پنجشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۰
۰ نفر

کیکاووس زیاری: نوع درام موجود در «آناهیتا» به گونه‌ای است که می‌تواند مخاطب نوجوان سینما را جذب خود کند و به کمک آن، این قشر سنی را مشتاق پیگیری مسائل علمی کند.

«عزیز‌الله حمیدنژاد» کارگردان فیلم آناهیتا با اعلام این مطلب به «دوچرخه»، می‌گوید: «حال و هوای قصه و نوع پرداخت آن طوری است که نسل جدید- و به ویژه جوانان و نوجوانان- با آن ارتباط خوبی برقرار می‌کنند و برایشان جذاب خواهد بود. زمانی که فیلم را می‌ساختم، این نکته را کاملاً در ذهن داشتم که همه اقشار جامعه بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و در این بین نوجوانان و جوانان، جای ویژه‌ای داشتند.»

قصه فیلم آناهیتا در باره دو دانشجوی دختر است که هنگام آزمایش روی مولکول آب، به چیزهای تازه ای دست پیدا می‌کنند. نقش این دو دانشجو را میترا حجار و نرگس محمدی بازی می‌کنند. شهاب حسینی (که زمستان گذشته جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم فجر را برای «سوپر استار» گرفت) و پوریا پورسرخ بازیگران نقش دو جوانی هستند که درام قصه را تکمیل می‌کنند. محمدرضا داودنژاد، مریم سلطانی و افسانه ناصری، دیگر بازیگران فیلم هستند. مدیریت فیلم‌برداری آناهیتا را فرشاد محمدی انجام داده است و خود حمیدنژاد نویسنده فیلم‌نامه آن است. او فیلم‌نامه را بر مبنای بخش‌هایی از تحقیقات علمی «ایموتو»، دانشمند ژاپنی، انجام داد که معتقد است کلمه‌های خوب در مولکول‌های آب تأثیر می‌گذارد. دکتر ایموتو بخش‌هایی از تحقیقات علمی‌اش را در اختیار قصه فیلم‌نامه قرارداد و دفتر تحقیقاتی این دانشمند تأکید دارد که این همکاری قدم مهمی در اجرای صلح در کره زمین خواهد بود. او معتقد است مولکول‌های آب در مقابل کلمه ها و افکار انسان‌ها، به سرعت واکنش نشان می‌دهند.

همکلاسی ها در «آناهیتا»/عکس ها: بهرنگ دزفولی زاده

پوریا پور سرخ با چهره ای متفاوت در «آناهیتا»

حمید نژاد در این باره که چند درصد از فیلم‌نامه اختصاص به بحث‌های علمی دارد، می گوید: « این بحث‌ها پس زمینه قصه فیلم هستند و به صورتی در قصه مطرح می‌شوند که باعث خستگی بیننده نشوند. در حقیقت، آناهیتا یک درام اجتماعی است که یک موضوع علمی را در پس زمینه خود دارد. جوانان محقق قصه در طول ماجرا در حال بررسی و تحقیق یک موضوع علمی هستند و در این رابطه به کشف های تازه ای می‌رسند که به یک درام جذاب ختم می‌شود.»

نام فیلم آناهیتا، عنوانی نمادین برای ششمین فیلم سینمایی حمیدنژاد است. او پس از ساخت فیلم‌های جنگی «هور در آتش» و «ستارگان خاک»، با کارگردانی «شکوفه‌های سنگی» کار در زمینه اجتماعی را تجربه کرد. «اشک سرما» از دیگر فیلم‌های اوست که روایت تازه‌ای از جنگ بود. او که پس از چند سال دوری از فعالیت کارگردانی، با آناهیتا دوباره به پشت دوربین برگشته است، عقیده دارد:« قصه فیلم، سوژه بکر و تازه‌ای دارد. احساس می‌کنم در حال حاضر، نیاز مخاطب سینمای ما به این نوع قصه زیاد است. فیلم ترکیبی از مایه‌های مورد علاقه تماشاچی است و لحن عارفانه و معما گونه‌ای در کنار جذابیت‌های عام خود دارد.»

به گفته حمیدنژاد، شهاب حسینی و پوریا پورسرخ در این فیلم نقش‌های متفاوتی دارند که قبل از این، مشابه آن را در فیلم دیگری بازی نکرده‌اند.

حمیدنژاد در طول چند سالی که از فعالیت‌های فیلم‌سازی دور بود رابطه‌اش را با سینما حفظ کرد. او در این سال‌ها در تولید چند پروژه تاریخی همکاری داشت که به دراز کشیده شدن تولید این فیلم‌ها، باعث شد تا تصمیم بگیرد به سراغ کارگردانی یک فیلم تازه برود. در عین حال طرح اصلی آناهیتا آن‌قدر برایش جذابیت داشت که او را وادار کند دوباره در مقام کارگردان پشت دوربین فیلم‌برداری قرار بگیرد.

تدوین آناهیتا همین‌ روزها شروع می‌شود.

کد خبر 78925

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز