انتهای جاده معروف چالوس با آن پیچ و خم‌های زیبا و گاه ترسناکش، به شهر هم‌نامش می‌رسد که برای بسیاری، آغاز شمال‌گردی است و دریا و جنگل.

چالوس

همشهری آنلاین: شهر چالوس با اینکه با دریا همسایه نیست، اما روستاها و ساحل‌های معروفش مسافران را برای ماه‌های گرم سال، مهمان خنکای خزر و طبیعت اطرافش می‌کند. این شهر اگرچه زمانی یک آبادی ییلاقی در منطقه پهناور طبرستان بود، اما منطقه‌ای شناخته شده هم بود که در سفرنامه بعضی از نویسندگان خارجی از آن اسم برده شده.

این روزها چالوس همچنان زیبا و خوش آب و هواست و با داشتن تفرجگاه‌هایی مثل نمک‌آبرود در همسایگی‌اش، بسیاری از ایرانیان شمال‌دوست را مخصوصا در روزهای گرم تابستان میزبانی می‌کند. در نمک‌آبرود که در ۱۲ کیلومتری چالوس قرار دارد، به یک شهر رویایی برای گردشگری پا می‌گذارید که نه‌تنها می‌شود از ساحل زیبایش لذت برد بلکه تفریحاتی مثل تله‌کابین هم دارد که می‌توان داخل اتاقک پرنده‌ نشست، ده‌ها متر از درون مه‌های غلیظ عبور کرد و در دل یک جنگل انبوه چرخی زد.

پیش به‌سوی دریا

جاده معروف چالوس با ۱۶۰ کیلومتر مسافت، بهترین راه رسیدن به شهر چالوس از سمت تهران است. اگر از شرق مازندران می‌آیید، شهرهای محمودآباد، نور و نوشهر و از مسیر غرب هم رامسر و تنکابن پیش از چالوس قرار دارند. از همه پایانه‌های تهران هر روز می‌توان با اتوبوس به چالوس رفت.

از جاده تا تله‌کابین

ساحل دریا: در شهر چالوس می‌توانید از ساحل گرم خزر لذت ببرید، البته باید چند دقیقه‌ای را تا ساحل دریا طی کنید. ساحل نمک‌آبرود در کنار «هتل آزادی خزر» و ساحل «رادیو دریا» در ۵ کیلومتری شهر چالوس معروف‌ترین محل‌های شنا در نزدیکی این شهر هستند. در این مناطق ساحلی امکاناتی مثل آلاچیق، پارک جنگلی، مناطق سالم‌سازی شده شنا و سوئیت اجاره‌ای در دسترس است.

کاخ چای‌خوران: یکی از آثار تاریخی زیبای چالوس، کاخ چای‌خوران است که در دوره رضاخان ساخته شد و همان‌طور که از نامش پیداست، مخصوص استراحت‌های موقت و کوتاه بوده. این کاخ که در فهرست آثار ملی هم ثبت شده، در جنوب میدان معلم قرار دارد و فعلا اداره میراث فرهنگی چالوس درآنجا مستقر است.

بازار روز: شهر چالوس یک «بازار روز» دارد که می‌شود آن‌جا انواع میوه‌های خوش آب و رنگ روز را به اضافه انواع ترشی‌ و رب انار و آلو خرید. چالوس یک «سه شنبه بازار» معروف هم دارد که از صبح تا غروب آفتاب در منطقه «هَچی‌رود» برپا می‌شود و انواع محصولات روستایی و صنایع دستی منطقه در آن فروخته‌می‌شود.

نمک‌آبرود: شهرک تفریحی گردشگری نمک‌آبرود در ۱۲ کیلومتری چالوس و در مسیر تنکابن قرار دارد و یکی از معروف‌ترین تفرجگاه‌های اطراف چالوس است. در اینجا تفریحات متنوعی در انتظار شماست؛ غیر از هتل و انواع غذاخوری، دریاچه مصنوعی، مجموعه پروازی، شهربازی و پیست‌های دوچرخه‌سواری و ماشین‌بازی از امکانات تفریحی آن است. اما مهم‌ترین تفریح نمک‌آبرود تله‌کابین آن است که مسافرانش تا ارتفاع یک کیلومتر از سطح دریا اوج می‌گیرند. خطوط این تله‌کابین شما را تا نزدیکی قله‌های «مدوبن» و «دیوخمام» بالا می‌برد و در این ارتفاعات انواع امکانات بهداشتی و تفریحی برقرار است و می‌توانید بعد از  پیاده شدن در این ایستگاه‌های سرسبز، طبیعت لذت ببرید. هر سواری در چنین مسیری برای‌تان ۱۵ هزار تومان خرج برمی‌دارد. 

پارک‌جنگلی فین: در مسیر رسیدن به شهر چالوس از جاده چالوس، می‌توانید به پارک‌جنگلی فین و مرداب کندوچال سری بزنید. غیر از درختان جنگلی که دورتادور آن را فرا گرفته‌اند، نیزار و گیاهان مردابی در این منطقه کم نیست. برای رسیدن به این منطقه باید تا ۵ کیلومتری چالوس و روستای «سی‌نوا» بروید، اگر هم خواستید می‌توانید در محوطه اطراف مرداب چادر بزنید.

اقامت‌های دریایی

اگر قصد ماندن در چالوس را دارید، هم می‌توانید روی هتل‌های این شهر حساب کنید و هم روی پلاژهای ساحلی آن.  

در چالوس و مناطق اطرافش می‌توانید، اتاق یا سوئیت اجرا کنید. تابلوهای اجاره سوئیت و اتاق کرایه‌ای را در تمام شهرهای شمالی می‌توانید ببینید.

کد خبر 792728
منبع: سرزمین من

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • مهدی میلانی IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    0 0
    شهر خوبیه ولی ما رفتیم ساحل رادیو دریا اینقدر توی آب سنگ ریختن که پدر پامون در اومد وکف پامون همش زخمی شد
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    0 0
    ویلا
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    0 0
    سیلام خب شده ادرس دادین