جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۸
۰ نفر

گروه سلامت: مشاور عالی شهردار تهران با اشاره به هفته سلامت، به تشریح فعالیت‌های شهرداری در این باره پرداخت

و گفت: اداره کل سلامت زیرمجموعه معاونت اجتماعی و فرهنگی با تشکیل371 خانه سلامت در محلات، اقدام به ارائه مشاوره و خدمات به شهروندان کرده است، وی افزود: مدیریت شهری به‌دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به نحو بسیار مؤثری با نهادهای مسئول برای ارتقای سلامت شهر تشریک مساعی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمد هادی ایازی، مشاور عالی شهردار تهران که رئیس کمیسیون سلامت شهرداری تهران نیز هست همزمان با هفته سلامت در تشریح اقدامات شهرداری تهران در زمینه سلامت بیان داشت: مدیریت شهری بنا به اعتقاد و تفکری که براساس مفهوم جامع و گسترده سلامت شکل گرفته سعی کرده است با هدایت نخبگان و در راستای سیاست‌های متولیان امر، با لحاظ اولویت‌ها ازحداکثر ظرفیت‌های شهرداری برای ارتقای سلامت شهر استفاده کند.

وی ادامه داد: به بیان ساده‌تر به‌نحوی در تمامی فعالیت‌های شهرداری توجه به سلامت شهروندان و حفظ ایمنی و محیط‌زیست مد نظر بوده که می‌توان به مواردی از قبیل ساخت و توسعه سالن‌های ورزشی، پارک‌ها (به‌ویژه پارک مخصوص بانوان) مناسب‌سازی‌ پیاده روها، توجه به زیباسازی و ارتقای سلامت روان شهر (ساخت و سازهای شهری و توجه به نمای ساختمان‌ها، آب نماها، نورپردازی‌های شهری و...) سیستم‌های مکانیزه دفع زباله، توسعه مترو برای کاهش و کنترل ترافیک، توسعه مراکز معاینه فنی خودروها برای کاهش آلودگی هوا، فعالیت‌های متنوع فرهنگی، اجتماعی، معنوی و هنری گسترده‌ای که در سطوح مختلف انجام می‌گیرد و بسیاری از فعالیت‌های دیگر که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در حفظ و ارتقای نشاط و سلامت شهروندان تهرانی تاثیر‌گذار است، اشاره کرد.

ایازی با اشاره به فعالیت‌هایی که شهرداری مستقیماً در حوزه سلامت انجام داده است گفت: در بخش نظارت و سیاست‌گذاری در اواخر سال 86 به‌منظور برنامه‌ریزی، هدایت و نظارت بر تمامی موارد سلامت محور شهرداری تهران کمیسیون سلامت با حضور تمامی بخش‌های مرتبط با سلامت مدیریت شهری مانندحوزه مشاور شهردار در امور سلامت، اداره کل سلامت، شرکت شهر سالم واداره کل آسیب‌های اجتماعی تشکیل شده و در این کمیسیون به طرح و بررسی مسائل و مشکلات مربوط به سلامت شهری پرداخته می‌شود.

به گفته رئیس کمیسیون سلامت شهرداری تهران اقداماتی چون تهیه و تدوین دستورالعمل شهری عاری از دخانیات، تهیه و تدوین آیین‌نامه اعتلای سلامت شاغلان شهرداری تهران، تهیه و تدوین آیین‌نامه ایمنی کارگران ساختمانی، تهیه و تدوین طرح مدیریت ایمنی بهداشت و محیط‌زیست (HSE)در حوزه سیاستگذاری در کمیسیون سلامت شهرداری تهران انجام شده است.

ایازی همچنین تصریح کرد: در بخش مطالعاتی و تحقیقاتی نیز تشکیل کمیته مطالعات راهبردی بهداشت و سلامت شهری برای تعیین اولویت‌های سلامت شهر و بررسی و تایید طرح‌های مرتبط با سلامت در دستور کار قرار گرفت و با تشکیل حدود 60 جلسه کارشناسی با حضور استادان فرهیخته و برجسته از تمامی سازمان‌های درون بخشی و برون بخشی نزدیک به 30 طرح مورد بررسی، تأیید و اجرا قرار گرفت که از آن جمله می‌توان به 3طرح بزرگ بین‌المللی تهیه ابزار سنجش عدالت در سلامت شهر، طرح محله دوستدار کودک و طرح جامعه ایمن شهر تهران که هر 3مورد بازدید و تایید کارشناسان سازمان WHO مستقر در سوئد و ژاپن قرار گرفته است، اشاره کرد.

مشاور عالی شهردار تهران به اقدامات فرهنگی و اجتماعی در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران توسط فرهنگسراهای زیر مجموعه خود به بحث فرهنگسازی و آموزش سلامت پرداخته است که تشکیل کلاس‌های آموزشی، کنگره‌ها، همایش‌ها و نمایشگاه‌ها تلاشی در این راستاست.

ایازی بیان داشت: از اقدامات اداره کل سلامت معاونت اجتماعی و فرهنگی می‌توان به تشکیل خانه‌های اسباب بازی، مراکز آموزش، تاکسی اورژانس و برگزاری زنگ سلامت، مراسم نیایش سفید، آموزش بهداشت فردی، تغذیه سالم، تهیه و توزیع بسته‌های آموزشی و... همزمان با هفته سلامت در سال‌جاری اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: اداره کل آسیب‌های اجتماعی شهرداری تهران هم فعالیت‌های متعددی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در سطح شهر دارد. در هفته سلامت هم برنامه‌های ارزشمندی مانند اجرای طرح مدد کار شهر(که در حال حاضر در 5‌منطقه شهری در حال اجراست)، کارگاه‌های آموزشی بهداشت سلامت و روان، ارائه خدمات مشاوره و مددکاری را برگزار کرده است.

کد خبر 78640

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز