چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۵
۰ نفر

حمید ضیایی پرور: سعید مهدیون، مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات خبر داده که "مرکز ماهر (مرکز امداد و هماهنگی رایانه‌ای) به نشانی اینترنتی، www.Certcc.ir در حوزه امنیت شروع به کار کرده است"

به گفته وی، این سایت مرحله آگاهی‌رسانی را آغاز کرده و در ادامه امدادرسانی به کاربران را خواهد داشت.البته در تاریخ 12 آذر ماه سال‌جاری طرح مشابهی در مرکز تحقیقات مخابرات ایران با عنوان «آپا» رونمایی شد که به نوشته سایت رسمی آن در  نشانیhttps://www.Ircert.cc وظیفه آن « آگاهی‌های امنیتی برای مقابله با اختلالات و حوادث فضای رایانه‌ای، مرکز هماهنگی برای ارائه انواع خدمات آگاهی‌رسانی و امداد حوادث در محیط‌های انواع‌سیستم عامل، پایگاه داده‌ها، رمز، محیط‌های کاربردی، شبکه، هرزنامه‌ها، ویروس و نیز موضوعات اجتماعی متاثر از فعالیت‌های سوء و مجرمانه در فضای سایبر» است.

به‌نظر می‌رسد که این 2 طرح موازی که از مصادیق ریخت‌و‌پاش دردستگاه‌های دولتی است همانند طرح پورتال‌های ملی ایران که به‌طور موازی کار خود را انجام می‌دهند نتیجه 2 طرح و 2 فعالیت مختلف در 2 بخش از زیرمجموعه‌های یک وزارتخانه است که ظاهرا لابی‌های قدرتمند مانع از ادغام آنها در قالب یک پورتال برای اطلاع رسانی و خدمت‌دهی به مردم شده‌اند.

مسئولان مربوطه که به این تناقض پی برده‌اند در پاسخ به خبرنگاران گفته‌اند: «البته این سایت با سایت آپا که مرکز تحقیقات مخابرات ایران آن را در حوزه آگاهی‌رسانی، پشتیبانی و امدادرسانی راه‌اندازی کرده، فرق می‌کند.

سایت مرکز تحقیقات با بدنه دانشگاهی و متخصص درگیر است که در این باره در سطح بین‌الملل با کشورهای منطقه و به ویژه اسلامی اقداماتی مبنی بر راه‌اندازی مراکز هماهنگی آغاز کرده‌ایم.» و یا اینکه «مرکز تحقیقات مخابرات ایران برنامه‌های تحقیقاتی امنیت حوزه IT را انجام می‌دهد و شرکت فناوری اطلاعات از تحقیقات انجام‌شده در امور اجرایی استفاده می‌کند».

البته با مراجعه به این 2 وب‌سایت تفاوت آشکاری میان خدمات ارائه‌شده نمی‌توان یافت و هر دو بر «آگاهی‌رسانی و امدادرسانی» تاکید می‌کنند.

البته این  نخستین طرح موازی در دستگاه‌های دولتی نیست و آخرین آن نیز نخواهد بود. مثلا هم اکنون چندین پورتال ملی وجود دارد. نخستین‌بار صحبت از پورتال ملی ایران توسط معاون فنی صداوسیما به میان آمد؛ پورتالی که قرار است با بودجه 45 میلیارد تومان راه‌اندازی شود و فعلا مرحله اول آن در نشانی www.Iransima.ir راه‌اندازی شده و نام آرشیو دیجیتال رسانه‌های ایران را بر خود دارد.

دومین پورتال در آدرس www.Iranmardom.ir توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری راه‌اندازی شده است. به گفته یک مقام این معاونت، در این پورتال دسترسی به خدمت مورد نظر از 3 طریق فهرست خدمات، موضوع‌های خدمات ادارات و خدمات امکان‌پذیر است و با دستور پیگیری رئیس‌جمهوری تلاش خواهد شد ظرف یکسال تمام اطلاعات فرایندهای خدمات‌رسانی، دستگاه‌ها در پورتال قرار گیرد و در مرحله بعدی با تکمیل مرحله اطلاعات‌رسانی حرکت به سمت خدمات‌رسانی در دستور کار قرار دارد.

به گفته او اطلاعات مورد نیاز مردم در 200 خدمت اولویت دارد و دستگاه‌های اجرایی ما در پورتال اطلاع‌رسانی ملی «مردم» قرار خواهند گرفت.

حالا نوبت می‌رسد به پورتال ملی ایران ورژن www.Iran.ir. این پورتال توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات راه‌اندازی شده و شرح وظایف و محتوای آن چندان تفاوتی با پورتال دومی ندارد؛ بدین ترتیب مردم تا اطلاع ثانوی باید سردرگم و حیران میان این پورتال‌ها بمانند.

کد خبر 74656

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز