با وجود تنش های فزاینده بین پکن و واشنگتن بر سر مسئله تایوان، مسائل اقتصادی و دیگر مسائل دوجانبه و بین المللی، وزارت حمل و نقل آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد این کشور پرواز های بین چین و آمریکا به دو برابر افزایش می دهد.

چین وآمریکا

به گزارش همشهری آنلاین، دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد که ایالات متحده و چین توافق کردند که پروازهای هفتگی میان ۲ کشور را به ۲ برابر تعداد پروازهای کنونی افزایش دهند.

وزارت حمل و نقل آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد دو کشور از ۲۱ شهریور سال جاری هر کدام شش پرواز رفت و برگشت و در مجموع ۱۲ پرواز رفت و برگشت به ۱۲ پرواز موجود اضافه می کنند و تعداد پروازها در هفته به ۲۴ پرواز بین دو کشور افزایش می یابد.

این وزارتخانه افزود که از ابتدای سپتامبر تعداد پروازهای مسافری چینی مجاز برای پرواز به ایالات متحده را به ۱۸ سفر رفت و برگشت هفتگی و از ۲۹ اکتبر نیز تعداد این پروازها را به ۲۴ پرواز در هفته افزایش خواهد داد.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که دولت چین نیز با افزایش مشابهی در تعداد پروازهای شرکت‌های هوایی آمریکایی موافقت خواهد کرد.

پرواز های بین چین و آمریکا با سه شرکت هواپیمایی آمریکایی و شش شرکت هواپیمایی چینی از جمله شرکت های هواپیمایی ملی چین(ایر چاینا)، چین شرقی، چین جنوبی، هاینان، سیچوان و شیامن انجام می شود.

به نوشته رویترز توافق بین واشنگتن و پکن که در بسیاری از جبهه‌ها با هم اختلاف داشته‌اند، پس از آن حاصل شد که چین روز پنجشنبه محدودیت‌های مربوط به بیماری کرونا را در تورهای گروهی برای کشورهای بیشتری از جمله ایالات متحده، ژاپن، کره‌جنوبی و استرالیا لغو کرد.

پس از سفر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در ماه ژوئن به چین، تعامل مستمر وزارت حمل و نقل ایالات متحده و وزارت خارجه این کشور با مقامات چینی این گام مهم رو به جلو را ممکن کرد.

وزارت حمل و نقل ایالات متحده در دستور تائید روز جمعه خود، گفت: هدف اصلی ما ایجاد یک محیط بهبود یافته است که در آن شرکت‌های هواپیمایی هر دو طرف بتوانند به طور کامل از حقوق دو جانبه خود برای حفظ تعادل رقابتی و فرصت‌های عادلانه و برابر بین شرکت‌های هواپیمایی ایالات متحده و چین استفاده کنند.

به نوشته رویترز، ۲۴ پرواز هفتگی هنوز بسیار کمتر از ۱۵۰ پرواز رفت و برگشتی است که قبل از اعمال محدودیت‌های مربوط به همه‌گیری ویروس «کووید-۱۹» در اوایل سال ۲۰۲۰ توسط هر طرف مجاز بود.

این در حالی است که شرکت‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند بر فراز حریم هوایی روسیه به سمت چین پرواز کنند که همین موضوع برخی از مسیرهای پروازی را بسیار طولانی‌تر کرده است.

سازمان هوانوردی غیرنظامی چین (CAAC)، تا این لحظه بیانیه ای صادر نکرده است.

پروازهای چین-آمریکا در طول همه گیری کووید -۱۹ کاهش یافته بود و پس از پایان دوره کرونا در چین، بازار هوانوردی این کشور به تدریج بهبود یافت.

سازمان هوانوردی چین با صدور بیانیه در ماه خرداد از بهبود شتاب پرواز های بین المللی خبر داده بود و تعداد پرواز های بین المللی چین تا اخر تیر ماه به ۳۳۶۸ پرواز در هفته رسید که فقط ۴۴ درصد نسبت به دوران شتاب داشته است.

خبرگزاری شینهوا چین در گزارشی نوشت :در جریان سفر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به پکن در ماه خرداد، مقامات دو کشور بر افزایش تبادلات مردمی و آموزشی توافق رسیدند و در مورد افزایش پرواز های مسافرتی بین شهر های چین و آمریکا به گفت و گو نیز داشتند.

با تصویب افزایش پروازهای مستقیم، قیمت نیز ممکن است کاهش یابد. و چین در روز پنجشنبه اعلام کرد تورهای گروهی خود را به مقصدهای بیشتری از جمله ایالات متحده، ژاپن و استرالیا از سر می گیرد.

«جینا ریموندو» وزیر بازرگانی ایالات متحده گفت : این اقدام پیروزی قابل توجهی برای صنعت سفر و گردشگری ایالات متحده و گامی مهم رو به جلو برای ارتقای نوع مبادله مردم به مردم است که برای روابط دوجانبه ما بسیار مهم است.

وی افزود : ما مایل به سفر گروه های گردشگری چین به آمریکا هستیم.
 

   

کد خبر 779774
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha