بعد از دستفروشان که به دلیل مشکلات اقتصادی معابر اصلی شهر را تسخیر کرده‌اند، حالا وانتی‌های میوه فروش گوشه و کنار بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی می‌ایستند و بر ترافیک سنگین تهران دامن می‌زنند؛ پدیده‌ای که کم کم در حال تبدیل به معضلی بزرگ و خطرناک است.

وانتي

گروه شهری همشهری آنلاین: هوا گرم است، خیلی گرم؛ خیابان‌ها شبیه سراب بی‌پایان شده‌اند؛ یکی دو متر جلوتر فقط می‌توان حرارت زیادی را دید که از کف آسفالت بیرون می زند و ماشین‌هایی که رانندگان آن کلافه و سردرگم، فرمان ماشین را این طرف و آن طرف می‌گیرند تا دو متر جا برای فرار از ترافیک پیدا کنند. همه مسافران می‌دانند که ترافیک چهارراه سیروس را که رد کنند، بقیه‌اش خلاصی است از گرما و ترافیک اما مدتی است پایان خوش این داستان تغییر کرده و تبدیل به غصه غم‌انگیز شده است.

چند متر جلوتر از چهارراه سیروس به سمت پل ری، ترافیک سنگین، ماشین‌ها را مانند پازلی نامرتب کنار هم قرار داده، اوایل محلی‌ها و کسانی که این خیابان، مسیر عبور و مرور هرروزشان است، حدس می‌زدند که باز هم یک موتورسوار عجول تصادف کرده یا یک تاکسی فرسوده، رادیاتورش جوش آورده اما وقتی بعد از یک ربع تا نیم ساعت که ماشین‌ها مورچه‌وار به زیر پل ری می‌رسند، واقعیت مانند پتکی بر سرشان فرود می‌آید. بله! بالاخره وانتی‌ها پایشان به این معبر مهم و حساس هم باز شد و این شروع یک ترافیک تلخ برای گذری است که بازار بزرگ تهران را به یکی از اتوبان‌های اصلی شهر وصل می‌کند.

اوایل کل ترافیک زیر سر دو وانتی بود که اولی خرما می‌فروخت و دومی پنیر لیقوان اما بعد از چند هفته وانتی‌های دیگری که میوه می‌فروشند هم به آنها اضافه شدند و بدین ترتیب قطار وانتی‌ها از پل ری تا پل شهید محلاتی راه افتاد.

تسخیر زیرپوستی حاشیه بزرگراه‌های تهران توسط وانتی‌ها | مردم شاکی؛ ترافیک زیاد و وانتی‌ها بی‌تفاوت

پای وانتی‌ها به شورای شهر باز شد

حالا ترافیک این محور از چهارراه سیروس تا بعد از پل محلاتی که در حالت عادی سه تا چهار دقیقه بود تبدیل به ترافیک ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای شده است. حجم ترافیکی که در این خروجی مهم بازار بزرگ تهران شکل گرفته، به حدی است که عضو شورای شهر تهران هم در صحن علنی شورا به آن واکنش نشان داد.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شاهد ترافیک سنگین و آلودگی صوتی به واسطه حضور وانت‌بارها معابر مختلف منطقه ۱۲ هستیم، گفت: شهرداری آماده است که هر گونه ساماندهی را در این خصوص انجام دهد اما باید پلیس راهور هم وارد شود.

تکرار داستان در اغلب معابر

اما مسئله حضور پرشمار وانتی‌ها محدود به بزرگراه شهید محلاتی نیست، حالا وانتی‌ها در حاشیه بسیاری از بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی شهر اطراق می‌کنند و به ترافیک کلافه کننده تهران دامن می‌زنند. مانند دشت‌آزادگان بعد از پل جوادیه در منطقه ۱۶ که وانتی‌ها از ماهی زنده تا جعبه ابزار و هندوانه می‌فروشند و ترافیک به سمت پل حق شناس و خیابان عباسی و نواب را زیاد کرده‌اند. بعضی از این وانتی‌ها بیش از پنج سال است که در این معبر می‌ایستند و برایشان ترافیکی که خلق می‌کنند، اصلا مهم نیست. « ما گوشه بلوار وایسادیم و دو تا ماشین هم به خاطر ما ترمز می‌کنند که فکر نکنم باعث ترافیک بشن.» این را یکی از وانتی‌ها می‌گوید و با اخم زیاد نشان می‌دهد که نباید سوال بیشتری بپرسم. محدوده خیابان هلال‌احمر در این منطقه هم با این بحران روبرو است، خیابانی با پهنای کم که نصف آن در قرق وانتی‌هایی است که از ساعت ۵ عصر تا پاسی از شب حضور دارند و تا میدان رازی مانند دانه‌های تسبیح کشیده شده‌اند.

۲۸ هزار نفر شهروندان از وانتی‌ها شاکی‌اند

حضور پررنگ و آزاردهنده وانتی‌ها در سطح شهر به حدی است که در تماس‌های مردمی با سامانه ۱۳۷ هم این موضوع جزو ۱۰ گلایه اصلی شهروندان تهرانی است. در فروردین و اردیبهشت امسال ۵ هزار و ۱۵۰ تماس مردمی با ۱۳۷ شده که مردم از سد معبر دستفروش و وانتی در سطح شهر گلایه داشتند. همچنین در سال ۱۴۰۱ نیز ۲۳ هزار و ۱۸۹ پیام مردمی در سامانه ۱۳۷ ثبت شده که از حضور پرشمار دستفروشان و وانتی ها در سطح شهر گلایه داشتند.

تسخیر زیرپوستی حاشیه بزرگراه‌های تهران توسط وانتی‌ها | مردم شاکی؛ ترافیک زیاد و وانتی‌ها بی‌تفاوت

سید محمد آقامیری، عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در گفتگو با همشهری آنلاین درباره این موضوع گفت: متاسفانه پدیده حضور وانتی‌ها در معابر اصلی مانند بزرگراه‌ها یکی از معضلاتی است که در تهران وجود دارد و باید آن را حل کنیم.

او افزود: در شورای شهر تهران این معضل بررسی شده و از مدیریت شهری خواستیم که برای رفع این سد معبر که باعث خلق ترافیک سنگین می‌شود، فکری کند. البته پلیس راهنمایی و رانندگی نیز باید در این زمینه ورود پیدا کند و مشکل را حل کند.

در چند روز گذشته، دستفروشانی که در محدوده چهارراه ولیعصر (عج) سالیان زیادی سدمعبر کرده‌ بودند، ساماندهی شدند، باید دید که آیا در مورد وانتی‌ها هم این اتفاق می‌افتد یا نه؟

کد خبر 774202
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha