یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۵:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: کره شمالی روز یکشنبه 5 آوریل یک راکت با برد بلند را آزمایش کرد.

به گزارش الجزیره، شبکه تلویزیونی ان اچ کی ژاپن و خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی اعلام کردند که کره شمالی یک آزمایش موشکی انجام داده است.

آمریکا نیز مدتی پس از انتشارخبر پرتاب موشک دور برد کره شمالی این خبر را مورد تائید قرار داد و شورای امنیت قرار است در روز یکشنبه جلسه اضطراری در این باره تشکیل دهد.

فرد لاش یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا گفت: کره شمالی یک موشک پرتاب کرده اما ما هنوز از نوع موشک آزمایش شده بی اطلاع هستیم.

اما بنا بر آخزین اخبار منتشره از سوی شبکه خبری بی بی سی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا طی سخنانی گفته است که کره شمالی یک فروند موشک دوربرد تائپودونگ 2 را مورد آزمایش قرار داده است.

گفته می‌شود این موشک به سمت اقیانوس آرام پرتاب شده و از فراز خاک ژاپن عبور کرده است.

دولت پیونگ یانگ هنوز این پرتاب را تائید نکرده است.

دولت کره شمالی پیشتر اعلام کرده بود که طی روز‌های شنبه تا چهارشنبه هفته جاری یک ماهواره مخابراتی به مدار زمین پرتاب خواهد کرد.[آشفتگی خبری در قبال موشک کره شمالی]

اعلام خبر احتمال پرتاب این موشک نگرانی‌هایی را در غرب برانگیخته زیرا منابع غربی ادعا دارند که پرتاب با توجه به برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی و این مساله که این کشور اعلام کرده است که سلاح هسته‌ای دارد بسیار حساسیت بر انگیز است.

برمبنای همین ادعا وزارت امور خارجه آمریکا پرتاب موشک اخیر را اقدامی تحریک آمیز توصیف و اعلام کرده است که اقدامات مقتضی را به منظور نشان دادن این مساله به کره شمالی که نمی‌تواند امنیت کشور‌های دیگر را با اقداماتی نظیر پرتاب یک موشک مورد تهدید قرار دهد، انجام خواهد داد.

از سویی دیگر نیز دولت کره جنوبی پرتاب این موشک را اقدامی نسنجیده توصیف کرده و لی دونگ کوان از سخنگویان رئیس جمهوری این کشور اعلام کرده است که دولت کره جنوبی مراتب نامیدی تاسف خود را از این پرتاب که تهدیدی جدی برای امنیت شبه جزیره کره و جهان محسوب می‌شود، اعلام می‌دارد.

لی افزود: دولت کره جنوبی به طور قاطعانه و و جدی با این اقدام تحریک آمیز کره شمالی برخورد خواهد کرد. لی در این باره توضیح بیشتری نداد.

تاکئو کاوامورا دبیر اصلی کابینه ژاپن نیز اعلام کرد که کاملا تاسف بار است که کره شمالی این آزمایش موشکی را انجام داده است و ما قویا اعتراض خود را در این باره اعلام می‌کنیم.

کد خبر 78170

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز