حمید ضیایی پرور: 2دهه بعد از ابداع وب توسط تیم برنرزلی، حالا می‌توان به جرات از عصر ماورای وب یا وب‌2، وب 3، وب معنایی یا آنطور که سبیت 2009 ابداع کرده از عصری جدید به نام «‌وبسایتی‌» (Webciety) سخن گفت

عصری که در آن تعاملات اجتماعی، شبکه‌سازی‌ و محتواهای به هم زنجیر شده بخش اصلی آن را تشکیل می‌دهند. حالا می‌توان گفت که حتی عصر اطلاعات (Information Age) مانوئل کاستلز نیز دچار دگرگونی‌هایی به لحاظ تکنیکی و محتوایی شده است.

فناوری‌هایی که امروز در فضای سایبر به خدمت بشر در‌آمده‌اند این امکان را فراهم کرده‌اند که خودرو، خانه، کیف، میز کار، باغچه و مزرعه و به‌طور کلی تمام محیط اطراف فرد را به هم پیوند دهند.

فناوری‌های RFID یا سیستم شناسایی هویت بر مبنای امواج رادیویی، سیستم‌های رد‌یاب یا ترکینگ و مسیر‌یاب یا نویگیتور‌ها، سیستم‌های موسوم به اینترنت چیزها و آنطور که اینتل در بیانیه مطبوعاتی 2009 از آن نام برده اینترنت همراه Embedded Internet در کنار فناوری‌های مخابراتی و ارتباطات راه دور، سیستم‌های موقعیت یاب جهانی GPS و سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی GIS همه و همه با سرعتی باور نکردنی ما را در خود احاطه کرده‌اند. چیزی نمانده که ما خود نیز به بخشی از شبکه تبدیل شویم.

در این فضای به شدت یکپارچه‌شده و به هم پیچیده، شبکه‌ای بزرگ از ارتباطات اجتماعی در حال شکل‌گیری است؛ شبکه‌ای از علایق همسان، دیدگاه‌های همسو؛ سلیقه‌های شبیه به هم و نیازهای مشابه باعث شده تا زنجیره‌هایی متجانس و در عین حال متناوب از انسان‌ها شکل بگیرد.

سمبل یک چنین شبکه‌هایی وب‌سایت‌هایی مانند فیس‌ بوک و مای اسپیس هستند که به سرعت در حال تبدیل شدن به پر‌بیننده‌ترین وب‌سایت‌های اینترنتی در جهان هستند.

در کنار این سایت‌ها، وبلاگ‌ها، میکروبلاگ‌ها، سامانه‌های پیام‌رسان فوری یا چت همزمان، ویکی‌ها، سایت‌های به اشتراک‌گذاری اطلاعات مانند فلیکر، یوتیوب، میل گروپ‌ها و وب سایت‌های انتشار دسته‌جمعی اطلاعات و لینک‌ها در حال رشدی سرسام‌آور هستند و صاحبان نسل یک وب با نگاهی حسرت‌بار عبور سریع این وب‌سایت‌ها از حرکت لاک‌پشتی خویش را نظاره‌گر هستند.

حتی رسانه‌های چاپی تنها با اتخاذ رویکردی سایبری به حفظ و ادامه بقا در آینده امید بسته‌اند و به همین دلیل هر‌چه بیشتر از نظر فرم و محتوا به این‌گونه جدید از حامل‌های اطلاعاتی نزدیک می‌شوند.

با اینکه از فردا سیستم اطلاع‌رسانی مکتوب کشور به‌مدت تقریبا  یکی دو هفته در تعطیلی کامل به سر می‌برد اما با وجود 23‌میلیون کاربر اینترنت در کشور و رشد گسترده سیستم اطلاع رسانی وبلاگی و شبکه‌های اجتماعی آن‌لاین می‌توان گفت که در مقایسه با عصر
ما قبل اینترنت، تا حد زیادی بار اطلاع رسانی و اطلاع‌گیری در کشور بر دوش این فناوری گذاشته شده و خلأ مذکور تا حدی پر می‌شود.

در سیستم اطلاع‌رسانی عصر سایبر مردم منبع خبر و اطلاع هستند و شبکه‌های اجتماعی آن‌لاین بستر و حاملی برای انتشار و انتقال اخبار و اطلاعات به شمار می‌روند. فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی قادرند بخشی از مسئولیت فراموش‌شده سیستم سنتی اطلاع‌رسانی را بر عهده بگیرند؛

هر چند این شیوه، اقتضائات، ضعف‌ها و کاستی‌های خاص خود را دارد. اما مطمئنا امروز دیگر کسی در بی‌خبری مطلق به سر‌نخواهد برد و دریچه جادویی اینترنت راهی به سوی دنیای اطلاعات باز کرده است

کد خبر 77437

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز