همشهری آنلاین: درگیری مخالفان دولت تایلند با موافقان دولت این کشور در پاتایا، اجلاس صبح شنبه 11 آوریل آسه‌آن را به تعویق انداخت.

به گزارش بی بی سی، پیشتر نیز دیدار سه جانبه وزرای چین، ژاپن و کره جنوبی و دیدار اعضای اتحادیه جنوب شرقی آسیا (آسه‌آن) با نمیاینده چین نیز به دلیل بروز تظاهرات اعتراض آمیز برگزار نشده بود.

این اولین باری است که معترضان توانسته‌اند برگزاری یک اجلاس را به تعویق بیاندازند.

به گزارش بی بی سی از تایلند گفته می‌شود که پلیس ضد شورش جهت جدا کردن مخالفان قرمز پوش دولت تایلند و موافقان آبی پوش دولت این کشور وارد شده است.

بر اساس این گزارش قریب به 2 هزار نفر از حامیان قرمز پوش تاکسین شیناواترا نخست وزیر سابق تایلند روز جمعه 10 آوریل برای برگزاری تظاهرات ضد دولتی خود را به شهر توریستی پاتیا رسانده بودند.

گفته می‌شود برخی از حامیان دولت چوب و بطری و تعدادی از مخالفان نیز چوب و چاقو به همراه داشته‌اند.

معاون سخنگوی دولت تایلند گفته‌است که دولت این کشور در حال حاضر در حال تحقیق درباره گزارش‌های تائید نشده‌ای مبنی بر مجروح شدن سه نفر در این تظاهرات به ضرب گلوله است. این سخنگو افزود که بر مبنای این گزارش غیر رسمی دو یا سه نفر از آبی پوشان طرفدار دولت مجروح شده‌اند. ما دقیقا نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاداه است اما ممکن است که قرمز پوشان مخالف دولت این گلوله‌ها را شلیک کرده باشند.

شاهدان عینی نیز گزارش داده‌اند که معترضان به دولت جهت مسدود کردن مسیر‌های محل برگزاری کنفرانس از تاکسی و کامیون استفاده کرده‌اند.

آلفیسیت وجاجیوا نخست وزیر تایلند اعلام کرده است که به رغم بروز تظاهرات در پاتایا اجلاس اقتصادی آسه‌آن به کار خود با موضوع بررسی بحران جهانی اقتصاد ادامه خواهد داد.

اجلاس آسه‌آن در حالی به دلیل بروز تظاهرات و درگیری‌های خشونت بار به تعویق افتاد که هفته گذشته نیز در بانکوک تظاهرات اعتراض آمیز بزرگی از سوی حامیان شیناواترا برگزار شده بود.[تظاهرات علیه دولت تایلند]

معترضین که بر خلاف دفعات قبل به جناح طرفداران شیناواترا موسوم به جبهه واحد برای دموکراسی علیه نظام دیکتاتوری(UDD)تعلق دارند ادعا کرده‌اند که آلفیسیت وجاجیوا  نخست وزیر کنونی به طور غیر قانونی به قدرت رسیده و دست نشانده نظامیان است.

تاکسین شیناواترا نخست وزیر سابق تایلند در سال 2006 در پی یک کودتا از مقام خود برکنار شد و به بریتانیا رفت. شیناواترا در صورت بازگشت به تایلند به اتهام فساد مالی بازداشت خواهد شد.

کد خبر 78702

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز