در حین ساخت و ساز در مرکز فرهنگی بنیاد استاوروس نیارخوس در آتن، اسکلت‌هایی غل و زنجیرشده متعلق به یونان باستان کشف شد و باستان‌شناسان مشغول مطالعه روی آن هستند.

اسکلت یونان باستان

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از گریک‌ریپورتر، باستان‌شناسان در حال مطالعه اسکلت‌های غل و زنجیرشده یونان باستان هستند که در گورستان باستانی در سال ۲۰۱۶ در شهر بندری فالیرو پیدا شده‌اند. نتایج این تحقیق می‌تواند به درک ظهور دولت‌شهر آتن کمک کند. 

گورستان فالیرو یکی از بزرگ‌ترین مکان‌هایی است که در یونان کاوش شده است. این گورستان حاوی بیش از ۱۵۰۰ اسکلت یونان باستان است که قدمت آن‌ها به قرن‌های ۸-۵ قبل از میلاد باز می‌گردد.

اسکلت‌های افرادی که دست‌هایشان را در گورهای دسته‌جمعی بسته‌اند، برای درک سیاست‌های آتن در آن زمان و چگونگی تاسیس دولت‌شهر مهم تلقی می‌شود. کاوش‌ها در قبرستان فالیرو حدود یک قرن پیش آغاز شد. با این حال، کار در مقیاس بزرگ بین سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ توسط دپارتمان آثار باستانی وزارت فرهنگ یونان به رهبری استلا کریسولاکی باستان‌شناس انجام شد.

چندین اسکلت متعلق به یونان باستان مورد بررسی قرار گرفتند. رقومی‌سازی سوابق میدانی باستان‌شناسی، عکس‌ها و نقشه‌ها نیز انجام شده است. با این حال، حفظ و تجزیه و تحلیل باید توسط متخصصان باستان‌شناسی زیستی و انسان‌شناسی قانونی انجام شود.

این گزارش می‌گوید اسکلت‌های پیدا شده به روش‌های مختلف دفن شده‌اند. بیشتر آن‌ها در گورهای گودالی ساده دفن شدند، اما تقریبا یک سوم، نوزادان و کودکانی هستند که در کوزه‌های بزرگ دفن شده‌اند. حدود ۵ درصد از بقایای یافت‌شده مربوط به افراد سوزانده‌شده است، و چند گور صندوقی با ردیف‌های سنگی وجود دارد. یک نفر هم در قایق چوبی که به عنوان تابوت استفاده می‌شد، دفن شده است. 

اسکلت‌های غل و زنجیر شده محققان را متحیر کرده، چرا که موارد بسیار کمی از مرگ با غل در جهان باستان وجود دارد. این‌ مورد می‌تواند علامت مجازات یا بردگی باشد. بررسی و تجزیه و تحلیل ۱۵۰۰ اسکلت توسط زیست‌باستان‌شناسان و زمین‌باستان‌شناسان فرآیندی زمان‌بر و پرهزینه است و بودجه قابل توجهی هم برای آن نیاز است. 

تیم تحقیقاتی معتقد است که تجزیه و تحلیل اسکلت‌ها می‌تواند دریچه‌ای به زمان حساس در تاریخ یونان باستان، درست قبل از ظهور دولت‌شهر به ما بدهد. چهار هدف اصلی در رابطه با حفاظت از اسکلت‌ها مطرح شده است. هدف اول، بررسی بقایای غل و زنجیر شده و سایر دفن‌های متفاوت، از جمله گورهای جمعی است و تعیین اینکه آیا آن‌ها قربانی تحولات سیاسی پیش از ظهور دموکراسی آتن هستند یا خیر.

بیشتر بخوانید:

دوم، گور و بازمانده‌های کودکان برای یادگیری بیشتر در مورد دوران نوزادی و کودکی در دنیای باستان تجزیه و تحلیل می‌شود. به دست آوردن دانش بیشتر درباره رژیم غذایی مردم در این شهر باستانی هدف سوم است، و همچنین تعیین اینکه آیا مردم به بیماری‌هایی که به راحتی از طریق ملوانان و سایر مسافران از سرزمین‌های دور منتقل می‌شوند، مبتلا شده‌اند یا خیر.

هدف نهایی روشن کردن نظام طبقاتی در آتن باستان با بررسی اثاثیه قبرها و شیوه‌های تدفین است. 

کد خبر 774160
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 19
  • اذرگون IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    30 0
    بدبخت ها دستها بالای سرشون بسته شده معلوم نیست زنده به گور شدن
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    28 2
    زنده به گور شدن😱
  • سیف ،دلفان. IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    26 20
    این جماعت عادتشونه دنبال خر مرده می‌گردن پالونشو ببرن،فردای روزگار نگن اینارو لشکریان خشایار شاه کشتن، داستان قرامت پیش بکشن و دارایی‌های ایران را تو اروپا،بلوکه کنن!،خودشون هم قاضین هم شاکی !،همیشه حق به جانب تشريف دارن،مثلن اروپای متمدنن!واسه انسانها ابدا ارزش قائل نبودن ونیستن،فقط منافع خودشون.
  • ایرانی IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    20 7
    دو تا نکته اول اینکه دهان همشون بازه.دوم اینکه پاهاشون هم بازه.فقط دستها بسته است.
  • ناشناس IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    28 11
    همون دموکراسی هم از ایران به یونان رفته.تمدن یونان همش وحشی بازی بوده.تمام متون علمیشون مربوط به بعد قرن۴ میلادی هست اصلا معلوم نیست همون سقراط و ارسطو هم واقعی باشن
  • بیچاره IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    21 18
    کاش من جای اینا بودم خوش به حالشون
  • Mahan IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    21 5
    به چند دلیل می توان اظهار نظر کرد که این اشخاص زنده به گور شده بودند. ظاهرا این اشخاص زنده در تابوتی بزرگ دسته جمعی دفن شده بودند. بسته بودن دست ها از بالای سر و باز بودن پا های اسکلت های کشف شده نشان دهنده غل و زنجیر شدن این اشخاص می باشد که یکی از دلیل های زنده به گور شدن می تواند اشاره به همین موضوع باشد. کشیدگی Maxilla و Mandible (باز بودن فک و دهان) این اشخاص و فاصله های متغیر آنها نسبت به هم نشان دهنده اقداماتی مثل فریاد زدن یا تقلا قبل از مرگ بوده است که دلیل دوم زنده به گور شدن این اشخاص را تاکید می کنند. دلیل سوم حاکی از آن است که این افراد دقیقا شبیه به هم دفن شده اند. همچنین می توان اظهار نظر نمود که زمان دقیق مرگ پس از دفن نیز حدود 30 دقیقه و به علت ایست قلبی می باشد زیرا اشخاص حالت های خود را هنگام تقلا حفظ نموده اند.
  • هادی IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    42 1
    ای داد خدا
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    6 15
    اینها نیروهای ایرانی اسیر شده هستنذ
  • رضا IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    13 1
    قطعا یا زنده به گور شدند یا به طرز فجیعی کشته شدن،چون دهن همشون بازه😔
  • مسلم احمدی IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    3 15
    مدعیان انسانیت وبشریت ،غربگرایان کجاهستند