر زمین
  • هامون IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    13 2
    اینا گوشتای هندیه اصلا ارزش غذایی نداره گوسفندای خودمون صادر میشه عراق وامارات کیلویی ۱۰ دلار این کوشتارو کیلویی ۱ دلار هم نمیشه .دو سر سود!!!
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    12 2
    کشور مملواز ثروت ، مگه گوشت دولتی و غیر دولتی داره ؟ گوشت مرغوب و با کیفیت باید در هرقصابی نزدیک منازل مردم حداکثر کیلویی 50 هزارتومان باشه .
  • علیرضا IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    14 0
    گوشت رامی خرید یک دلار وبه مردم می دهید ۸دلار
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    11 1
    برای اینکه خریدار گوشت متوجه نوع گوشت شود باید درهنگام بسته بندی گوشت برچسپ بسته با رنگ مخصوص چاپ وفروش شود تا گوشتهای فروشگاهی با علامت رنگ مشخص شودمثلا گوشت بره میش و...
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    16 1
    سخنان ریسی یادتون میاد چه وضعشه یه روز گوشت گرون میشه یه روز مرغ حالا گوشت از 200 روحانی شده 400
  • علی IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    8 0
    واردات دام زنده را افزایش دهید
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    14 0
    اقای مسئول 400تا500کیلووزن دام زنده بااحتساب کیلویی 200هزارتومان میشه80تا100میلیون تومان شماقیمت رابایددرزمان تولیدبااختصاص نهاده ارزان کنترل کنیدنه درفروشگاه اگربراتولیدکننده قیمت دام ارزان بیفته انهم ارزان عرضه میکنه همانطورکه خیلی دیرمتوجه شدیدمتاسفانه بخاطرگران بودن خوراک اکثردامهای مولدروانه کشتارشدوالان هم زمینه خالی هسته تعداددام دردامداریهاخیلی کم است درخصوص برنج هم همین اتفاق میفته یکی دوسال بعدکشاورزبخاطراینکه تولیدصرفه اقتصادی نداره زمین راکشاورزی رابرای ساخت ویلا و...میفروشه یایک محصول دیگری کشت میکنه انهم مثل گوشت فنرش رهامیشه قیمتها میره بالا واینجاکشورضررمیکنه هم تولیدکننده هم مصرف کننده هم کارخانه های شالیکوبی پس بهتراست که ازتولیدکننده حمایت کافی انجام بدین تامزرعه رارهانکنه مثل فیلیپین که به کشاورزان کمک مالی میکنه ولی اینجاازجیب کشاورزبرمیدارن
  • سعید نوروزی IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    19 0
    دیروز خریدم ۵۳۰ هزار تومان
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    22 0
    من بازنشسته نیروهای مسلح هستم ،خداشاهده یکماه هست میخوام گوشت بگیرم اما از بس گرونه نمیتونم
  • حجت IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    17 0
    5ساله دامداران ورشکست شدن دیگه دامی نمونده دامداران همه روانه شهر شدن مصرف کننده الان میگید گوشت گرونه جو شده کیلوی15هزار یونجه کیلوی12هزار
  • خسته قادر IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    17 0
    در ارومیه چند مغازه قصابی دیکه مغازه رابستن وبه شغل دیگری مشغول هستن چون دیکر مردم توانایی خرید گوشت را ندارند ودیگر گوشت از سفره مردم فقیر جمع شده است
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    12 0
    سلام
  • ممجواد IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    12 0
    خدا را شکر دولت آقای رئیسی کاری کرد که قشر کارگر و کارمند حتی در سال 1 کیلو گوشت هم نتونه بخره . بابا مرغ هم نمیشه خرید از گوشت صحبت نکنید تورم 100 درصد افزایش حقوق 10 درصد معلومه آخرش
  • سارا IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    17 0
    والا خودمون به درک... بچه مون که باید گوشت بخوره رو چکار کنیم. چند ماهه که ما هم نتونستیم گوشت بخریم. بالای 500 تومنه یه کیلوش درووووووووغ تا کجا؟! خودشونو گول میزنن با این حرفا
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    11 3
    داستان ما شده بزک نمیر بهار میاد ولی به خاطر بی کفایتی ها هر روز بد تر از دیروز به امید پایان روزهای بد
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    2 0
    مگه ما دام داران کارخلافی کردیم که دام دار شودیم.. بیایین دام دار روباخاک یکسان نکنیم باتصمیمات اشتباه
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    2 15
    من خریدم کیلو سیصد وپنجاه.اول نواب قبل از میدان
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    13 2
    گوشتای مونده در گمرک رو میخواهید بفروشید به ملت به قیمت روز ...
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
      0 0
      گوشت‌میش‌بهت‌داده‌وگرنه بره‌این‌قیمت‌نی
  • IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    12 0
    توراخداقیمت گوشت بیاریدپائین تاسال۱۴۰۱ هرموقع هوس خوردن گوشت باشدتقریبا دردسرس است اما از ابتدای سال تاامروزفک کنم دویاسه بارگوشت خوردیم که هرتکه گوشت انداره ی یدونه شیرنی حتی سیرکردن شکم یک خانواده کوچک هم سخت شده واقعا چه برسرکشوراومده که اینطورشدیم خواهشا مارا باکشورهای دیگه مقایسه نکنید چون هرکشوری موقعیت وجغرافیای خودش داره ..یخورده فکربعضی ازملت ضعیف وفقیر باشید چیزناحقی ارشما نمی خواهیم فقط بازارمعتدلی راتنظیم کنید.
  • محمد IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    15 1
    ورود بیش از حد برادران افغانی باعث کمبود مواد غذایی شده است
  • سهیل IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    13 0
    ما خریدیم 650 زربال طیور آریاشهر چاره ای نداشتم چون مهمون داشتم و از هزینه های دیگه زدم تا بتونم بخرم.
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    1 1
    کاملا درسته قیمت گوشت بشدت نزولی شده ببخشید فقط شده کیلویی 600000 هزار تومان ناقابل لطفا دیگه در خصوص کاهش قیمت گوشت و دیگر مایحتاج زندگی مردم چیزی ننویسید اعصاب مردم را بیشتر خراب نکنید متوجه شدید مطمئن باشید تا پایان امسال گوشت را کیلویی 1000000 تومان هم درسسسسسسسسسسسسسسسسستتتتتتتتتتتتتتتتتتتت مییییییییییکککککککککننننننندددددددددد
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    0 1
    23:54 راست میگی ؟؟ مطمئنی گوشت بوده مواظب باششششششششششششششششششششششششششششش ( نکفی ) یعنی نیفتی
    • IR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
      0 0
      گوشت منجمد وارداتی انداختن بهش
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    1 0
    اتحادیه نه وارد کننده است نه تولید کننده فقط فروشنده هستند ،الان در روستاها گوشت بالای 470 است چرا از کارشناسان مجرب درخصوص گرانی استفاده نمیشود مگر وزارت کشاورزی آمار مصرفی را ندارند ،یک کم بود دام یک روز علوفه