دولاب از سال‌های قدیم خاستگاه فوتبالیست‌هایی بود که با کمترین امکانات در زمین‌های خاکی این محله رشد کردند و به اوج شهرت رسیدند.

دروازه دولاب

همشهری آنلاین- حمیدرضا رسولی:دل کندن از محله های تاریخی و با اصالت آسان نیست و احتمالا به همین دلیل بسیاری از مشاهیر پایتخت هنوز دل در گروی محله‌ای دارند که در آن متولد شده‌اند. دولاب هم چنین ویژگی منحصر به فردی دارد و برخی ساکنانش که شهرت آنها از مرزهای تهران هم فراتر رفته، زیستن در این محله را به زندگی در مناطق پرزرق و برق تهران ترجیح می‌دهند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

جغرافیای دولاب در سال‌های دور بسیار وسیع‌تر بوده و به همین دلیل هر قشری دست‌کم یک نماینده در این محله داشته است. حسین حاجی قربانی دولابی، ساکن قدیمی محله، در باره زندگی مشاهیر در محله دولاب می‌گوید: «از جامعه هنری می‌توان به استاد علی اکبر صنعتی، نقاش و مجسمه‌ساز مشهور اشاره کرد که اهل کرمان بود، اما سال‌ها در محله چهارصد دستگاه زندگی کرد. بسیاری از آثار استاد صنعتی که در موزه‌های بین‌المللی به نمایش درآمد در همان خانه قدیمی و خاطره‌انگیز چهارصد دستگاه ساخته شد. محمدعلی امیر جاهد، شاعر و آهنگساز معاصر هم در همین محله زندگی می کرد و یک نسبت فامیلی هم با استاد صنعتی داشت.»

دولاب از سال‌های قدیم خاستگاه فوتبالیست‌هایی بود که با کمترین امکانات در زمین‌های خاکی این محله رشد کردند و به اوج شهرت رسیدند. حاجی قربانی در این باره می گوید: «از نسل قدیم فوتبالیست های مشهور تهرانی، علی پروین و مجید جلالی که در زمین خاکی عارف رشد کردند اهل دولاب بودند. دولاب از نسل‌های بعد هم در تیم ملی فوتبال نماینده هایی مثل مهدی امیرآبادی، علی انصاریان و بهروز رهبری‌فرد را داشت که همه آنها در زمین های خاکی رشد کردند و خانه پدری آنها هنوز در دولاب است. از نسل پهلوان های تهران قدیم هم باید از ارباب مهدی دولابی نام ببریم که نخستین زورخانه دولاب را در میدان سعیدی فعلی بنا کرد.»

مشاهیر دولاب | از ستاره‌ه‌های فوتبال تا هنرمند و وزیر

بین چهره‌های مشهوری که در محدوده محله دولاب زندگی کرده‌اند نام رجال سیاسی هم به چشم می‌خورد. مصطفی محمدنجار که در دولت نهم به عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح فعالیت کرد و در دولت دهم وزیر کشور شد، اهل دولاب است. قدیمی‌های دولاب اما به همزیستی با یکی از مشهورترین خیران تهرانی در این محله می بالند. حاجی قربانی در این باره می گوید: «حاج صادق حاجی‌قربانی دولابی که سال ۱۳۵۷ بزرگ‌ترین موسسه خیریه تهران را تاسیس کرد مایه افتخار اهالی دولاب است. او در بازار بزرگ تهران صاحب اعتبار است و از اعتبارش برای گره‌گشایی از کار مردم بهره می‌برد.»

کد خبر 850300

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha