گروهی از دانشمندان مالزیایی به سرپرستی سیتی فوزیه توها به تازگی با تلفیق یادگیری ماشین و فرآیندهای موجود در طبیعت، یک ابزار مسیریابی به نام «رو ویژن» ساخته‌اند که می‌تواند نقش بسزایی در کمک به نابینایان داشته باشد.

hornet bee - زنبور

به گزارش همشهری آنلاین، در این ابزار، الگوریتم تقلید از سیستم‌های همکاری گروهی و جمعی که از زندگی جمعی حشرات برگرفته شده، به کار گرفته شده است.

دستگاهی را در نظر بگیرد که پس از برخورد با موانع، تجربه کسب می‌کند و بار بعدی آن مانع را دور می‌زند. یادگیری ماشین یکی از شاخه های هوش مصنوعی است که با همین دستگاه‌ها سروکار دارد. این رایانه‌های کوچک، خودشان با اتفاقاتی که از سر می‌گذرانند، یاد می‌گیرند و تجربه می‌اندوزند.

در این الگوریتم، سیگنالی واحد برای همه اعضای گروه قابل فهم است ودر نتیجه ضمن دریافت راهنمایی توسط کاربر، موقعیت اعضای گروه نیزبا آن پیش‌بینی می‌شود. به این ترتیب، کاربر این ابزار سفری ایمن در مسیرهای ناشناخته خواهد داشت و از برخورد با موانع ساکن در امان خواهد بود. این پژوهشگران همچنین از دو روش ترکیبی یادگیری ماشینی استفاده کرده‌اند تا قابلیت شناسایی موانع متحرک توسط این ابزار را تا ۹۳ درصد افزایش دهند.

الهام گرفتن ابزار این پژوهشگران از طبیعت، تنها به الگوریتم‌های مسیریابی محدود نمی‌شود؛ نسل سوم این ابزار به نام رو ویژن ۳ برگرفته از ساختار ماهیچه‌ای عضلانی حلزون است. این ابزار از حسگر لیدار (فناوری سنجش از راه دور که با تاباندن لیزر به هدف و تجزیه و تحلیل نور بازتاب‌شده، فاصله را اندازه می‌گیرد) استفاده می‌کند. قابلیت‌های رو ویژن با کمک روش بهینه‌سازی دوگانه هوش مصنوعی تقویت شده است تا به شکل بهتری مسیر دقیق‌تر و کوتاه‌تر را برای رسیدن کاربر به مقصد بیابد.

بیشتر بخوانید:

سیتی فوزیه توها دانشیار دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی به دلیل ساخت و توسعه این ابزار دستیار هوشمند سفر برای نابینایان و کم‌بینایان بر مبنای هوش مصنوعی و بر گرفته از طبیعت یکی از منتخبان سومین دوره رقابت علمی کنز در شاخه هوش مصنوعی و ارتباطات و اطلاعات بود و مورد تقدیر قرار گرفت.

کد خبر 766052

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha