چند سال پیش خبری جالب رسانه‌های ایرانی را فرا گرفت. در این خبر آمده بود:«نوزاد کوچکی که در اولین روزهای زندگی‌اش چشم از جهان فرو بست، هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کرد که بعد از گذشت دو قرن، جسد خشک و چروکیده‌اش بازار قاچاقچیان عتیقه را گرم کند و اصل و نسبش به شاهزاده‌ها برسد!»

نوزاد مومیایی

به گزارش همشهری آنلاین، حالا ماجرا چه بود. در گزارشی که از این ماجرا نوشته شد آمده است: همه چیز از گزارش‌های مردمی شهروندان کرمانی به ماموران پلیس این شهر شروع شد؛ زمانی که ماموران پلیس باخبر شدند که دو قاچاقچی عتیقه، قصد فروش چند شیء عتیقه و البته یک شاهزاده مومیایی را دارند!

با این گزارش، تحقیقات پلیسی برای شناسایی قاچاقچیان شروع شد و بعد از مدت کوتاهی ماموران توانستند با قاچاقچیان مورد نظر وارد معامله شوند؛ البته به عنوان تاجران عتیقه! قرار و مدارهای تاجران عتیقه با این قاچاقچیان گذاشته شد تا اینکه درنهایت قاچاقچی‌ها مدعی شدند که صبح ششم شهریورماه این محموله را از بم به کرمان منتقل می‌کنند و در آنجا تحویل تاجران عتیقه می‌دهند.

 اما این معامله صوری(!) هیچ‌وقت انجام نشد چراکه روز قرار، ماموران پلیس که مشخصات ماشین قاچاقچی‌ها را در اختیار داشتند، مسیر بم به کرمان را به صورت نامحسوس زیر نظر گرفتند و موفق شدند با شناسایی‌ این خودرو، قاچاقچی‌ها را دستگیر کنند.

نادر علیدادی - کارشناس ارشد باستان‌شناسی استان کرمان- در این‌باره می‌گوید: «بعد از تحقیق و بررسی روی جسدی که از قاچاقچی‌ها کشف شده بود، مشخص شد که این جسد متعلق به نوزادی است که به شیوه اسلامی تدفین شده است، نه به صورت مومیایی!».

به گفته این کارشناس، جسد کشف شده حداکثر متعلق به دوره قاجار و مربوط به دو یا سه سده پیش است و چون در شرایط آب و هوایی مناسبی درون یک سازه خشتی یا شن‌زار بیابان قرار داشته، سالم مانده است». در هر حال این جسد که قاچاقچی‌ها برای فروش آن یک میلیارد تومان طلب می‌کردند، هیچ ارزش تاریخی و ریالی‌ای ندارد؛ خیال قاچاقچی‌های دیگر راحت!
منبع: هفته نامه همشهری سرنخ سال ۱۳۸۸ 

کد خبر 762630
منبع: همشهری سرنخ

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سرنخ

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha