شکارچی‌ها این بار نه درفضای کوهستان و جنگل، بلکه دردل برخی بوستان‌های جنگلی تهران، برای شکار روباه‌های شهری کمین‌کرده‌اند؛ابزارکارشان هم ساده‌ترشده و بدون اینکه حتی یک گلوله از اسلحه شلیک کنند با مواد غذایی آغشته به داروهای بیهوشی این حیوان زبان بسته را شکار و به اهداف پلید و شوم خود می‌رسند.

روباه - شکار

همشهری آنلاین؛ سرنخ _ رضا نیکنام : یکی از شاهدان عینی شکار روباه در بوستان جنگلی قائم(عج) اینگونه تعریف می‌کند: «چند هفته قبل هنگام عبور از کناردریاچه متوجه روباهی شدیم که بی‌حال و بی رمق روی چمن افتاده بود و دیگر حرکت نمی‌کرد. چند قدم مانده بودکه به روباه برسیم که یکنفر زودتر از ما به محل رسید و حیوان را داخل گونی انداخت و رفت. تصمیم گرفتیم تعقیبش کنیم تا بفهمیم چه بلایی سر روباه می‌آید اما او بین راه متوجه ماجرا شده بود، برای همین به سرعت خودش را به خودرو رساند و از محل فرار کرد.»

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

تخم مرغ آبپز؛ شگرد شکارچیان برای شکار روباه‌ها

نگهبان میانسال بوستان جنگلی قائم(عج) هم ازتردد شبانه روباه‌ها درمحوطه فضای سبز کاملا با خبر است و هم از وجود شکارچی‌های بی رحم. اصلا یکبارهم که شاهد حمله این افراد برای گرفتن یک قلاده روباه بوده با آنها گلاویز شده و زخمی شده اما نگذاشته که این حیوان زبان بسته را اسیر کنند. او می‌گوید: «روباه‌های گرسنه برای پیداکردن غذا اینجا می‌آیندکه گاهی از بخت بدشان در دام شکارچی‌ها می‌افتند و به خاطر دم چند میلیونی به قتل می‌رسند وگرنه عموم مردم با دیدن این حیوان مهربانی می‌کنند و برایشان غذا و خوراکی می‌ریزند. اصلا به همین دلیل روباه‌ها از آدم‌ها نمی‌ترسند وبه دلیل نزدیک شدن به محل زندگی انسان‌ها، جانشان به خطر می‌افتد، چون شکارچی‌های بی رحم برای شکار این حیوان زیبا دام پهن می‌کنند.»

قتل روباه‌ها در برخی بوستان‌های جنگلی تهران به خاطر دم چندمیلیونی!

به گفته او شگرد شکارچیان روباه‌های شهری در نوع خودش جالب است. معمولا داخل تخم مرغ آبپز مقداری داروی بیهوشی می ریزند و آن را در مسیر تردد این حیوان می‌گذارند. از آنجایی که روباه‌ها به خوردن تخم مرغ اشتیاق فراوانی دارند خیلی زود به دام شکارچی‌ها می‌افتند. روباه‌ها پس از خوردن تخم مرغ‌ها فقط ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به هوش هستند و بعد از آن بی رمق روی زمین می‌افتند و دیگر متوجه نیستند چه بلایی سرشان می‌آید. شکارچی ها بعد از کشتنشان، از پوست روباه برای دوخت کیف و دم شان را برای تزئین داخل خودرو و خانه به مشتری‌های خودمی‌فروشند؛ متاسفانه برخی‌ها بر این باورندکه نگهداری دم روباه درخانه شانس و اقبال برای صاحبش می‌آورد برای همین حاضرند برای بدست آوردن آن پول زیادی بدهند، همین خرافه باعث شده تا طمع شکارچی‌ها نیز برای شکار روباه‌های شهری زیادتر شود؛ به جای اینکه خطر دستگیری توسط ماموران محیط زیست درکوه و جنگل را به جان بخرند، در بوستان‌های پایتخت پی شکار روباه می‌روند چون می‌دانند که در این جاها کسی کاری بهشان ندارد.

نگهبان بوستان جنگلی قائم(عج) نگران انقراض روباه‌های شهری است چرا که در طول چندماهی که از سال جدید گذشته حس می‌کند تعداد روباه‌های این بوستان کمتر شده است؛ شاید شکارچی‌ها هنوز درگوشه و کنار این بوستان جنگلی مشغول طعمه‌گذاری و شکار روباه‌ها باشند.

او در ادامه به نکات دیگری نیز اشاره می‌کند و می‌گوید:«زمان حضور شکارچی‌های روباه اغلب بین ساعت ۲ تا ۴ صبح است چون در این زمان افراد کمتری در بوستان جنگلی حضور دارند و به راحتی می‌توانند نقشه خود را عملی کنند. اما وظیفه اصلی حفاظت از گونه‌های جانوری وحشی مثل روباه، سازمان محیط زیست و محیط‌بانی است نه شهرداری، اما با این حال درصورت مشاهده شکارچیان روباه با کلانتری محل تماس می‌گیرند و روباه‌های زخمی و گرفتار را نیز با همکاری آتش نشانی به درمانگاه حیوانات منتقل می‌کنندتا بعد از بهبودی درفضاهای سبز حفاظت شده رها شوند.»

همه بوستان‌های جنگلی حفاظت شده نیستند!

فراموش نکنیم که شکار روباه در نقاط مختلف شهر تهران وجود دارد، از بوستان‌های جنگلی سوهانک، طالقانی، یاس فاطمی، چیتگر، کوهسار، پردیسان، خرگوش دره، لتمال گرفته تا سرخه حصار، لویزان، افرا، توسکا و پارک ملی خجیر. اما نکته مهمی در این رابطه وجود دارد. سعید محمدی، پایه یک دادگستری درباره قانون صید و شکار و چگونگی مقابله با شکار روباه‌های شهری در بوستان‌های تهران می‌گوید: «قوانین اولیه صید و شکار در سازمان حفاظت از محیط زیست مربوط به دهه ۳۰ شمسی است که البته بسیاری از این قوانین اکنون نیز استفاده می‌شود. این قوانین فقط در بوستان‌های حفاظت شده و پارک های ملی برای حفظ گونه‌های جانوری بومی و درحال انقراض لازم الاجراست، حال آنکه دربوستان‌های جنگلی دیگر از جمله قائم(عج) با اینکه محل زیست حیوانات وحشی از جمله روباه است به لحاظ اینکه در فهرست بوستان های حفاظت شده سازمان محیط زیست قرار ندارد قابلیت اجرایی پیدا نمی‌کند مگر اینکه اینگونه بوستان‌ها نیز حفاظت شده قلمداد شوند. البته بوستان‌های ملی و حفاظت شده شرایط ویژه ای دارند مثلا به جز روباه، حیوانات وحشی و شکاری دیگری مثل شغال، کفتار، عقاب و ... در آنجا زیست دارند.»

محمدی، اضافه می‌کند: «به هرحال روباه قرمز یا شهری خواسته و یا ناخواسته به سکونتگاه انسان‌ها نزدیک شده و به این طریق مورد سوء استفاده شکارچیان قرار می‌گیرد، بنابراین لازم است برای نجات جان این حیوان وحشی و جلوگیری از قتل روباه‌ها، مجازات سخت در نظر گرفته شود و اینکه در شرایط کنونی اینگونه حیوانات را به شکل مناسب در اختیار گرفته و در بوستان‌های حفاظت شده تهران رها سازی کرد.» 

  • تصویر اختصاصی از نمونه دم روباهی که به تازگی شکار و به یک شهروند تهرانی فروخته شده است

قتل روباه‌ها در برخی بوستان‌های جنگلی تهران به خاطر دم چندمیلیونی!

کد خبر 783704

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha