همشهری آنلاین: حجت الاسلام جابر بانشی از اجرای حکم اعدام سه تن از عوامل اصلی بمبگذاری حسینیه سیدالشهدای شیراز در این شهر مقارن صبح جمعه خبر داد.

به گزارش مهر، حجت الاسلام بانشی پیش از ظهر جمعه (21 فروردین) در نشستی خبری، با بیان اینکه اجرای حکم امروز (جمعه 21 فروردین) با حضور خانواده‌های شهدای این حادثه، جانبازان و مسئولان استانی و امنیتی استان فارس انجام شد افزود: در این حادثه تروریستی بخش مهمی از آن را عوامل خارجی تشکیل می‌دادند که این عوامل با راه اندازی شبکه‌های مختلف و سرویسهای اطلاعاتی که از آمریکا و برخی از کشورهای غربی هدایت می‌شد در سطح وسیعی اقدام به تضعیف باورها و اعتقادات دینی مردم می‌کردند و از این طریق نیز اقدام به عضوگیری نیرو کرده و قصد داشتند در ابتدا افراد جذب شده را از اعتقادات مذهبی تهی و بعد وارد شبکه‌های تروریستی کنند.

وی با بیان اینکه آن کشورهایی که فریاد مبارزه با تروریسم را با صدایی بلند سر می‌دهند امروز دیدیم که چگونه در حادثه فجیع حسینیه سید الشهدای شیراز دست داشتند افزود: عوامل دخیل در این موضوع در خارج از کشور نیروهای خود را مورد پشتیبانی مالی و اطلاعاتی قرار می‌دادند و در استان فارس همین افراد هسته‌ای را به نام تندر تشکیل داده بودند.

دادستان شیراز با بیان اینکه این گروه سعی داشتند با برنامه‌هایی مناطقی که بیشتر مذهبی بوده‌اند را شناسایی کنند و مورد بمبگذاری قرار دهند تا مردم از اعتقادات خود دست بردارند افزود: در ادامه جریان، شبکه‌ای در فارس تشکیل و اقدام به ساخت بمب کردند که در 24 فروردین ماه سال 87 نیز انفجار فجیعی را در حسینیه سیدالشهدای شیراز رقم زدند که منجر به شهادت 14نفر و مجروحیت بیش از 200 تن از عزاداران حسینی حاضر در حسینیه شد.

حجت الاسلام بانشی با تاکید بر اینکه فعالیت این باند فقط به شیراز محدود نمی‌شده است افزود: این شبکه در استانهای فارس، تهران، گیلان، قم و برخی استانهای دیگر برنامه‌هایی را داشتند که در فارس علاوه بر عملیات حسینیه، حوزه علمیه شاه قیس، مسجد دانشگاه شیراز، سد سیوند و طرح ترور نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز را نیز مد نظر قرار داده بودند.

وی ادامه داد: در تهران نیز مکانهایی نظیر نمایشگاه کتاب، مجلس شورای اسلامی و در قم حوزه علمیه، حرم حضرت معصومه(س) و در گیلان نیز مصلی نماز جمعه، حوزه علمیه، کنسولگری روسیه و ترور شخصیتهای بلند پایه سیاسی را پیش بینی کرده بودند.

دادستان شیراز در ادامه سخنان خود ضمن تشریح چگونگی بمبگذاری در حسینیه سید الشهدای شیراز نیز بیان کرد: اعضای این گروه بعد از اینکه آموزشهای ساخت بمب را به وسیله آموزشهایی که از طریق شبکه‌های اطلاعاتی خود دریافت کردند اقدام به ساخت آن کرده و به حسینیه انتقال دادند.

حجت الاسلام بانشی تصریح کرد: در شب حادثه یکی از عوامل اصلی این بمبگذاری به نام محسن اسلامیان وارد مراسم شده و زمانی که چراغها برای عزاداری خاموش می‌شود مراتب را به همدست خود به نام مجید راستگو که بعدها در یکی از هتلهای تهران در پی انفجاری کشته می‌شود اطلاع داده و راستگو نیز تایمر بمب مذکور را در سرویس بهداشتی حسینیه روشن و در فرصت خاموشی چراغها در محل عزاداری مردم جاسازی می‌کند و برای اینکه کسی متوجه موضوع نشود در پی‌تماس تلفنی محسن اسلامیان به بهانه جواب دادن به تلفن از محل خارج و پس از آن بمب منفجر می‌شود.

وی عنوان کرد: پس از این حادثه کارشناسان در محل حاضر شده و در پی تحقیقات وسیع مشخص شد که این حادثه به وسیله عامل انسانی و به صورت عمد صورت گرفته که چندی بعد نیز با انفجاری در یکی از هتلهای تهران مجید راستگو به علت شدت جراحت و سوختگی در بیمارستان جان می‌دهد.

دادستان شیراز با تاکید بر اینکه پس از این مسائل سربازان گمنام امام زمان(عج) موفق به شناسایی و دستگیری سایر عوامل نیز شدند افزود: در عین حال باید گفت که دشمنان نظام و اسلام باید بدانند که نیروهای امنیتی و اطلاعاتی مسائل و توطئه‌های آنها را کاملا رصد کرده و برخی از عوامل آنها در خارج از کشور مورد شناسایی قرار داده‌اند و اجازه نخواهند داد که اقدام و توطئه ای را صورت دهند.

حجت الاسلام بانشی همچنین گفت: محسن اسلامیان فرزند محمد با نام مستعار "فرمانده بهمن" یا یار دوم، علی اصغر پشتر فرزند کرم با نام مستعار "آراسب" یا یار سوم و روزبه یحیی زاده سه تن از عوامل اصلی بوده که امروز به دار مجازات آویخته شدند.

کد خبر 78613

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز