هیدروژن مایع دردسر بزرگی است، اما یکی از معدود فناوری‌هایی محسوب می‌شود که شانس واقعی برای کربن‌زدایی از پروازهای دوربرد را دارد.

هواپیمای هیدروژنی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیواطلس، این خبر بزرگی برای هوانوردی پاک است که H2Fly اکنون اولین پرواز با خلبان  هیدروژن مایع در جهان به حساب می‌آید.

هیدروژن سبز مایع یک سوخت تمیز است که در هنگام سوختن چیزی جز آب منتشر نمی‌کند و می‌تواند از طریق سلول سوختی برای تولید نیروی فوری برای موتورهای الکتریکی عمل کند. این سوخت حدود ۲.۸ برابر بیشتر از سوخت جت انرژی دارد و در دنیای هوانوردی که هر گرم وزن تفاوت ایجاد می‌کند، این عدد بسیار بزرگ است.

از طرفی کار کردن با آن کمی هم کابوس‌وار است. برای نگهداری آن به شکل مایع، باید سوخت را نزدیک به دمای صفر مطلق نگه دارید. با توجه به سطوح فشار محیط، تنها در منفی ۲۵۳ درجه سانتیگراد می‌جوشد و ممکن است محتوای انرژی بالایی از نظر وزن داشته باشد، اما از نظر حجمی چگالی انرژی آن بسیار کم است. برای حمل همان مقدار انرژی به مخزن تقریباً چهار برابر بزرگ‌تر از مخزن سوخت جت معمولی نیاز است. بنابراین برخی از مزیت وزن آن در تجهیزات سنگین‌تر از بین می‌رود.

با این حال، هنگامی که همه چیز در نظر گرفته شود، H2Fly می‌گوید که توانسته حداکثر برد هواپیمای Pipistrel Taurus HY4 دو بدنه خود را هنگام تغییر از سوخت هیدروژن گازی به مایع دو برابر کند و برد آن را از ۷۵۰ کیلومتر به ۱۵۰۰ کیلومتر برساند. هر دوی این ارقام با فناوری باتری نسبتاً سنگین امروزی امکان‌پذیر است.

پرواز موفق نخستین هواپیمای دو بدنه هیدروژنی جهان | کابوسی شیرین

طراحی عجیب این هواپیما به خلبان اجازه می‌دهد در بدنه سمت راست بنشیند، در حالی که سیستم سوخت در بدنه سمت چپ ایزوله نگه داشته می‌شود. در همین حال، سیستم پیشرانه الکتریکی و سلول‌های سوختی تبدیل‌کننده هیدروژن همگی در یک اتاقک موتور مرکزی در بین آنها قرار دارند.

این شرکت می‌گوید که اکنون نه تنها اولین پرواز خلبان‌دار هیدروژن مایع در جهان را به انجام رسانده است، بلکه سه ماموریت دیگر را که از فرودگاهی در ماریبور، اسلوونی انجام می‌شود، داشته است.

بیشتر بخوانید:

طبق بیانیه مطبوعاتی، این هواپیما در طول آزمایش‌های پروازی متعدد، عملکرد ایمن و کارآمد را داشته است و تجزیه و تحلیل پروازهای آزمایشی ارقام برد مورد انتظار H2Fly را تایید می‌کند.

کد خبر 786867

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    0 0
    استفاده همزمان از هیدروژن بعنوان سبک کننده وزن هواپیما و باطری خورشیدی جهت تامین نیروی پشرانه موجب افزایش کارایی و کاهش وزن و کاهش مصرف سوخت این هواپیما خواهد شد.