پس از آنکه چین استفاده از گوشی‌های آیفون برای کارکنان دولتی را ممنوع کرد، ارزش سهام اپل سقوط کرد.

ضربه چین به آمریکا

به گزارش همشهری آنلاین، سهام اپل طی ۲روز متوالی حدود ۶درصد، معادل ۲۰۰میلیارد دلار کاهش یافته است. این اتفاق در حالی رخ داده که اپل در آستانه رونمایی از آیفون۱۵ قرار دارد. چین سومین بازار هدف محصولات این غول فناوری به‌شمار می‌آید و در سال گذشته، ۱۸درصد از کل درآمد اپل از محل فروش محصولات آن در چین به‌دست آمد. ممنوعیت استفاده از آیفون برای کارکنان دولتی چین صرف‌نظر از موارد امنیتی، می‌تواند در قالب یک عملیات در جنگ فناوری بین این کشور و آمریکا تعبیر شود که از مدت‌ها پیش آغاز شده است.

جنگ سرد فناوری

پس از آنکه در سال۱۹۹۱ آمریکا طی یک جنگ سرد حدودا ۴۴ساله آمریکا را شکست داد، اکنون چند سالی است که همین جنگ یک‌بار دیگر بین بلوک غرب و بلوک شرق، این بار در حوزه فناوری و به رهبری آمریکا و چین در جریان است.

بیشتر بخوانید:

اپل به‌عنوان غول فناوری آمریکا با برون سپاری محصولات خود به یک شرکت چینی به نام فاکسکان تصور می‌کرد که می‌تواند اسب تروای خود را مستقر کند. اگرچه تا چند سال هم موفق بود، اما حالا ممنوعیت استفاده از آیفون و حتی همراه داشتن آن در دستگاه‌های دولتی به وسیله کارکنان دولتی چین ضربه سنگینی به این غول فناوری وارد آورد.

نگرانی سرمایه‌گذاران

ممنوعیت استفاده از آیفون حتی در سازمان‌ها و شرکت‌های تابع دولت باعث سقوط سهام اپل در روز اول به میزان ۲.۹درصد شد.

آنگونه که برخی گزارش‌ها حکایت می‌کند دومین روز سقوط ارزش اپل را به ۶درصد رساند که نگرانی سرمایه‌گذاران را به همراه داشت.

بعضی از کارشناسان ممنوعیت اخیر را نشانه شومی برای اپل می‌دانند چراکه چین بزرگ‌ترین بازار خارجی برای محصولات این شرکت به شمار می‌آید و حدود یک پنجم کل درآمد این شرکت در سال گذشته مربوط به چین است.

ضربه چین به آمریکا |  اپل ۲۰۰ میلیارد دلار از دست داد!

جنگ فناوری چیپ

چیپ یا تراشه هم از ابزارهای مورد مناقشه بین آمریکا و چین بوده است. شاید آغاز این جنگ را بتوان به دوره کرونا نسبت داد؛ یعنی زمانی که تولید این ابزارهای حیاتی برای محصولات فناورانه به‌شدت کاهش یافت.

بیشتر بخوانید:

اکنون تراشه‌ها بازاری بیش از ۵۰۰میلیارد دلار را در اختیار دارند که تا پایان ۲۰۳۰ این میزان ۲برابر خواهد شد. این در حالی است که آمریکا نمی‌خواهد رقیب شرقی‌اش به این فناوری متحول‌کننده دست یابد.

صرف‌نظر از فناوری اولیه این قطعات کوچک، آنچه در این حوزه اهمیت دارد، ساخت تراشه‌های کوچک‌تر و کوچک‌تر است. جالب آنکه اواخر سال۲۰۲۲ شرکت صنایع نیمه‌رسانای تایوان (تی‌اس‌ام‌سی) که بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه جهان و نخستین تامین‌کننده تراشه برای شرکت اپل است، توانست به تولید انبوه تراشه‌های ۳نانومتری برسد.

سرمایه‌گذاری چینی‌ها

با این حال، چینی‌ها توقف در دستور کارشان نیست. آنها به تازگی تصمیم گرفته‌اند که یک صندوق سرمایه‌گذاری ۴۰میلیارد دلاری را برای ساخت و تحقیقات تولید چیپ راه‌اندازی کنند.

پیش از راه‌اندازی این صندوق هم، شرکت چینی هواوی یک گوشی جدید تولید کرد که از چیپ‌ست بومی بهره می‌برد.

اگرچه روند تخصیص سرمایه و راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری چینی‌ها زمان‌بر است و سرمایه‌گذاران نهایی آن هنوز مشخص نیستند، اما در آینده می‌تواند به‌خودکفایی و کاهش وابستگی این کشور به آمریکا در این حوزه کمک کند.

ضربه چین به آمریکا |  اپل ۲۰۰ میلیارد دلار از دست داد!

ارتباط تولید گوشی هواوی با ممنوعیت آیفون

با این اوصاف، اکنون گمانه‌زنی‌هایی در مورد تولید شرکت هواوی و ممنوعیت اخیر اپل شنیده می‌شود.

روز پنجشنبه گذشته برخی از تحلیلگران Bank of America طی یادداشتی نوشتند که ممنوعیت آیفون در چین پس از تولید یک گوشی هوشمند پرچمدار جدید که به وسیله هواوی عرضه شده، اعمال می‌شود. این تحلیلگران، زمانبندی این اتفاق را «جالب» توصیف کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

به همین‌خاطر دولت آمریکا اعلام کرد که در حال بررسی این گوشی هوشمند جدید است. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی این کشور، طی یک نشست خبری در کاخ سفید گفت که ایالات متحده به «اطلاعات بیشتری در مورد ویژگی‌ها و ترکیب‌بندی دقیق این گوشی» نیاز دارد تا مشخص کند آیا محدودیت‌های آمریکا در صادرات نیمه‌رسانا برای تولید تراشه جدید دور زده شده یا نه.

جالب آنکه، همزمان با سقوط سهام اپل، بخش نیمه‌رسانا هم در نزدک کامپوزیت بیش از ۲درصد سقوط کرده است.

کد خبر 786842

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha