باستان‌شناسان یک پرستشگاه متعلق به سال‌های ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ پس از میلاد کشف کرده‌اند که متعلق به فرهنگ کهنِ واری (Wari) است.

فرهنگ واری

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از ساینس الرت، تیمی متشکل از باستان‌شناسان پرو و ژاپن یک سایت باستان‌شناسی مربوط به دوره پیش از هیسپانیک در شمال پرو کشف کرده‌اند که ظاهرا پرستشگاهی با اتاق‌های دفن، بقایای انسان و هدایای سرامیکی است. 

شینیا واتانابه، باستان‌شناس ژاپنی گفت: ما یک سایت باستان‌شناسی با قدمتی بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ سال پس از میلاد را در منطقه کاجامارکا در ۹۰۰ کیلومتری شمال لیما کشف کرده‌ایم. در این محل دو اتاق تدفین با گودال‌هایی برای قرار دادن مومیایی و نذورات به روح نیاکان پیدا شده است.

هر یک از اتاق‌های تدفین شامل دو طبقه است و هر دو دارای پنج طاقچه در دیوار هستند و روی این طاقچه‌ها هدایایی مانند صدف، قطعات سرامیکی و یک ظرف سه‌پایه با سه تکیه‌گاه مخروطی قرار دارد.

عکس | کشف عبادتگاه حیرت‌انگیز ۱۲۰۰ ساله | نذورات، بقایای انسانی و مجسمه‌ها اینجا چه می‌کنند؟

واتانابه، استاد دانشگاه نانزان ژاپن، گفت: «این یک کشف عالی است. مدت‌ها است که باستان‌شناسان به دنبال نشانه‌هایی از فرهنگ واری (Wari) هستند.»

یک بسته حاوی یک ظرف تشریفاتی واری سیاه، دو ساز بادی سرامیکی و دو چفت مسی نیز یافت شد. این پرستشگاه در استان سان میگوئل در کاجامارکا، منطقه‌ای که در کنار اکوادور، کشف شد.

واتانابه گفت: «مردم بسیاری با اصالت چندگانه در اینجا زندگی می‌کردند. این مکان محلی تشریفاتی برای اجرای آیین‌های اجدادی بوده است.»

عکس | کشف عبادتگاه حیرت‌انگیز ۱۲۰۰ ساله | نذورات، بقایای انسانی و مجسمه‌ها اینجا چه می‌کنند؟

جودیت پادیلا، رئیس دفتر فرهنگ کاجامارکا، گفت که این یافته‌ها به درک سبک زندگی و شیوه‌های آیینی جوامع باستانی این منطقه کمک می‌کند. فرهنگِ واری بین قرن‌های هفتم و سیزدهم در سرزمینی که پروی امروزی است غالب بود، اما در سال ۱۱۰۰ میلادی، واری‌ها مغلوب امپراتوری در حال ظهور اینکاها شدند. 

بیشتر بخوانید:

وزارت فرهنگ پرو اعلام کرد که هدف اصلی این تحقیق درک نظام سیاسی-اجتماعی فرهنگ کاجامارکا در سال‌های ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ سال پس از میلاد و ارتباط آن با فرهنگِ واری است.

کد خبر 786035
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • مصر IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    2 3
    مگر ژاپن تمدن هم دارد!؟