چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان حفاظت محیط زیست موظف شده است به تهیه و برنامه‌ریزی به منظور تحقق استانداردهاى هواى پاک اقدام کند.

دولت در جهت کاهش آلودگى هواى کلانشهرها و رسیدن به استانداردهاى جهانى در این زمینه، تصمیمات جدیدى اتخاذ کرده است که بر اساس آن علاوه بر تشکیل کارگروه کاهش آلودگى هوا، وظایف یاد شده به عهده سازمان حفاظت از محیط زیست قرار گرفته است. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانى دولت، وزیران عضو کمیسیون امور زیر بنایی، صنعت و محیط زیست دولت بنا به پیشنهاد مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت برنامه‌ریزى و نظارت راهبردى ریاست جمهورى و وزارتخانه‌هاى نفت، صنایع و معادن، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و ترابرى و کشور، آیین‌نامه اجراى بند الف ماده (۶۲) قانون برنامه چهارم توسعه را تصویب کردند.

بر اساس ماده (۶۲)قانون برنامه چهارم توسعه دولت مکلف است در طول برنامه چهارم، میزان آلودگی هوای شهرهای تهران، اهواز، اراک، تبریز، مشهد، شیراز، کرج و اصفهان را در حد استاندارد مصوب شورای عالی حفاظت محیط زیست کاهش دهد و در طول برنامه چهارم، تمهیداتی اتخاذ کند که خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده کشور از رده خارج شوند.

بر اساس این مصوبه، سازمان حفاظت محیط زیست موظف شده است تا پایان برنامه چهارم توسعه با همکارى وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به تهیه استانداردهاى هواى پاک اقدام و به تصویب شوراى عالى حفاظت محیط زیست برساند.

بر این اساس،‌ به منظور کاهش آلودگى هوا در شهرهاى تهران، اهواز، اراک، تبریز، مشهد، شیراز، کرج و اصفهان کارگروهى به ریاست استاندار و با عضویت مدیران کل استانى وزارتخانه‌های نفت، صنایع و معادن، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و ترابری، ارتباطات و فناورى اطلاعات و روساى معادن، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و ترابری، ارتباطات و فناورى اطلاعات و روساى سازمان‌هاى حفاظت محیط زیست و صدا و سیما، معاون پلیس‌راهنمایى و رانندگى ناحیه نیروى انتظامی، رییس دانشگاه علوم پزشکى مرکز استان و شهردار هر یک از شهرهاى یادشده تشکیل خوهد شد تا با تدوین طرح‌ها و روش‌هاى کوتاه مدت و میان مدت، راهکارهاى مناسب و اجرایى در جهت کاهش موثر و سریع آلودگى هواى شهرهاى یادشده را از طریق دستگاه‌های مربوط به اجرا درآورند.

این کارگروه موظف است نسبت به تهیه و یا بازنگرى برنامه جامع کاهش آلودگى هوا اقدام و آن را به تصویب شوراى برنامه‌ریزى و توسعه استان برساند.

همچنین بر اساس این مصوبه، معاونت برنامه‌ریزى و نظارت راهبردى ریاست جمهورى موظف شده است اعتبار خاصى را براى اجراى طرح‌ها و برنامه‌هاى مصوب کارگروه مذکور در بودجه سالانه دستگاه‌هاى مربوط پیش‌بینى کند.

بر این اساس، معاونت راهنمایى و رانندگی نیروى انتظامى جمهورى اسلامى ایران موظف است گزارش عملکرد اقدامات انجام شده درخصوص برخورد قانونى با خودروهاى دودزا را هر شش ماه یک بار به مرجع ذى‌صلاح ارائه کند.

سازمان هواپیمایى کشورى نیز موظف شده است نسبت به نظارت و رعایت استانداردهاى اجبارى در ناوگان حمل و نقل هوایى کشور، در چارچوب استانداردها و ضوابط بین‌المللى در بخش‌ آلاینده‌هاى صوتى و هوایی، اقدامات لازم را پیگیری کند. [مفاهیم: آلودگی صوتی چیست؟]

طبق این مصوبه، براى تشویق انتقال واحدهاى تولیدى و صنعتى آلاینده مستقر در محدوده شهرهاى یادشده، تمهیداتى از قبیل تغییر کاربرى عرصه و اعیان کارخانه‌هاى انتقالی، طبق ضوابط مصوب طرح‌هاى توسعه و عمران و خرید حق امتیاز، حق اشتراک و سایر امتیازات مربوط به انشعاب گاز، آب، برق و تلفن محل قبلى واحد مربوط به قیمت عادلانه روز و یا انتقال امتیازات یادشده به متقاضیانى که صاحب امتیاز معرفى مى‌کند در اسرع وقت و بدون مطالبه وجه از سوى وزارتخانه‌هاى نفت، نیرو و ارتباطات وفناورى اطلاعات در نظر گرفته شده است.

بر اساس این مصوبه، وزارت نفت مکلف است با هماهنگى دستگاه‌هاى مربوط و در چارچوب برنامه‌هاى اجرایى خود، دراجراى کاهش آلودگى هواى ۸ شهر آلوده کشور، گاز طبیعى مورد نیاز نیروگاه ها و واحدهاى تجاری، خانگی، صنعتى وخودروهاى گازسوز (با اولویت حمل و نقل عمومی) را درحد امکان در تمام فصول سال بخصوص فصل‌هاى سرد که افت فشار گاز رخ می‌دهد، تا پایان برنامه‌ پنجم توسعه، تامین کند.

بر این اساس،‌ واحدهاى تولیدى و صنعتى موظفند نسبت به انجام پایش در واحدهاى صنعتى اقدام کنند و وزارتخانه‌هاى نفت و نیرو نیز موظفند به طور مشترک تا بررسى فنى و اقتصادى لازم و انجام سرمایه‌گذارى در شهرها، با اولویت شهرهاى آلوده و شهرک‌هاى صنعتی، نسبت به تامین بخشى از مصارف حرارتى با استفاده از حرارت بازیافت شده در نیروگاه‌هاى حرارتى اقدام کنند.

پرویز داوودى - معاون اول رئیس‌جمهوری - این تصویب‌نامه را پس از تایید محمود احمدی نژاد - رئیس جمهوری - براى اجرا ابلاغ کرده است.

کد خبر 76473

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز