معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی از رشد ۳۸ درصدی ورود گردشگران خارجی در ۶ ماه اول سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد.  

علی اصغر شالبافیان

به گزارش همشهری آنلاین، علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امروز در نشست خبری هفته گردشگری و گرامیداشت روز جهانی جهانگردی با بیان اینکه روند جذب گردشگران خارجی امیدوارکننده است، گفت: از اول سال تا شهریور ماه امسال ۳ میلیون و ۳۵۴ هزار نفر وارد کشور شدند که در مقایسه با سال گذشته رشد ۳۸ درصدی را نشان می‌دهد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: برنامه لغو روادید با عراق در رشد آمار گردشگران تاثیرگذار بود و یک میلیون و ۹۰۰ هزار گردشگر ورودی نیز از آذربایجان داشتیم.

شالبافیان با اشاره به رشد ۲۷ درصدی گردشگری داخلی افزود: پیشنهاد دولت برای ۲ روزه شدن تعطیلات تصویب شده و در مجلس در حال بررسی است.

وی ضمن بیان اینکه نظام بخشی به برگزاری رویدادها از جمله برنامه‌های ما بوده و نظام نامه ثبت رویدادها نیز آماده شده است، توضیح داد: در قانون بودجه ۱۴۰۲ اعتبارات املاک دارایی سرمایه‌ای رشد ۳۵۰ درصدی داشت و این موضوع دست وزارت راه برای پروژه‌های گردشگری باز کرده است، تخصیص ۵ درصد از اعتبارات تملک دارایی به زیرساخت‌های گردشگری نیز کمک زیادی به این صنعت خواهد کرد و درکنار این موارد پس از ۲ دهه موضوع جزیره آشوراده نیز حل شده است.

معاون گردشگری ضمن اشاره به اینکه بیش از ۱۵۰ برنامه گردشگری در بیش از ۶۰ شهرستان در هفته گردشگری اجرا می‌شود، ادامه داد: برنامه‌هایی با موضوع گردشگری سبز در بیش از ۵۰ بوم‌گردی و ۴۷ برنامه با همکاری انجمن مؤسسات آموزشی به همراه ۳ میزگرد تخصصی و برگزاری نمایشگاه گردشگری در اصفهان از جمله برنامه‌های این هفته است.

وی با بیان اینکه طرح لغو روادید کاملی را با توجه به دستور رئیس جمهور آماده کرده‌ایم که در حال بررسی است، افزود: در خصوص تسهیل ورود گردشگران با خودروی شخصی با همکاری ۸ دستگاه اقداماتی انجام شده که در هفته گردشگری از آن رونمایی می‌شود؛ این اقدام تسهیل تردد گردشگران به خصوص از کشورهای همسایه را افزایش می‌دهد.

شالبافیان با تاکید بر اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان گردشگری تعرفه انرژی است که سعی کردیم به آن پاسخ دهیم، گفت: طرح بهینه سازی مصرف گاز از سال گذشته به درخواست وزارت میراث فرهنگی و موافقت وزیر نفت اجرایی شد که منافعی را برای فعالان گردشگری دارد. بحث مدیریت پسماند و ارتباط آن با مدیریت سبز نیز یکی از تفاهم‌نامه‌های ما است؛ در دنیا باید به گردشگری سبز اولویت داده شود سازمان جهانی گردشگری این موضوع را به همه کشورها اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه اتباعی به عنوان گردشگران ورودی در آمارهای ما محاسبه می‌شوند که ویزای گردشگری داشته باشند گفت: تعداد افغانستانی‌ها و آذربایجانی‌هایی که با ویزای گردشگری به ایران آمده اند نسبت به سال ۹۸ کمتر شده است.

شالبافیان درخصوص لغو روادیدها نیز گفت: لغو روادید گروهی روسیه اجرایی شده و چهارشنبه هفته جاری نخستین گروه گردشگران روس به ایران خواهند آمد. لغو روادید با چین را نیز در دستور کار داریم، البته دولت چین ایران را در فهرست مقاصد مورد تایید قرار داده به همین دلیل در یک سال اخیر شاهد رشد خوبی در سفر گردشگران چینی به ایران بودیم.  

وی همچنین درباره اعطای سیم کارت بدون فیلتر به گردشگران خارجی توضیح داد: استفاده از این سیم کارت‌ها توسط گردشگران خارجی در کارگروه رفع مصادیق مجرمانه تصویب و با آن موافقت شده است. در جلسه‌ای که بین وزارت میراث فرهنگی، وزارت ارتباطات، دادستانی و نیروی انتظامی درباره نحوه اجرای آن با توجه به اولویت‌های مورد درخواست ما برگزار شد؛ درخواست کردیم فعالان گردشگری در اولویت این طرح قرار بگیرند. قرار شد فهرست دفاتر خدمات مسافرتی را ارائه کنیم تا این امکان برای آنها فراهم شود.

کد خبر 790853
منبع: میزان

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    2 1
    درامد بعضی از کشور های مهم فقط از راه جذب توریست بوده و در این بخش فعالیت های شایانی انجام داده اند در حالی که ایران به علت نادانی و جهل از این علوم جذب توریست غافل بوده و از درامد های قابل توجه ان بی خبر و محروم می باشد.به علت بی تخصصی
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
      0 2
      ایران را با کدام کشور در گردشگری مقایسه کردید؟ ایران دارای اقلیمی بسیار خشک و حداقل مناظر طبیعی است، چه چیزی برای ارائه به گردشگران داریم؟ احتمالا ایران را با کشوری مثل ترکیه مقایسه کردید که دچار چنین خطای محاسباتی شدید، ترکیه دارای اقلیمی بسیار معتدل تر و سرسبزتر از ایران است
  • علی IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    2 0
    همه این گردشگران افاغنه هستنند که بعنوان گردشگربه ایران می‌آیند ودیگر بر نمیگردنندودر اینجا انواع کارهای خلاف قتل دزدی وادمربایی انجام می‌دهند...