در نیستان سوم خیابان پاسداران موزه‌ای متفاوت با حس و حالی عجیب پذیرای گردشگرن تور تهرانگردی همشهری است؛ موزه‌آموزشی سروش که با ویترین‌های شیشه‌ای مخاطبانش را به سالیانی می‌برد که محصلان پشت نیمکت می‌نشستند و به صدای معلم گوش می‌دادند.

موزه کتاب‌ها و تالیفات

همشهری آنلاین _ ثریا روزبهانی: کتاب‌ها با کاغذ کاهی و جلدهایی که برخلاف کتاب‌های آموزشی امروز هیچ نقش و نگاری روی آن نیست تا دانش‌آموز را به خواندن ترغیب کند پیش‌روی ماست و جالب اینکه عنوان برخی از آنها به سختی تلفظ و خوانده می‌شود. این موزه گنجینه‌ای از نمادها و کتاب‌های آموزش و پرورش ماست که از تاسیس دارالفنون تا امروز را در برمی‌گیرد؛ نمایش کتاب‌های آموزشی یک قرن در کنار هم.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

 کتاب‌های هر دهه آموزشی در یک یا ۲ ویترین شیشه‌ای قرار دارند و کارنامه‌ها و مدارک تحصیلی هم روی در و دیوار این موزه جاخوش کردند. عبدالله شیرازی، مدیر و موسس موزه گنجینه نمادهایی از آموزش و پرورش مدرسه‌ای در ایران، توضیح می‌دهد: «سال ۹۶به فکر راه‌اندازی این موزه افتادیم و آن را دنبال کردیم. تصور ما این بود که در اغلب خانه‌ها موزه کوچکی از وسایل دوران تحصیل اعضای خانواده، مانند گذشتگان‌شان، پدربزرگ و مادربزرگ‌ها، وجود دارد که تاریخ نظام آموزشی و محصل بودن آنها را یادآوردی می‌کند. برهمین‌اساس، تصمیم گرفتیم در این مدرسه موزه‌ای ایجاد کنیم و این وسایل تاریخی و یادگار را مانند گنجینه‌ای گرانبها برای دیگر نسل‌ها حفظ کنیم و به یادگار بگذاریم. به تصویر کشیدن تاریخ آموزش و پرورش جدید بعد از دوره دارالفنون دستاورد این موزه بود. به همین‌خاطر این موزه در ۲محور فعالیتش را آغاز کرد. محوریت نخست آشنایی با مشاهیر تعلیم و تربیت و بخش دوم به سیر تغییر و تحولات نظام جدید آموزشی اختصاص یافت.

موزه متفاوت خیابان پاسداران | گنجینه نمادهای آموزش و پرورش؛ از دیروز تا امروز

در همین زمینه برنامه‌ هوشمندی طراحی کردیم تا علاقه‌مندان در این موزه با مشاهیر، استادان تعلیم و تربیت و دانشمندانی که در این عرصه به نوعی تأثیرگذار بودند، آشنا شوند و اطلاعات جامع و کاملی از آنها در اختیار داشته باشند. همچنین در بخش دوم به گردآوری آثار و تالیفات کتاب‌های درسی و تغییرات قوانین تعلیم و تربیت پرداختیم. از قانون اساسی تعلیم و تربیت زمان مشروطه گرفته تا آخرین مصوبات مجلس قانونگذاری آموزش و پرورش که بیش از ۱۰۳سال از قدمتش می‌گذرد. همچنین گنجینه‌کتاب‌های درسی، از نخستین کتاب درسی که در دارالفنون تألیف شده گرفته تا کتاب‌های مرحوم استاد احمد آرام که بیشترین تعداد کتاب‌های دارالفنون را دارند، در این موزه گردآوری و به نمایش گذاشته شده است. تلاش کردیم موزه‌ای غنی ایجاد کنیم. در همین راستا فهرست بلندبالایی از رؤسای آموزش و پرورش که کارهای مهمی در کارنامه فعالیت‌هایشان دارند تا به امروز تهیه و تنظیم شده که به‌عنوان سند در اختیار پژوهشگران و مراجعه‌کنندگان قرار داده می‌شود. در واقع از آرشیو غنی کتاب‌های آموزشی دوره مشروطه نگهداری می‌کنیم.»

موزه متفاوت خیابان پاسداران | گنجینه نمادهای آموزش و پرورش؛ از دیروز تا امروز

کد خبر 790748

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha