همشهری آنلاین: بیشترین قربانیان حمله‌ روزچهارشنبه 17 آبان ارتش رژیم صهیونیستی به بیت‌حانون در شمال به غزه را که طی آن 19 فلسطینی به شهادت رسیدند و 40 تن دیگر زخمی شدند کودکان تشکیل می دهند.

به گزارش خبرگزاری ها، در  ساعات اولیه‌ صبح روزچهارشنبه تانک‌های  ارتش رژیم صهیونیستی به بیت‌حانون در شمال  حمله گستر ده ای انجام دادند.

اظهارات نخست وزیر فلسطین

در پی این جنایت صهیونیست‌ها اسماعیل هنیه در گفت‌وگو با الجزیره از تعلیق مذاکرات مربوط به تشکیل دولت متحد ملی فلسطین خبر داد.

اسماعیل هنیه، نخست وزیر فلسطین، در این گفت‌وگو که در واکنش به جنایات رژیم صهیونیستی در بیت حانون انجام شد، ضمن محکوم کردن این حمله بیان داشت: دولت فلسطین به منظور بررسی اوضاع بیت حانون و حوادث و جنایات وحشیانه امروز، مذاکرات در خصوص تشکیل دولت متحد ملی را به حالت تعلیق در آورده است.

وی هم چنین از اتحادیه‌ عرب خواست تا نشستی فوری را به منظور بررسی جنایات امروز اسراییل در بیت حانون تشکیل دهد.

هنیه حمله به بیت حانون را اقدامی برنامه‌ریزی شده دانست و گفت: ما از اتحادیه‌ عرب و سران کشورهای عربی می‌خواهیم که دست از سکوت برداشته و تصمیم عملی را جهت شکست محاصره فلسطینی‌ها‌، وارد کردن دارو و غذا و فعال کردن اقتصاد فلسطین اتخاذ کنند؛ چرا که سکوت و عدم تحریک، نشانه‌ی تشویق اسراییل به ادامه اقداماتش است.

وی هم چنین از تمامی ملت فلسطین خواست تا در برابر اقدامات وحشیانه‌ی اسراییل بایستند.

هنیه تاکید کرد: من به دلیل لغو محاصره‌ و تقویت دولت کرسی‌ام را ترک خواهم کرد، چرا که خون مردم برای من بسیار پراهمیت‌تر از کرسی نخست وزیری است.

وی هم چنین از کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل خواست تا طی درخواستی از مجمع عمومی سازمان ملل بخواهد که این جنایات را مورد بررسی قرار دهد.

خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره در خصوص تحولات امروز نوار غزه گفت: به دنبال کشتار امروز در بیت حانون، دولت سه روز عزای عمومی در تمامی مناطق فلسطین اعلام کرده است.

وی افزود: همچنین بسیاری از مردم، گروه‌ها و فعالان به خیابان‌ها آمده و تظاهرات‌ و راهپیمایی‌هایی را برگزار کردند. در جریان این تظاهرات‌ها که از سوی فتح و حماس و سایر گروه‌ها برگزار شد و صدای بلندگوها که قرآن پخش می‌کردند نیز شنیده می‌شد.

وی افزود: در برخی از مناطق مردم در حال تشییع شهدا هستند. گردان الاقصی نیز در بیانیه‌ای اعضای خود را به هدف قرار دادن منافع اسراییلی‌ها در داخل و خارج فلسطین دعوت کرد.

از سوی دیگر ایسنا به نقل از خبرگزاری آلمان به نقل از منابع امنیتی فلسطین گزارش داد، یک یگان از ارتش اسراییل طی عملیاتی نظامی در نزدیکی شهر جنین واقع در شمال کرانه‌ی باختری با گروهی از فلسطینی‌ها در داخل یک منزل درگیر شده و پنج تن از فلسطینی‌ها را به شهادت رساندند.

به گفته‌ این منابع، اسراییلی‌ها بدون هیچ هشدار قبلی این منزل را در روستای الیامون در غرب جنین مورد هدف قرار دادند که چهار تن آن از فعالان فلسطینی و یک تن دیگر یک غیر نظامی بوده است.

هم‌چنین در واکنش به جنایت رژیم صهیونیستی و به شهادت رسیدن شمار زیادی از غیر نظامیان فلسطینی از جمله زن و کودک، دولت فلسطین به رهبری حماس امروز پاک شدن اسراییل از روی نقشه را خواستار شد.

خبرگزاری آلمان گزارش داد: غازی حمد، سخنگوی کابینه‌ حماس، در بیانیه‌ای کتبی به خبرگزاری آلمان اعلام کرد که موجودیت اسراییل باید از بین برود چرا که این یک رژیم متشکل از تبهکاران و حیوانات است.

حمد اظهار داشت: جنایات وحشتناک در بیت حانون و جنین از سوی تبهکاران قاتل به رهبری ایهود المرت، نخست وزیر اسراییل، آویگدور لیبرمن، عضو کابینه‌ اسراییل و امیر پرتز وزیر دفاع این رژیم به انجام رسید.

حمد اظهار داشت: جهان باید به سرعت هر چه ممکن علیه این جنایات اقداماتی را به انجام رساند. تنها چیزی که باید فهمید این است که آن‌ها فلسطینیان را می‌کشند و این یک کار عادی برای آن‌هاست.

در همین حال، اسماعیل رضوان سخنگوی حماس، از تمام گروه‌های فلسطینی و در راس آن شاخه‌ نظامی حماس خواست تا عملیات شهادت‌طلبانه در داخل اراضی فلسطین را از سر بگیرند.

نزار رایان، یکی دیگر از مقامات عالی رتبه‌ حماس از فلسطینیان خواست تا در پاسخ به بمباران غزه حملاتی را در سرزمین‌های اشغالی به انجام رسانند.

رضوان در مقابل جمعیتی که در خارج از سردخانه‌ای در بیت حانون تجمع کرده بودند، گفت: واکنش این حملات به زودی می‌آید. اسراییل باید تابوت‌هایش را آماده سازد. انتقام خون شهدا در راه است. ما از مجاهدانمان می‌خواهیم تا عملیات‌های شهادت طلبانه‌یی را در جفا، حیفا، آشدود و هر جایی در این سرزمین را به انجام رسانند.

واکنش محمود عباس

همچنین خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان، قتل‌عام وحشتناک اسراییل را محکوم کرد و نشست فوری شورای امنیت برای رسیدگی به این موضوع را خواستارشد.

عباس در بیانیه‌ای اظهار داشت: ما قویا این جنایت ددمنشانه علیه مردم‌مان در بیت حانون را که علیه کودکان، زنان و افراد مسن به انجام رسید محکوم می‌کنیم. ما از شورای امنیت می‌خواهیم تا فورا این جنایات را متوقف کند. جهان باید فورا واکنش نشان دهد.

رییس تشکیلات خودگردان در یک کنفرانس خبری این حادثه را محکوم کرد و اظهار داشت: اسراییل با این اقدام خود فرصت صلح را از میان برده است و باید تمامی پیامدهای این فاجعه را بپذیرد.

وی افزود: شکی نیست که این جنایات جزو کوچکترین جنایات اسراییل در حق مردم فلسطین است. آن‌ها مطلقا خواهان صلح نیستند و همواره فرصت‌های صلح را از میان می‌برند.

عباس گفت: ملت ما دیگر تحمل صبر را ندارد و باید صدایش را به گوش همه جهانیان برساند و کشورهای اروپایی و جهان باید در قبال آن واکنش نشان دهند.

محکومیت جنایات اسرائیل از سوی سازمان کنفرانس اسلامی

اکمل‌الدین احسان اوغلو، دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی نیز در گفت و گو با شبکه تلیوزیونی الجزیره جنایات اسراییل در بیت حانون را محکوم کرد و اظهار داشت: در طول جنایات اسراییل مشخص می‌شود که اسراییل ظالم و فلسطینی‌ها مظلوم هستند و جهانیان نباید این معادله را فراموش کنند.

وی افزود: جنایات اسراییل بار دیگر ثابت کرد که این دولت ظالم است و همه باید به فلسطینی‌ها در پشت سر گذاشتن مشکلاتشان کمک کنند.

اوغلو در ادامه تحرک سریع جامعه‌ جهانی را برای توقف جنایات اسراییل درفلسطین خواستار شد و از کوفی عنان، دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت خواست تا فعالیت جدی را در این باره آغاز کنند.

واکنش مقامات فلسطینی

صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد سازمان آزادی بخش فلسطین نیز آمریکا و جامعه‌ی جهانی را مسوول پیامدهای حملات نظامیان اسراییلی به ملت فلسطین دانست و با زشت و ناپسند خواندن حادثه صبح امروز در بیت حانون گفت: واکنش‌های منطقه‌یی و جهانی در قبال این مساله در سطح مطلوبی نیست و این موجب تعجب و شگفتی می باشد. معتقدیم این گونه واکنش‌ها اسراییل رابه ادامه اقدامات خصمانه‌اش علیه مردم بی‌دفاع تشویق می‌کند.

نبیل ابوردنیه، سخنگوی رییس تشکیلات خودگردان نیز در گفت و گو با شبکه‌ی الجزیره با محکوم کردن کشتار بیت حانون اظهار داشت: شکی نیست که این اقدامات تاثیر منفی بر فلسطین و بلکه تمام منطقه و حتی جهان خواهد داشت.

وی در ادامه از جامعه‌ی جهانی و اتحادیه‌ی عرب درخواست کمک کرده و از شورای امنیت سازمان ملل نیز تشکیل جلسه فوری را جهت بررسی حوادث غزه خواستار شد.

ردینه همچنین تلاش فعال جوامع عربی را در این زمینه خواستار شد و در واکنش به اظهارات اسماعیل هنیه مبنی بر به تعلیق درآوردن مذاکرات مربوط به تشکیل دولت متحد ملی گفت: این مذاکرات در شرایط حساس فعلی باید ادامه یابد چرا که به این شیوه می‌توان در جهت حفظ منافع ملت و توقت حملات و تجاوزکاری‌های اسراییل گامی موثر برداشت.

وی در ادامه یکپارچگی مردم فلسطین را در برابر اقدامات اسراییل خواستار شد و گفت: پیام ملت فلسطین به اسراییل و جهانیان این است که ملت فلسطین ملتی شکست ناپذیر است که هرگز دست از مبارزه و مقاومت بر نمی‌دارد.

خبرنگار شبکه‌ی تلویزیونی الجزیره نیز به نقل از مقامات اسراییلی اعلام کرد که تل آویو حملات نظامی‌اش را در نوار غزه تا زمان توقف پرتاب راکت‌های فلسطینی به اسراییل ادامه خواهد داد.

وی در ادامه به استقرار ده‌ها خودروی نظامی اسراییل در مناطق مختلف غزه و شرق بیت حانون اشاره کرد و گفت: مردم زیادی از نواحی مختلف فلسطین بنا بر دعوت گروه‌های فلسطین و برای اعلام شدت انزجار و خشم خود از اقدامات اسراییل تظاهرات‌هایی را برپا کرده‌اند.

خبرنگار الجزیره درخصوص واکنش مردم به اظهارات هنیه درباره تعلیق مذاکرات مربوط به تشکیل دولت گفت: تمامی گروه‌ها و مردم فلسطین خواهان ادامه مذاکرات هستند.

امیر قطر نیز در تماس با هنیه این جنایت را محکوم کرد و به وی تسلیت گفت.


 خالد مشعل: آتش‌بس با اسراییل خاتمه یافت

خالد مشعل، رییس دفتر سیاسی حماس در کنفرانس مطبوعاتی در دمشق در واکنش به جنایت‌های رژیم صهیونیستی به شمال نوار غزه تاکید کرد: مبارزان حماس به حملات غزه با عمل پاسخ خواهند داد نه حرف.

خالد مشعل با تاکید بر ادامه‌ مقاومت‌ فلسطین تاکید کرد که آتش‌بس با اسراییل پایان یافته و مبارزان حماس جنگ با اسراییل را از سرخواهند گرفت.


وی گفت: آتش‌بس با اسراییل در پایان سال 2005 به پایان رسید و درگیری مسلحانه مجددا از سر گرفته می شود.

مشعل افزود: بیت حانون که همواره شاهد کشتارها و جنایت‌های رژیم صهیونیستی بوده است نماد یک شهر مقاوم است و ما در جنبش حماس و دیگر اعضای گروه‌های فلسطینی همواره اعلام می‌کنیم که در کنار مردم این منطقه به مبارزات خود و مقاومت ادامه خواهیم داد تا جایی که به اشغال پایان دهیم.

مشعل تاکید کرد: اسراییل همواره در حملات مختلفش به نوار غزه و کرانه‌ باختری از حمایت آمریکا برخوردار بوده است، اما ما اعلام می‌کنیم که المرت هرگز نمی‌تواند به منظور دستیابی به طرح‌های سیاسی‌اش از طریق تجاوزات فلسطین و ریختن خون فلسطینی‌ها موفق شود و تمام این کارها در واقع پایان کار المرت را نزدیکتر می‌سازد.

مشعل در ادامه افزود: آمریکا و جامعه‌ی جهانی با سکوت و نوعی همدستی با اسراییل به طور علنی از حملات اسراییل حمایت می‌کنند. مساله‌ی بعدی که باید مطرح کنم این است که با توجه به این تجاوزات باید به رهبران جهان به خصوص کشورهای اسلامی و عربی این هشدار را بدهم که ما همه در یک ورطه از بحران قرار گرفته‌ایم. در واقع اگر سکوت و همدستی جامعه‌ی جهانی و حمایت آمریکا و ناتوانی کشورهای عربی نبود اسراییل هرگز نمی‌توانست به تجاوزاتش ادامه دهد.

رییس دفتر سیاسی حماس تصریح کرد: آن‌ها همواره از طریق تجربیات جنایی خودشان بر روی ملت فلسطین سعی در دستیابی به اهداف خود دارند اما از نظر ما این جنایت‌ها به هیچ وجه قابل توجیه نیست و حماس هرگز با شروط کمیته‌ی کاری چهارجانبه و به رسمیت شناختن اسراییل موافقت نخواهد کرد. در واقع این حق هر دولتی است که برای برقراری صلح با کشور همجوارش شروطی داشته باشد.

مشعل تاکیدکرد: ‌آمریکا و صهیونیست‌ها هرگز نمی‌توانند اراده‌ی ملت فلسطین را تضعیف سازند چرا که اراده‌ی این ملت در برابر هرگونه چالشی می‌ایستد.

وی در ادامه از تمام کشورهای عربی و اسلامی از جمله شخصیت‌های دینی جهان ، علما و دانشمندان کشورهای مختلف خواست تا به اعمال فشار به آمریکا در خصوص ادامه‌ی محاصره‌ی فلسطینیان پاسخ دهند، چرا که این محاصره‌ی اقتصادی منجر به نامساعد شدن اوضاع فلسطین و گرسنگی کودکان فلسطینی شده است.

مشعل گفت: در واقع شخصیت‌های جهانی باید از طریق یک تصمیم فوری و طرحی صحیح بر شکستن این محاصره اقدام کنند.

وی بار دیگر از تمام سازمان‌ها و کشورهای عربی خواست تا در جهت برداشتن این محاصره وارد عمل شوند.

رییس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد: تنها و بهترین واکنش و تاثیرگذارترین راه‌حل در قبال تجاوزات اسراییل، مقاومت است و به رغم اوضاع نامساعد فلسطین ما انتقام تمام قربانیان را خواهیم گرفت. در واقع این کشتارها ما را تضعیف نساخته بلکه ما را قوی‌تر و متحد‌تر می‌سازد.

خالد مشعل ادامه داد: ما خواهان تشکیل دادگاه جنایت‌های جنگی جهانی برای مجازات مقامات اسراییلی و در راس آن ایهود المرت، دان حالوتس، امیر پرتز و آویگدور لیبرمن به علت کشتارهای هر روزه‌شان در فلسطین هستیم.

وی در ادامه از شاخه‌ی نظامی تمام گروه‌های فلسطینی خواست تا به تجاوزات اسراییل پاسخ واقعی دهند.

مشعل خاطرنشان کرد: وجود جنبش حماس در راس دولت هرگز آن را از مقاومت باز نمی‌دارد، البته ما برای برداشتن محاصره‌ی اقتصادی و بستن مرزها که از سوی اسراییل صورت می‌گیرد نه تنها نیازمند حمایت‌های مالی کشورها بلکه نیازمند حمایت‌های نظامی آن‌ها نیز هستیم.

مشعل هم‌چنین با اشاره به دیدار خود با عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه‌ عرب در دمشق گفت: به رغم آن که من به ضعف و دو دستگی امت عربی اشاره کردم، اما نتایجی که از گفت‌وگوهای من با موسی به دست آمده است نشان می‌دهد که مطمئنا این امت عربی در قبال تجاوزات اسراییل به فلسطین سکوت نخواهد کرد و از حقوق ملت فلسطین دفاع خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر آنکه آیا شما رسما در این سخنرانی خود حکم از سرگیری مبارزات مسلحانه را صادر کرده‌اید، گفت:‌ معادله‌ عجیبی است من هرگز چنین سخنی را با چنین کلماتی نگفته‌ام من می‌گویم ما قربانی هستیم و از حقوق خودمان دفاع می‌کنیم ما در یک جنگ ناعادلانه در برابر یک دشمن قدرتمند قرار گرفته‌ایم و همان طوری که از سابق می‌دانید شعار هر شهروند فلسطینی این است "من مقاومت می‌کنم بنابراین زنده‌ام."

وی هم‌چنین گفت:‌ صدای طبل‌های جنگ همیشه از دولت اسراییل به گوش رسیده است. این دولت جنگ نامشرعی را علیه لبنان آغاز کرده است و اینک روزنامه‌های اسراییلی از آمادگی این رژیم برای آغاز جنگ جدیدی در تابستان آینده علیه سوریه سخن می‌گویند.

وی هم‌چنین تصریح کرد: جنایت‌های وحشیانه‌ی اسراییل از همان آغاز تاسیس تا به امروز یعنی ده‌ها سال علیه امت عربی ادامه دارد و این امت امروز حق دارد که رهبران جنایتکار دولت اسراییل را به خاطر تمام جنایت‌هایی که مرتکب شده‌اند به یک دادگاه بین‌المللی معرفی کند. مقاومت فقط حرف نمی‌زند بلکه عمل می‌کند.

کد خبر 7769

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز