چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۸ - ۲۰:۰۹
۰ نفر

فریبا خانی: سال 88 آغاز شده است و شما نمی‌دانید که این عددهای خل و چل، یعنی 8 و 16، چه احساس غروری می‌کنند .

آنها می‌گویند امسال، سال آنهاست، چون دو عدد هشت کنار هم است و فکر می‌کنند که در این سال اتفاق‌های بزرگی برای آنها می‌افتد، از جمله قبولی در دانشگاه با رتبه 8 و غیره...

اگر هفته گذشته، ستون خودکار خبرنگار را خوانده باشید؛ متوجه شدید که 8 و 16 و سنجاق قفلی خود را برای کنکور آماده می‌کنند و سرشان بسیار شلوغ است. ولی به هر حال گزارشگر 16+8 مدتی است که از شر آنها خلاص شده است. به همین دلیل، او با خیال راحت در یک روز بهاری از هفتمین دوسالانه ملی نگارگری ایران که تا دهم اردیبهشت در موزه هنرهای معاصر ادامه دارد، دیدن کرد. فضای موزه این روزها حال و هوای عجیبی دارد. یک موسیقی آرام با نگارگری‌ها  و نقش‌های متنوع با سبک و سیاق‌های مختلف آن هم در فصل بهار، ما را در یک فضای کاملاً ایرانی  قرار می‌دهد. در این موزه می‌توانی سیمرغ و اژدها را ببینی و در دالان‌های آن وارد فضای منطق‌الطیر و پرواز مرغان به سمت قله قاف شوی.

عکس‌ها : محمود اعتمادی

همان‌طور که می‌دانی، خیلی‌ها نگارگری را با مینیاتور اشتباه می‌گیرند. نگارگری مینیاتور نیست... نگارگری نوعی تصویرسازی کتاب‌های ادبی است که در گذشته برای کتاب‌های کلیله و دمنه، سمک عیار، جامع التواریخ و غیره انجام می شده است. تاریخ نگارگری در ایران به 8 تا 10 هزار سال قبل می‌رسد و در دیوارنگاره‌ها مشاهده می‌شود. اما در دوره سامانیان و غزنویان این هنر به شکل گسترده ای در ایران رواج پیدا کرد.

مکتب‌های مختلفی در نگارگری وجود دارد؛ مثل مکتب سلجوقی، مکتب تبریز، شیراز و...  در این دوسالانه، 362 اثر از 254 هنرمند دیده می‌شود.

این نمایشگاه بخش‌های مختلفی دارد؛ نقاشی ایرانی، نگارگری و تذهیب و گل و مرغ و طبیعت‌سازی. اما موضوع اصلی این دوسالانه سیمرغ با رویکرد منطق‌الطیر است؛ به همین دلیل در گوشه گوشه نمایشگاه سیمرغ را می‌بینی... سیمرغ پرنده‌ای اساطیری و افسانه‌ای است.

نمایشگاه با تابلوی بزرگی از نفیسه‌السادات مستانه شروع می‌شود. جنگ سیمرغ و اژدها کار مجید مهرگان هم در آغاز، فضای کل نمایشگاه را نشان می‌دهد.

در این دو سالانه سعی شده است که نوآوری‌هایی در زمینه نگارگری و به روز کردن نشان داده شود.

مزار شهیدان در فضای مینیاتوری و تصویر کودکان با چهره‌های واقعی از جمله این نگارگری‌هاست. در جای جای نمایشگاه، همراه مرغان زیبای پرنقش و نگار، در لابه‌لای بوته‌های گل، شعرهای زیبایی از شاعران ایرانی دیده می‌شود. در این نمایشگاه، وارد کتاب‌های قدیمی با تصویر‌سازی‌های زیبا می‌شویم، شاهنامه شاه طهماسب که به قرن دهم هجری قمری تعلق دارد، از آن جمله‌اند.

تابلوهایی مثل هجوم بر سیاهی که  واقعه کربلا و مبارزه امام حسین ع را نشان می‌دهد، کار حسین عصمتی، گل و مرغ‌های پرویز حاصل، طرحی از سیمرغ با این شعر که «هر کسی از ظن خود شد یار من!» و ققنوس در آتش، کار یوسف حسینی و... همچنین طرح‌های تذهیب شمسه، کتیبه، ستاره و غیره در این نمایشگاه دیده می شود.

موزه‌ هنرهای معاصر در خیابان کارگر، جنب پارک لاله واقع است. اگر دوست داری به آنجا سری بزن!

کد خبر 78941

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز