قریب به یک قرن قبل، نخستین مدارس پایتخت در محدوده تهران قدیم بنا شدند. مدارسی که با وجود گذشت صد سال، هنوز استوار و نامدارند.

مدرسه

همشهری آنلاین _ثریا روزبهانی: «هنرستان ماندگار صنعتی»، نخستین مدرسه فنی کشور که بعدها به هنرستان تبدیل شد در خیابان سی‌تیر واقع است. تاریخ تأسیس هنرستان _ هفدهم اردیبهشت ۱۲۸۶ _ به همراه نام مهندس آلمانی و معمار ایرانی آن بر سنگ کوچکی حک شده و کنار پله‌های ورودی اتاق مدیر مدرسه نصب است.

این مدرسه نخستین مدرسه ایران و آلمان بود که جنگ جهانی اول باعث شد تا دولت آلمان حمایت‌های مالی خود را از آن قطع کند. رضاخان هم با تصویب بودجه‌ای برای مدرسه، بعد از جنگ جهانی اول، شرط آموزش دروس عمومی ‌و فنی و حرفه‌ای را در کنار آموزش زبان آلمانی برای آن تعیین می‌کند. همین مسئله باعث می‌شود تا این مدرسه در بهمن ۱۳۰۳ برای ارائه تعلیمات حرفه‌ای و تربیت تکنیسین در مقطع متوسطه به هنرستان صنعتی تبدیل شود.

به همین‌ دلیل، دولت آلمان هم به رسم قدردانی، ماشین‌آلاتی را به این مجموعه هدیه کرد. همچنین نخستین گروه فارغ‌التحصیلان مدرسه در سال ۱۳۰۷ مدرک می‌گیرند و دوره عالی فنی را در ساختمان همجوار سپری می‌کنند. این ساختمان در واقع به مادر دانشگاه علم و صنعت مشهور است.

ماندگار مثل اولین هنرستان صنعتی تهران | چرا دولت آلمان این هنرستان را تجهیز کرد؟

کد خبر 790768

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha