تحقیقات متعدد نشان می‌دهد که دنبال کردن تصاویر مدل‌های زن در اینستاگرم نه تنها منجر به افزایش انگیزه در افراد برای به دست آوردن تناسب اندام نمی‌شود، بلکه منجر به بروز اختلال روانی در آنهاست. 

اینستاگرام

همشهری آنلاین – مریم سرخوش: اینفلوئنسرها چهره‌های برجسته در رسانه‌های اجتماعی هستند که تعداد زیادی دنبال‌کننده دارند. آنها محصولات شرکت‌ها و یا سبک زندگی را تبلیغ می‌کنند. برخی‌شان هم به عنوان مدل در حوزه تبلیغات لباس‌ زنانه فعال هستند که تبلیغاتشان را به شکل‌های مختلف از نمایش بدن انجام می‌دهند. هر چند که در ابتدا اینطور تصور می‌شود، این شکل از تبلیغات از سوی مدل‌های اینستاگرامی می‌تواند منجر به افزایش رغبت در دنبال‌کنندگان برای داشتن تناسب اندام، کاهش وزن یا حتی افزایش فعالیت‌های ورزشی شود، اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که نتیجه چنین تبلیغاتی دقیقا سلامت روان دنبال‌کنندگان این صفحات را نشانه گرفته و اینستاگرام در نهایت ایده‌های غیرواقعی را برای زنان و دختران ارائه می‌کند.

۵۰۰ هزار اینفلوئنسر فعال در اینستاگرام

پیش از این هم در مطالعه دیگری اعلام شده بود که قرار گرفتن در معرض چنین تصاویر ایده‌آل اینستاگرامی در بازه زمانی حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه منجر به افزایش نارضایتی بدن در دنبال‌کنندگان خواهد بود. تحقیقات تجربی هم ثابت کرده که قرار گرفتن در معرض این تبلیغات نه تنها باعث افزایش نارضایتی بدن در زنان بلکه تغییر دیدگاه مردان نسبت به دیگر شایستگی‌های زنان می‌شود. در حال حاضر بیش از ۵۰۰ هزار اینفلوئنسر فعال در اینستاگرام وجود دارد که اغلب با یک تیک آبی در کنار نامشان شناسایی می‌شوند و به طور رسمی توسط اینستاگرام تأیید شده‌اند.

۴ آسیب جدی به دختران جوان 

مطالعات درباره آسیب‌های چنین تبلیغاتی در اینستاگرام قابل توجه نیست اما اخیرا یک مطالعه‌ جدید با هدف بررسی تأثیر مشاهده تصاویر استاندارد (پوشیدن لباس‌های مد روز) و جنسی (پوشیدن لباس‌های زیر زنانه و ژست‌های ذهنی) از سوی دانشگاه flinders انجام شده است. این مطالعه تایید می‌کند که مشاهده پست‌های اینستاگرامی این مدل‌-اینفلوئنسرهای اینستاگرامی، حالت منفی و نارضایتی از بدن را در دختران جوان افزایش می‌دهد و تاثیرات منفی فراتر از تلاش برای لاغری و جذابیت را در بین بینندگان ایجاد می‌کند. این مطالعه تأثیر مشاهده مد و تصاویر تبلیغاتی بر خلق و خوی زنان جوان و نارضایتی از بدن که از سوی همین تأثیرگذاران زن در شبکه اجتماعی ایسنتاگرام تبلیغ می‌شود را بررسی و اعلام کرده‌اند که انتشار تصاویر جنسی در رسانه‌های اجتماعی تأثیر منفی بر دنبال‌کنندگان دارد و نیاز است مقررات درباره این تبلیغات تأثیرگذار در نظر گرفته شود. 

در این مطالعه که زنان ۱۷ تا ۲۵ ساله به صورت آنلاین انتخاب شدند و فاکتورهایی از جمله تغییرات خلق‌وخو و رضایت از بدن، مقایسه ظاهری و خود شیء‌انگاری مورد بررسی قرار گرفت. (واژه‌ شیء‌انگاری در فلسفه و روان‌شناسی به معنی مواجهه و رفتار با دیگران به مثابه اشیاء است.) بیش از ۹۴درصدشان هم تایید کردند که روزانه حداقل یکساعت از اینستاگرام استفاده می‌کنند. آنها همچنین اعلام کردند که نه تنها اینفلوئنسرها افرادی بسیار جذاب هستند که بدنشان با هنجارهای زیبایی اجتماعی مطابقت دارد، بلکه معتبر و قابل اعتماد هم تلقی می‌شوند. 

زنان مدل در اینستاگرام چه بلایی سر فالوئرهایشان می‌آوردند؟ | لایک و پول برای آنها، اختلال روانی برای شما

منافع مالی قابل‌توجه از لایک و فالوئر

پروفسور پریچارد، کارشناس تصویر بدن و سرپرست این مطالعه در توضیح بیشتر انجام این مطالعه می‌گوید: نتایج این بررسی نشان داد که قرار گرفتن در معرض تصاویر تأثیرگذار منجر به خلق و خوی منفی بیشتر، نارضایتی از بدن، افزایش مقایسه ظاهری و ایجاد خود شیء‌پنداری به دلیل قرار گرفتن در معرض این تصاویر کنترل شده است. 

این محقق با بیان این که اینفلوئنسرها، منافع مالی قابل‌توجهی از لایک و فالوئرهای خود به دست می‌آورند به همین دلیل باید مطابق با استانداردهای فعالیت تبلیغاتی عمل کنند عنوان می‌کند: نتایج مطالعه ما تأثیر مخرب قرار گرفتن در معرض چنین تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی معاصر منتشر می‌شود، تایید می‌کند. ما به وضوح نشان دادیم که تأثیرات جنسی‌سازی فراتر از تأثیرات جذابیت است. این یافته‌ها نیاز به تحقیقات بیشتر و مقررات تقویت شده در مورد تبلیغات از سوی تأثیرگذاران در رسانه‌های اجتماعی را نشان می‌دهد.

او تاکید می‌کند: واضح‌ترین توصیه به زنان دنبال‌کننده چنین تصاویری، این است که از قرار گرفتن در معرض این تبلیغات دوری کنند. این در حالی است که شواهد متعددی وجود داد که نشان می‌دهد حتی یک جدایی کوتاه‌مدت از شبکه اجتماعی اینستاگرام می‌تواند مزایای قابل توجهی برای فرد به دنبال داشته باشد. 

کد خبر 792442
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha