روز جهانی جهانگردی و هفته گردشگری در ایران، امروز و درحالی آغاز شده که دیپلماسی گردشگری ایران در ماه‌های اخیر  به گشودن مسیرهای جدید گردشگری و دسترسی آسان به برخی مقاصد گردشگری جهان منجر شده است.

روسیه

همشهری - محمد باریکانی: روز جهانی جهانگردی و هفته گردشگری در ایران، امروز و درحالی آغاز شده که دیپلماسی گردشگری ایران در ماه‌های اخیر  به گشودن مسیرهای جدید گردشگری و دسترسی آسان به برخی مقاصد گردشگری جهان منجر شده است، اما جریان گردشگری ایران با کشورهای جهان تنها محدود به خروج گردشگر نمی‌شود و ‌دسترسی به دروازه‌های ایران نیز برای گردشگران خارجی تسهیل شده است. در تازه‌ترین اظهارات، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در بازدید از روزنامه همشهری به گروه سرزمین من این روزنامه گفت: تلاش‌ها برای لغو روادید با ۶۸ کشور و گشودن مسیر گردشگری ایران و مصر ادامه دارد و به‌زودی نهایی می‌شود.

لغو روادید گردشگری دوجانبه با روسیه

روسیه یکی از مقاصد گردشگری سنتی ایرانی‌ها در تبلیغات موجود در رسانه‌ها در دهه ۷۰ و ۸۰ بود، اما به‌تدریج تب سفر به روسیه با پیدایش مسیرهای جدید گردشگری در ایران خوابید و روس‌ها نیز البته رغبت چندانی برای سفر به ایران نداشتند، اما به‌تدریج و همزمان با استحکام روابط سیاسی میان ایران و روسیه و امضای توافقنامه همکاری ۲کشور، روسیه و ایران موضوع لغو روادید را در دستور کار قرار دادند و سرانجام یک‌دهه تلاش برای اجرایی شدن توافقنامه لغو روادید ایران و روسیه نتیجه داد و همین هفته گذشته تلاش دولت سیزدهم نتیجه‌بخش بود و ایرانی‌ها و روس‌ها بدون نیاز به دریافت ویزا و هزینه‌های مرتبط با آن در کشورشان می‌توانند از ۲کشور بازدید کنند. چند روز قبل نخستین گروه از گردشگران ایرانی و روس بدون نیاز به دریافت ویزا وارد ۲کشور شدند. حالا روس‌ها اعلام کرده‌اند که تقاضای سفر به ایران در میان گردشگران روس نسبت به گذشته ۲.۲درصد افزایش یافته است.

گشایش گردشگری در چند جبهه

پس از برقراری ارتباط مجدد ایران و عربستان که منجر به از دست رفتن برخی بازارهای هدف گردشگری ایران به‌ویژه در حوزه خلیج فارس شود، ایران بازارهای ازدست‌رفته را بازیابی کرد و کویت، امارات، عمان و قطر تعاملات گردشگری خود را با ایران به‌شدت افزایش دادند. بلافاصله پس از بهبود روابط با عربستان بود که عمانی‌ها علاقه بیشتری برای سفر به ایران یافتند و طبق اعلام مقامات گردشگری کشورمان افزایش سفر عمانی‌ها به شهرهای شمالی ایران کاملا محسوس است. قطر، امارات و کویت نیز تورهای سفر به ایران را دوباره در پکیج‌های مسافرتی خود قرار داده‌اند.

ادامه تلاش‌ها برای لغو روادید با ۶۸کشور جهان

ایران همچنان موضوع لغو روادید با کشورهای جهان را در دستور کار قرار داده و دولت سیزدهم پیشنهاد لغو یکجانبه روادید با ۶۸کشور جهان را که در بازارهای هدف گردشگری ایران فهرست شده‌اند از طریق وزارت میراث‌فرهنگی به وزارت خارجه و وزارت اطلاعات ارسال کرد. معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی دیروز و در آستانه آغاز روز جهانی جهانگردی و هفته گردشگری در کشور اعلام کرد که وزارت خارجه با این طرح موافق است و لغو روادید با ۶۸کشور جهان نیازمند تصویب در کمیسیون زیربنایی دولت است.

گشودن مسیر گردشگری تمدن‌های کهن

ایران و مصر ۲تمدن کهن با موجی از گردشگران علاقه‌مند برای دیدار از یکدیگر هستند. دولت سیزدهم با در دستور کار قرار دادن دیپلماسی گردشگری توانست مذاکرات مرتبط با گشایش دروازه‌های گردشگری ایران و مصر را پیش ببرد و آغاز روابط تهران - قاهره با اتکا به دیپلماسی گردشگری پس از ۴۰سال قطع روابط سیاسی اعلام شود. مصری‌ها نام ایران را در فهرست سفر با پاسپورت ایرانی به آن کشور قرار دادند و ایران نیز مذاکرات آغاز سفرهای گردشگری از ایران به مصر را با موفقیت طی کرد. وزرای خارجه ۲ کشور نیز ابراز تمایل برای برقراری مسیر گردشگری ۲کشور داشتند.

سخنگوی دولت: امیدواریم مسیر گردشگری ایران و مصر به‌زودی برقرار شود

 براساس آمارهای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و گزارش آقای ضرغامی به دولت، ۷.۵میلیون گردشگر خارجی سال گذشته به ایران سفر کرده‌اند. عمده این گردشگران از کشورهای همسایه بودند که با هدف زیارت، درمان و تفریح به ایران آمدند. در موضوع آغاز تعاملات گردشگری با مصر و همچنین لغو روادید با روسیه نیز از مدتی پیش مذاکرات مهمی در دولت صورت گرفت. دولت در حال تلاش برای لغو روادید با ۶۸کشور جهان است که مرحله به مرحله و با اقدام متقابل این اتفاق در حال رخ دادن است. امیدواریم موضوع گشودن مسیر گردشگری ایران و مصر هم به‌زودی نهایی شود.

کد خبر 791731
منبع: روزنامه همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha