جمعه ۹ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: حمایت از اقتصاد اعضای «آ سه آن» در برابر بحران مالی و اقتصادی جهان و تاسیس یک صندوق اضطراری از محورهای اصلی چهاردهمین نشست سران این اتحادیه در تایلند است

به گزارش واحد مرکزی خبر از کوالالامپور کشورهای جنوب شرق آسیا در حالی با پیامدهای ناشی از بحران مالی جهانی دست و پنجه نرم می‌کنند که هنوز آثار زیانبار بحران مالی سال 1997 بر این کشورها سایه افکنده است.

رهبران، وزیران اقتصاد و امور خارجه کشورهای اتحادیه جنوب شرق آسیا (آ سه آن) در نشستی چهار روزه قرار است طرح تاسیس صندوق اضطراری را با سرمایه 120 میلیارد دلار که پیش‌تر در نشست وزیران دارایی این اتحادیه نهایی شده بود، تصویب کنند.

دبیرکل اتحادیه آ سه آن امروز در حاشیه آغاز نشست وزیران امور خارجه این کشورها، بودجه چند میلیارد دلاری را که پیش‌تر برای مقابله با رکود اقتصادی جهانی تصویب شده بود، اضطراری خواند.

قرار است کشورهای چین، ژاپن و کره جنوبی در تامین این بودجه مشارکت کنند.

وزیران امور خارجه اتحادیه آ سه آن همچنین با تصویب توافقنامه امنیت نفت آ سه آن
15 سند تجاری و سرمایه‌گذاری را امضا و برای تصویب نهایی به نشست سران آ سه آن ارایه خواهند کرد.

سران اتحادیه آ سه آن همچنین قرار است درباره تعیین و تصویب نقشه راه با هدف تشکیل جامعه‌ای مشابه اتحادیه اروپا و نیز امضای توافقنامه تجارت آزاد با استرالیا و نیوزیلند به توافق دست یابند.

منطقه آ سه آن با حدود 500 میلیون نفر جمعیت و میلیاردها دلار مبادلات تجاری و ده‌ها میلیون نیروی کار فعال، پس از بحران مالی با تهدید رکود اقتصادی و افزایش بیکاری و نیز کاهش تقاضا برای سرمایه‌گذاری و مشارکت طرف‌های تجاری مواجه شده است.

نشست وزیران اقتصاد و خارجه اتحادیه آسه آن امروز برگزار می‌شود و روز شنبه و یکشنبه هم سران این اتحادیه در هواهین تایلند گردهم می‌آیند.

چهاردهمین نشست سران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا در حالی برگزار می‌شود که هزاران نفر از مخالفان دولت نوپای تایلند در پایتخت و نزدیک محل برگزاری اجلاس در شهر ساحلی هواهین تجمع اعتراض آمیز برپا کرده‌اند.

هزاران تن از نیروهای امنیتی و پلیس تایلند از روز گذشته محل برگزاری اجلاس مقامات بلندپایه اتحادیه آسه آن را به محاصره درآوردند و هم اکنون تدابیر شدید امنیتی بر این شهر حکمفرماست

کد خبر 76065

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز