یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
۰ نفر

اعتماد به نفس احساسی است که می‌تواند به انسان‌ها انگیزه فعالیت، میل به ریسک کردن و امتحان کردن چیزهای جدید و روبه‌رو شدن با سختی‌ها در زندگی هدیه بدهد.

عطر برای اعتماد به نفس

به گزارش همشهری آنلاین، وقتی به زندگی خود و اطرافیانمان نگاه می‌کنیم؛ به رفتارهای برمی‌خوریم که شاید برای ما عجیب باشد. مثلا شاید یکبار با خود بگویید من چگونه توانستم آن کار را انجام بدهم یا از اینکه فردی کار خواستی را توانسته انجام بدهد متعجب شوید. در علم رفتارشناسی و روان‌شناسی یکی از موضوعات مهم و قابل توجه مطالعه انگیزه رفتار انسان‌ها است.

اعتماد به نفس احساسی است که می‌تواند به انسان‌ها انگیزه فعالیت، میل به ریسک کردن و امتحان کردن چیزهای جدید و روبه‌رو شدن با سختی‌ها در زندگی هدیه بدهد. اما اعتماد به نفس چیست؟ اعتماد به نفس یک ویژگی اساسی است که به افراد اجازه می‌دهد تا زندگی را با احساس قوی بودن و اعتقاد به توانایی‌های خود هدایت کنند. این بیش از یک احساس است. این یک طرز فکر است که ما را قادر می‌سازد تا بر چالش‌ها غلبه کنیم و اهداف خود را دنبال کنیم. اعتماد به نفس را می‌توان از طریق حمایت و دیدگاه مثبت در مورد توانایی‌ها و ویژگی‌های فرد پرورش داد این نقش مهمی در جنبه‌های مختلف زندگی، از جمله موفقیت تحصیلی و شغلی، سلامت روان و رفاه کلی دارد.

چیزی که باید آن را کسب کنید

 اعتماد به نفس چیزی نیست که لزوماً با آن متولد شویم، بلکه چیزی است که می‌توان آن را در طول زمان به دست آورد و توسعه داد. البته که برخی از افراد ممکن است طبیعتاً دارای اعتماد به نفس بیشتری باشند. مهم است که بدانیم اعتماد به نفس مهارتی است که می‌توان آن را پرورش داد. در واقع، تحقیقات در مورد بهداشت عمومی دوران کودکی نشان می‌دهد که اعتماد به نفس می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تربیت، محیط و تجربیات قرار گیرد. به عنوان مثال، کودکانی که تشویق می‌شوند علائق و استعدادهای خود را کشف کنند و از حمایت و تقویت مثبت برخوردار می‌شوند، احتمال بیشتری دارد که حس اعتماد به نفس قوی پیدا کنند.

در اینجا چند راهکار برای تقویت و کسب اعتماد به نفس در مسیر زندگی وجود دارد: 

نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید

همه ما توانایی‌های داریم که میتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم و برخی نقاط ضعفی هم داریم که شاید از آن‌ها فرار کنیم. دانستن این اطلاعات به شما این امکان را می‌دهد تا در زمینه‌ای که بیشترین موفقیت را در آن خواهید داشت، پیشرفت کنید. با درک نقاط قوت خود، می‌توانید به اصالت دست پیدا کنید و خلاقیت خود را پرورش دهید و به یک زندگی رضایت بخش منجر شود. تلاش برای تقلید از رویاها یا رویاهای دیگران ممکن است منجر به کوتاهی در زندگی شود. به یاد داشته باشید که نقطه قوت آن‌ها می‌تواند ضعف شما باشد و بالعکس! پس خود را به‌خاطر توانایی‌های دیگران محکوم نکنید، چون شما را عقب می‌راند.

اطراف شما را باید انسان‌های مشوق احاطه کنند

احمقانه است که با افرادی معاشرت کنیم که حسود هستند یا برای ما آرزوی سرنوشتی بد دارند. این افراد، باور کنید یا نه، تأثیر مستقیم و غیرمستقیم بر رفتار، رویاها، باورها و اعتماد به نفس کلی شما خواهند داشت. آرزوهای بد آن‌ها می‌تواند به راحتی تبدیل به یک پیشگویی شود. به همین دلیل است که بهتر است به دنبال افراد مثبت، خوش‌بین و حامی باشید که مشوق شما هستند. این به ایجاد اعتماد به نفس شما کمک می‌کند.

نصیحت کنید، اما با احتیاط

ما آنقدر عاقل هستم که بدانیم مردم ممکن است منظور خوبی داشته باشند یا نیت خوبی داشته باشند، اما ممکن است ندانند ما در مورد یک موضوع، تلاش می‌کنم و ذهنیت دیگری داریم، امکان دارد تجربیات ما با دیگران و نوع نگاه به زندگی متفاوت باشد. نظرات، توصیه‌ها یا افکار دیگران به سراغ ما می‌آیند. اما باید در برخورد با آن‌ها احتیاط کنیم یا حتی خودمان محتاط‌تر به زندگی دیگران نگاه کنیم. شما نباید به راحتی به‌خاطر قضاوت و دیدگاه دیگران از رویاها و برنامه‌های خود برای زندگی دست بکشید.

به دنبال شادی منطقی باشید

شما بیشتر از اینکه سختی و دشواری‌های یک مسیر را ببینید باید بیشتر توانمندی‌های خود را در نظر بگیرید. بدانید که در مسیر رسیدن به چیزی لذت بردن از آن هم بخشی از ماجراست، نباید برای رسیدن به یک هدف عجله کنید. باید بتوانید ذهن خود را شاد و سرزنده نگه‌دارید.

تا حد ممکن اعتماد به نفس خود را افزایش دهید

اگر با موفقیت‌ها (چه بزرگ و چه کوچک)، توانایی‌ها و ارزش‌های خود را به طور مداوم به خود یادآوری کنید، این اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد. شما اگر می‌خواهید مسیری را آغاز کنید باید به خود باور داشته باشید تا موفق شوید.

منبع: فرارو

کد خبر 785742

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    0 0
    من خودم دارم فکر میکنم یا به جای من دکل مخابراتی فکر میکند؟دانستنش مهم است؟
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    0 0
    این که یکی کمکت کنه فکر کنی یا در پروسه فکر کردن کمکت کنه خوبه؟