اگر از دوستداران کاشت و نگهداری گل و گیاه هستید و دلتان می‌خواهد در مزرعه شخصی سبزی و صیفی مورد علاقه‌ خود را بکارید اما فضای لازم برای این کار را ندارید، می‌توانید به «مزرعه خانواده» بوستان «نارنج» در بزرگراه شهید محلاتی منطقه ۱۴ بروید و از امکانات این مجموعه استفاده کنید.

بوستان نارنج

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام : مزرعه‌ خانواده بوستان نارنج در منطقه۱۴ یکی از مکان‌های دستیابی شهروندان علاقه‌مند به امور کشاورزی در پایتخت است که در سال ۱۳۷۳ ایجاد شده و شکل‌گیری آن نیز داستان جالبی دارد. در واقع قطعه زمین کشاورزی بوده که از سوی شهرداری تملک و به بوستان تبدیل شده است. در انتهای آن ساختمان مرکز مشاوره و پرورش گل و گیاه منطقه به چشم می‌خورد. در واقع نخستین مرکزی است که برای توسعه فضای سبز و آموزش پرورش گیاه در تهران راه‌اندازی شده. ساختمان مرکزی، بزرگ است و مجهز به کلاس‌های مختلف و مملو از شهروندانی است که شوق گیاه‌پروری دارند. یکی از بخش‌های آن سالن بزرگی است که در دل آن کتابخانه بزرگی جا گرفته.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

قفسه‌های چوبی کتابخانه این بوستان با نظم و ردیفی قرار دارند و تا چشم کار می‌کند کتاب‌ها و مقاله‌هایی است درباره علم گیاه‌شناسی و کشاورزی. در اینجا ۱۹۰۰ جلد کتاب با موضوعات آفت‌شناسی، کشاورزی، آبیاری، باغبانی و زراعت وجود دارد. تا پیش از شیوع کرونا دانشجویان و دانش‌آموزان برای مطالعه و بهره‌گیری از کتاب‌ها به اینجا می‌آمدند و از سالن مطالعه برای انجام تحقیقات‌شان استفاده می‌کردند. اما حالا کتاب را به امانت می‌برند. البته در کنار کتابخانه، کلکسیونی از حشرات مفید و مضر هم وجود دارد که برای افزایش آگاهی‌شان از آن جا هم دیدن می‌کنند. مصداق این کتابخانه در هیچ‌کدام از مراکز مشاوره و پرورش گل و گیاه تهران وجود ندارد و این مهم یکی از مزیت‌های بارز این مرکز است.

داستان شکل‌گیری‌ یک بوستان در زمین‌های کشاورزی‌ |  رایگان با کاشت انواع گیاهان دارویی آشنا شوید

باغ اجتماعی یا بوتانیک گزینه دیگری است که نام مرکز مشاوره و پرورش گیاه بوستان نارنج را زبانزد خاص و عام کرده است. در این باغ، بیش از ۱۹۰‌گونه گیاهی کاشته شده که به جز تعداد کمی‌ گونه‌های بومی باقی از زیستگاه‌های مختلف به اینجا آورده شده‌اند. وجود این باغ باعث می‌شوند شهروندان هنگام گشتزنی در بوستان با انواع گیاهان و خواص آنها آشنا شوند.

از دیگر مزایایی بوستان نارنج، وجود ۳ مزرعه خانواده است که توانسته خلاقیت شهروندان را شکوفا و اوقات فراغت‌شان را پر کند. در اینجا ۳ مزرعه خانواده و یک مزرعه دانش‌آموز وجود دارد. زمین‌ها قطعه‌بندی شده و هرکسی در زمین خود داروی گیاهی یا سبزی می‌کارد. البته الان سبزی پاییزه مثل اسفناج و شلغم و هویج کشت می‌شود. وجود این مزارع باعث می‌شود شهروندان از محصولات و دسترنج خود استفاده کنند و همین آنها را سرنشاط می‌کند. بد نیست بدانید این مزارع در بحران کرونا هم فعال هستند.

یکی از کلاس‌های آموزشی این مرکز سبزیکاری در فضای آپارتمانی است که می‌تواند هم اقتصاد خانواده کمک کند و هم خانم خانه را سر شوق بیاورد. این کلاس‌ها به‌صورت رایگان برگزار می‌شود. آموزش هرس درخت‌ها و درختچه‌ها، پرورش گیاهان آپارتمانی، روغن‌گیری دارویی، معرفی دمنوش‌ها و روش آبیاری از جمله برنامه‌های آموزشی این مرکز است.

کد خبر 751302

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha