سبک زندگی برخی آدم‌های دور و اطرافمان را قرآن تعیین می‌کند. این را خانواده اسلامی ثابت کرده‌اند. در خانه آنها از پدر و فرزند گرفته تا نوه همه با قرآن انس زیادی دارند.

خانواده اسلامي

همشهری آنلاین-معصومه اصغری: مدت‌هاست این کتاب میزان کارهای آنها شده است و سعی می‌کنند هر کاری را ابتدا با متر و معیار آن بسنجند و تنها بعد از این سبک و سنگین کردن است که خیالشان را راحت می‌کند. این انس و الفت تا به حال زمینه‌ساز اتفاق‌های خوب و مبارکی در این خانواده بوده که شنیدن آن از زبان تک‌تک اعضای خانواده شنیدنی است.  

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید 

 قرآن؛ سازنده عزت نفس

نشانی خانه اسلامی‌ها سر راست است. باید به یکی از فرعی‌های بلوار ابوسعید برویم. همه اعضای خانواده دور هم جمع شده‌اند تا از کتابی بگویند که این روزها حلقه اتصال آنها شده است. پیش از هر کسی دیگر پدر خانواده شروع به گفتن می‌کند: «پدر و مادرم را خیلی زود از دست دادم، به همین خاطر سعی کرده‌ام تا با محبت بیشتر به بچه‌هایم آنها را از کمبودهایی که خودم در این زمینه داشتم دور کنم. پدرم بسیار مشتاق قرآن بود. او جلسه‌های هفتگی قرآن را در منزل بر پا می‌کرد و ما از کودکی با صوت و روخوانی قرآن آشنا شدیم.»

اسلامی بزرگ می‌گوید که بعد از پدر، همیشه راه او را دنبال کرده است: «زمان جنگ تحمیلی در محله‌مان به بچه‌ها درس قرآن می‌دادم. آن موقع جلسه‌ها خیلی ساده برگزار می‌شد و تأثیر بیشتری هم داشت. من برکت زندگی‌ام را از این راه می‌دانم و همیشه به بچه‌هایم توصیه می‌کنم که آسایش را در ساده زیستی دنبال کنند و تنها از خداوند نیازهای‌شان را بخواهند، چرا که او در قرآن وعده اجابت با عزت به بندگانش داده و برای ما ارزش زیادی قائل است. از اینکه هر روز در خانه‌مان قرآن تلاوت می‌شود، احساس خوشبختی می‌کنم و می‌دانم که نور و برکت در خانه‌هایی که صدای قرآن از آن شنیده می‌شود، دائمی است.»

معیار متفاوت خانواده آقای اسلامی | آیه‌های قرآن در زندگی ما جریان دارد

 بعد از هر سختی آسانی است

«تربیت فرزندان با قرآن خیلی ساده‌تر می‌شود.» مادر خانواده اسلامی این را می‌گوید و به شیرینی و سختی‌های راه حفظ قرآن اشاره می‌کند: «زمانی که متوجه استعداد بچه‌هایم در این زمینه شدم، تمام تلاشم در این راستا قرار گرفت که بتوانم این راه را برای آنها ساده‌تر کنم.»

«اعظم صالحی» می‌گوید مأنوس کردن بچه‌ها با قرآن ابتدا کمی سخت پیش می‌رود ولی بعد از مدت کمی بچه‌ها با هوش سرشاری که دارند، از والدین جلو می‌زنند: «روزهایی را به یاد می‌آورم که بچه‌ها سخت مشغول حفظ آیات بودند. در آن سال من به هیچ مهمانی نتوانستم بروم و برخی از کارهای شخصی‌ام هم به تعویق می‌افتاد. گاهی ۴ ساعت تمام طول می‌کشید تا بچه‌ها یک صفحه را حفظ کنند. این راه نیاز به صبوری دارد و نتیجه آن بسیار شیرین است.»

«صالحی» هم از اینکه خانواده‌ای قرآنی داشته و دارد شاکر است: «مادرم سال‌هاست که جلسه قرآن بانوان را اداره می‌کند و این همواره یکی از برکات این کتاب راهگشا بوده که ما همه با هم در یک مسیر قرار بگیریم و این تفاهم حالا آرامش خوبی را به زندگی روزمره ما بخشیده است.» صبوری در مقابل سختی‌های اولیه این راه، حالا آسایش ماندگاری را به خانواده ما هدیه کرده است و ما مدیون قرآن هستیم. همان‌طور که در قرآن نیز آمده است: «بعد از هر سختی، آسانی است، ما هم داریم این را در زندگی روزمره‌مان تجربه می‌کنیم.»

معیار متفاوت خانواده آقای اسلامی | آیه‌های قرآن در زندگی ما جریان دارد

 کودکی؛ بهترین سن یادگیری قرآن

«سارا اسلامی» نخستین فرزند خانواده، مدرک کارشناسی علوم قرآنی دارد و افتخار شاعره اهل‌بیت (ع) بودن نصیب او شده است. یحیی اسلامی به شعرهای دخترش می‌بالد: «ما همه عاشق اهل‌بیت (ع) هستیم. از زمان کودکی به همراه همسرم، بچه‌ها را به جلسه عزاداری سیدالشهدا(ع) می‌بردیم. عشق به ثارالله در خون این بچه‌ها جریان دارد. حالا خوشحالم که یکی از فرزندانم، این استعداد را دارد که برای شخصیت‌های والایی مانند اهل‌بیت(ع) و به‌ویژه امام حسین(ع) شعر بگوید.»

اسلامی می‌گوید قرآن و اهل‌بیت همراه هم هستند و توجه به آنها، درهای رحمت خداوند را به روی هر بنده‌ای باز می‌کند. اشعار سارا با عشق به اهل‌بیت(ع) سروده می‌شود و فکر می‌کنم برکت زیادی برای ما دارند.» فاطمه اسلامی دومین فرزند خانواده هم از حافظان کل قرآن کریم است. او نیز مانند خواهرش، کار تدریس قرآن را به عهده دارد و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته فلسفه است. «یحیی اسلامی» به همه والدین توصیه می‌کند، برای آرامش خاطر خود و سلامت اخلاقی، فرزندانشان را با قرآن مأنوس کنند: «نوه کوچک ما، نرگس ایزد پناهی ۲ سال بیشتر ندارد. ولی می‌تواند سوره‌های کوچک را به یاد بسپارد. این نشان می‌دهد کودکی بهترین سن برای آموزش قرآن کریم است.»

معیار متفاوت خانواده آقای اسلامی | آیه‌های قرآن در زندگی ما جریان دارد

مجری برنامه قرآنی سیما، همسایه ماست

شناخته‌شده‌ترین فرد قرآنی خانواده اسلامی، پسر ارشد این خانواده است. «محمد هادی اسلامی» ۲۳ ساله است. در ۱۵ سالگی حفظ قرآن را آغاز کرده و حالا علاوه بر تحصیل در رشته مهندسی صنایع، حافظ، مبلغ و مدرس قرآن کریم است. او ابتدا حفظ قرآن را کار بسیار دشواری می‌دانسته و به همین دلیل تنها در مسابقات قرائت و مفاهیم شرکت کرده است. اما در همین مسابقات بود که همنشینی با حافظان قرآن او را به این سمت سوق داد: «در جلسه‌ای از مسابقه‌های قرآنی یکی از حافظان جمله‌ای گفت به این مضمون که ما وقت می‌گذاریم و قرآن را حفظ می‌کنیم و این قرآن با همه عظمتش حافظ ما می‌شود.»

این جمله تأثیر زیادی بر من داشت و از همان زمان حفظ قرآن را آغاز کردم.» او مقام دوم مسابقات دانشجویی قرآن کریم را از آن خود کرده و اجرای برنامه نزد سید «حسن نصرالله» و «آیت‌الله ‌سیستانی» از افتخارهایش است. «محمد هادی» در راستای خواسته مقام معظم رهبری قدم برمی‌دارد و در این‌باره می‌گوید: «ایشان اهتمام زیادی به طرح ملی حفظ قرآن کریم داشته‌اند. تا به حال تسهیلات خوبی نیز برای حافظان در نظر گرفته شده و این مشوق خوبی برای افزایش علاقه‌مندان به این رشته قرآنی است. رهبر ما فرمودند که ان شاء‌الله‌باید به جایی برسیم که حداقل ۱۰ میلیون حافظ قرآن داشته باشیم. امیدواریم خواسته ایشان اجرایی شود و جامعه قرآنی ما روز به روز پرجمعیت‌تر شوند. برای این کار خوب است که دارالقرآن‌های محلی افزایش پیدا کنند. از ظرفیت مراکز فرهنگی محله‌ها مانندسراهای محلی هم می‌توان برای افزایش تعداد حافظان قرآن در محله‌ها بهره‌برد.» محمد هادی یکی از چهره‌های شناخته شده محله ابوسعید است. او مدت‌ها اجرای برنامه‌های قرآنی «۱۴۴۶» را به عهده داشت و خیلی‌ها برنامه او را دنبال می‌کردند.»

 تبلیغ قرآن؛ علاقه اول من

کوچک‌ترین حافظ کل قرآن در این خانواده محمدعلی اسلامی است. تنها ۱۷ سال دارد و اکنون در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی و در رشته قرآن و حدیث تحصیل می‌کند. او خیلی از دروسی که دانشجویان در چند ترم، موفق به پاس کردن آنها می‌شوند را در عرض یک سال به اتمام رسانده است و به تبلیغ قرآن علاقه بسیاری دارد: «چند باری که به محضر مقام معظم رهبری رسیدیم، ایشان تأکید بسیاری در زمینه تبلیغ قرآن و افزایش جمعیت قرآنی و حافظان کشور داشتند. سعی می‌کنم تا با موفقیت در درس‌ها، زمینه تبلیغ قرآن را در خود تقویت کنم و بتوانم خدمتگزاری در این راه باشم.»

«محمد علی» می‌گوید بایدها و نبایدهای قرآن کریم، زندگی را با سادگی همراه می‌کند: «همه چیز در قرآن بیان شده است. برخی به این اشاره می‌کنند که این کتاب مربوط به قرون گذشته است. این یکی از معجزه‌های قرآن است که‌ شان نزول آیه‌های آن گاهی متناسب با یک واقعه تاریخی بوده و هنوز نیز بعد از گذشت قرن‌ها می‌توان از همان آیه، بهره‌های زیادی در زندگی روزمره ببریم. آموزش و تفسیر قرآن نامحدود است و انسان با وصل به آن به دریایی از دانش متصل می‌شود. من به همه هم‌محلی‌هایم توصیه دارم که با قرآن مانوس شوند. این کتاب بسیار کاربردی است و می‌تواند پاسخگوی بسیاری از نیازهای روزمره ما شود.»

 آرامش؛ نخستین موهبت قرآن

«زهرا اسلامی» چهارمین فرزند خانواده است. او نیز مانند برادران و خواهرش حافظ قرآن کریم است و اکنون به ۱۵ جزء آن تسلط کامل دارد. زهرا ۱۹ سال دارد و در رشته حقوق دانشگاه امام صادق(ع) تحصیل می‌کند. او موفقیتش را مدیون والدین و برادران و خــواهرانش می‌داند: «پیشرو ایـن مســیر روشـن والدین و برادرهــا و خواهرهایم بودند. آنها در این راه مشوق مــن شدند.»

او آرامـــــش را بزرگ‌ترین موهبت قرآن به خانواده‌اش می‌داند: «وقتی خانواده‌مان را با برخی دیگر از خانواده‌ها مقایسه می‌کنم، متوجه آرامش ویژه‌ای در آن می‌شوم. ما با هم تفاهم زیادی داریم و منشأ این تفاهم قرآن است.» زهرا مدرس جامعه القرآن نیز هست و تدریس قرآن به کودکان را به عهده دارد: «از این کار لذت می‌برم و خوشحالم که قدمی در راستای آموزش قرآن برمی‌دارم.»

معیار متفاوت خانواده آقای اسلامی | آیه‌های قرآن در زندگی ما جریان دارد

سارا اسلامی: 

همراه با قرآن درس خواندم

دانش‌آموزانی که در مقطع پیش‌دانشگاهی درس می‌خوانند، همیشه استرس زیادی دارند. معمولاً خانواده‌ها از آنها انتظار دارند طوری درس بخوانند تا در دانشگاه‌های خوبی پذیرفته شوند. به همین دلیل فشار روی این گروه از دانش‌آموزان بیشتر است. همه آنها در روزهای باقیمانده تا کنکور، خود را در کتابخانه‌ها حبس می‌کنند تا بهتر و با تمرکز بیشتری درس بخوانند. من همزمان با درس خواندن برای آزمون دانشگاه، شروع به حفظ و دوره تثبیت قرآن کردم. به همین دلیل مجبور بودم بخشی از وقتم را در جامعه‌القرآن بگذرانم یا مشغول تمرین حفظ آیه‌ها شوم. اما جالب است که با این وجود هیچ نوع استرسی نداشتم. قرآن به من آرامش می‌داد. وقتی نتایج کنکور آمد همه دوستانم تعجب کردند. من با اینکه کمتر از آنها درس می‌خواندم در دانشگاه و رشته بهتری قبول شدم و همه اینها را از برکت حفظ آیه‌های شریف قرآن کریم می‌دانم.

درس از آیه‌ها

یکی از برکت‌های آموختن قرآن این است که فضای امر به معروف و نهی از منکر در خانه و بین اعضای خانواده رواج پیدامی کند. ما با توجه به آیه‌ها سعی می‌کنیم که بهترین رفتار اسلامی را داشته باشیم. بچه‌ها با توجه به معصومیتشان خیلی زودتر از این آیه‌ها تأثیر می‌گیرند. اعظم صالحی مادر این خانواده قرآنی می‌گوید: «محمدعلی در سن پایین شروع به حفظ قرآن کرده بود و تازه داشت با مفاهیم آیه‌های مختلف آشنا می‌شد. به یاد دارم روزی مشغول کار کردن در آشپزخانه بودم و بدون اینکه متوجه باشم، شیر آب ظرفشویی باز مانده بود. محمدعلی با اینکه سن و سال زیادی نداشت، آمد و با دیدن این صحنه آیه پرهیز از اسراف را برایم خواند. همانجا خدا را شکر کردم که آیه‌های قرآن در زندگی ما جریان دارد و بچه‌هایم کم‌کم با روش درست زندگی آشنا می‌شوند.» 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

*منتشر شده در همشهری محله منطقه ۱۱ در تاریخ ۱۳۹۳/۱۱/۰۸

کد خبر 789551

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha