همشهری آنلاین: بانک جهانی روز جمعه از کشورهای ثروتمند خواست برای کمک به کشورهای فقیری که از بحران مالی جهانی آسیب زیادی دیده‌اند صندوقی اختصاص دهند.

رابرت زولیک (Robert Zoellick) رئیس بانک‌جهانی اعلام کرد: من پیشنهاد می‌کنم کشورهای توسعه یافته ۷ دهم درصد از سرمایه‌ای را که برای طرح‌های نجات اقتصادی خود اختصاص می‌دهند، به صندوقی برای حمایت از کشورهای محروم واریز کنند.

وی گفت: من معتقدم این کار عملی است و در نشست گروه ۲۰ که قرار است در آغاز ماه آوریل در لندن برگزار شود،‌ پیشرفت بسیار مثبتی به دست خواهد آمد.

زوئلیک در دیدار با خبرنگاران در حاشیه نشست وزرای دارایی کشورهای گروه ۷ در رم خاطر گفت دوره کنونی دوره‌ای خطرناک است و ادامه داد: مشکلی که به شکل یک بحران مالی آغاز شده بود، به بحرانی اقتصادی تبدیل شده است و به سوی تبدیل شدن به بحران اشتغال حرکت می‌کند و اگر کشورها کاری نکنند، به بحرانی انسانی منجر خواهد شد.

زوئلیک هشدار داد: بانک جهانی ارزیابی می‌کند در صورتی که بحران ادامه یابد، بین سال‌های ۲۰۹ تا ۲۰۱۵ سالانه ۲۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار کودک جان خود را از دست خواهند داد که در مجموع به قربانی شدن یک میلیون و ۴۰۰ هزار تا دو میلیون و ۸۰۰ هزار کودک و فقیر شدن ۴۶ میلیون نفر دیگر منجر خواهد شد.

وی همچنین اعلام کرد: بحران مالی دستیابی به اهداف هزاره را در زمینه توسعه که هدف آن کاهش دادن فقر به نصف میزان کنونی تا سال ۲۰۱۵ است، بسیار دشوار خواهد ساخت.

زوئلیک با اشاره به اهداف هزاره که سازمان ملل متحد در سال دو هزار تعیین کرده است و شامل کاهش فقر مطلق به نصف، امکان پذیر شدن آموزش ابتدایی برای همگان و توقف گسترش بیماری ایدز تا افق سال ۲۰۱۵ است، گفت: بحران اجازه نمی‌دهد از تلاش برای دستیابی به این اهداف حمایت شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از رم، رئیس بانک جهانی تاکید کرد: من معتقدم نباید از تلاش‌ها بکاهیم، اینها اهداف خوبی برای دستیابی هستند اما بحران نیز در جهتی نامطلوب در حرکت است.

کد خبر 75265

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز